Sabah, terutama Kota Kinabalu dan kawasan berdekatannya, menyediakan kekayaan rezeki mata yang boleh dizikir dan ditasbihkan dalam hati. |
Bayu Laut China Selatan bekalkan tasbih alam yang kaya dengan sumber getaran tenaga yang sihat, jika kita tahu memanfaatkannya |
Jeti bersejarah lokasi singgah dan jamah, untuk menghargai kekayaan dan kemewahan rezeki mata, lidah dan perut. |
Nasi Pandang Ibu di Jeti Jesselton, tempat menzikirkan syukur atas rezeki kenyang. |
Edible art, arca ikan goreng yang lazat. |
Kota Kinabalu dari Bukit Bendera (bukan yang di Pulau Pinang!). Semakin pesat berubah, kaya dengan pelbagai drama sosial, ekonomi dan budaya yang boleh diteliti di celah-celah bangunannya. |
Sinergi antara pem'bangun'nan kota 'jantan yang suka bersaing siapa punya paling tegak mencacak, dengan hamparan tasbih alam yang sentiasa sudi menadah, membasuh dan menatang. |
Horizon Kota Kinabalu boleh mendiamkan kocak, melaras EQ (kepintaran emosi) dan memperkukuh SQ (kepintaran spiritual/kepercayaan) |
Repositori seni visual. Persis bakul besar tempat menyimpan, mempamer, memulia, mensejahtera, melestari dan memasyarakatkan seni visual di Sabah. |
Pohon besar di sebuah kebun bukit hasil benih yang ditanam oleh Allahyarham Dato' Yaman. |
Mari kita sama-sama sedekahkan Al-Fatihah dan doakan kesejahteraan roh Allahyarham Dato' Yaman. |
Tinggi mana pun menjalar ke langit, jangan lupa tanah dan bumi tenpat kita berpaksi. |
Naik, tapi tak lupa tunduk mengadap bumi. |
Spiral dan simbahan cahaya dari langit, di lobi antrium Balai Seni Lukis Sabah. |
Landskap Kota Kinabalu yang sentiasa dibasuh bayu Laut China Selatan. |
Levitasi dan tenaga menegak - menzikirkan getaran kreativiti. |
Disambut perbarisan pokok yang taat memberi tabik pada sesiapa jua yang masuk ke kampus UMS. |
Jasa arwah Zul, rakan bekas tukang kebun awal, tetap dikenang. Al-Fatihah untuk beliau. |
Galeri kecil, tapi insyaAllah, akan melahirkan insan-insan berjiwa besar. |
InsyaAllah, akan jadi benih untuk bengkel yang lebih luas, selesa, selamat dan lengkap. |
Kuliah bahasa kamera video dan suntingan oleh Fahmi, salah seorang tukang kebun di UMS, juga bekas pelajar kebun di UNIMAS. |
Berkebun dengan Dr. Johari, Dr. Ismail (kini, Dekan Fakulti Pendidikan UMS) dan Ted (bekas Ketua Program Teknologi Seni Visual). |
InsyaAllah, brader Prof. rakan saya ni akan naik lebih tinggi lagi. |
Seorang lagi tukang kebun, juga tiang penting, Fuad Bebit. |
Fahmi (kiri, pensyarah), Amirul (kanan, calon sarjana) dan Alif (bekas pelajar), para tukang kebun muda. |
Adik-adik, bila keluar nanti, tanam CINTA. |
Adik-adik, ke mana saja pergi, getarkan KASIH SAYANG. |
Hidup adalah perjalanan yang indah, berikan ia senyuman. Ini adalah jalan Kimanis yang membawa saya meredah dalam awan yang dingin, seolah-olah berada di alam lain. |
Tasbih alam yang boleh membasuh segala toksid fikir dan rasa. |
Jalan Kimanis merentas Banjaran Crocker yang boleh menjadi bekal zikir mata. |
Selamat jalan Kota Kinabalu dan Sabah. InsyaAllah, saya akan kembali lagi. |
Doa saya untuk kebun di UMS:
Sumber Manusia
1.1
Penambahan tenaga pengajar dengan kelayakan Phd berdasarkanbidang-bidang yang berkaitan dengan program-program
(sedia ada dan baru).
1.2
Penambahan kakitangan sokongan untuk ruang galeri dan bengkel, dll.
1.3
Sinergi (bukan pengasingan) antara kepelbagaian kepakaran dalam beberapa cabang atau bidang seni yang ditawarkan. Setiap pensyarah dapat mengaitkan kepakaran masing-masing dan bersinergi dengan kepakaran lain yang ada pada rakan pensyarah lain. Ini membolehkan berlakunya penemuan sesuatu yang baru, inovatif, kreatif, lestari dan selaras dengan kekayaan khazanah semulajadi serta budaya di Sabah.
1.4
Dapatan dari ‘tracer study’ yang menggambarkan pencapaian objektif program yang memberangsangkan.
Kemudahan Infrastruktur, Fizikal, Peralatan & Perkakasan
Memiliki bangunan galeri, lengkap dengan rak penyimpanan/storan hasil projek dan laci untuk simpananperalatan/perkakasan dan bahan untuk para pelajar; set pencahayaan, troli untuk pemindahan dan pengangkutan karya-karya catan. Galeri ini pula memiliki tanda-aras yang sama dengan galeri-galeri peringkat kebangsaan dan antarabangsa. Ruang ‘koridor’ yang bersilingtinggi menjadi ruang galeri pameran tambahan.
2.2
Memiliki bengkel arca, lengkap dengan rak dan laci penyimpanan/storan projek dan peralatan/perkakasan serta bahan seni arca untuk para pelajar; sumber elektriksendiri, penyedut dan penapis udara, dan troli elektrik untuk pemindahan serta pemasangan karya seni arca yang lebih besar dan berat.
2.3
Memiliki kelengkapan peralatan elektronik yang berasaskan media baru untuk keperluan pameran seperti skrin rata, skrin sentuh, projektor, komputer riba, mini speakers, lampu mudah-alih, pemain DVD/Blue Ray dll.
2.4
Memiliki ruang storan yang lebih besar dan lengkap dengan peralatan dan perkakasan yang berkaitan, termasuk kawalan suhu dan humidifier.
2.5
Memohon dan menerima geran penyelidikan untuk menampung kos pembelian peralatan & perkakasan baru.
2.6
Memilik ruang khas (mungkin dalam perpustakaan) untuk menyimpan tesis dan kajian visual projek-projek tahun akhir (yang cemerlang) sebagai rujukan.
Aktiviti Penyelidikan dan Penerbitan
Menerbitkan jurnal berwasit dengan perakuan badan pengiktirafan professional seperti Scopus dll.
3.2
Memiliki pangkalan data atas talian, termasuk hasil-hasil projek tahun akhir (Matrix) dan kajian mereka.
3.3
Meningkatnya aktiviti pembentangan kertas-kerja, berpameran (berkumpulan atau solo), persembahan (berkumpulan atau solo), penerbitan filem, video, teater, album muzik dll, samada peringkat institusi, negeri, kebangsaan atau antarabangsa; aktiviti kuratorial (untuk pameran berkumpulan atau solo), editorial dan pengarahan persembahan filem, video, teater, muzik dll.
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
i.
Kearifan tempatan - ciri-ciri kerencaman dan kekayaan khazanah kesenian pribumi di Sabah dan Borneo – Sabah sebagai perpustakaan terbuka yang boleh dijadikan sumber ide dan inspirasi.
ii.
Sumber bahan semulajadi lokal yang boleh dijadikan alternatif kepada bahan-bahan toksid dan industri yang lazimnya digunakan.
iii.
Sinergi dan sintesis antara pelbagai bidang seni visual berpaksikan perkongsian sumber seni, budaya dan warisan Sabah dan Borneo.
iv.
Aplikasi teknologi media baru dan terkini sebagai wahana baru pelestarian seni, budaya dan warisan Sabah.
v.
Topik dan tema kajian yang bersinergi dan saling melengkapi antara catan, cetakan, fiber, tekstil, arca (besi, kayu, seramik dll), video, animasi, ilustrasi, rekabentuk korporat dan pengiklanan, rekabentuk seramik.
vi.
Aplikasi media sosial/atas talian (laman web, fb, twitter, youtube channel,etc) sebagai wahana promosi/hebahan.
vii.
Aplikasi buku/penerbitan atas talian (flip book ISSU).
viii.
Persembahan projek tidak semestinya dikepung oleh persekitaran galeri. Boleh terokai lokasi luar (kampus, malah di KK juga) sebagai ruang-ruang alternatif. Untuk tujuan pemarkahan dan pameran, boleh dipamerkan dokumentasi yang terperinci.
viv.
Penerokaan 3D ‘underwater photography/video/film’ dan ‘arial photography/video/film kerana Sabah kaya dengan keindahan alam dasar laut.
x.
Penerokaan pendekatan dan teknologi terkini seperti penggunaan ‘video mapping (indoor & outdoor), reflective video/holography, ambiance advertising (pengiklanan dipelbagai lokasi alternatif tumpuan ramai), laman sosial dan web, teknologi interaktif menggunakan motion sensor dll.
xi.
Penglibatan pelajar ‘junior’ yang mengambil kursus ‘Pengurusan Galeri’(letakkan dalam semester yang sama)
xii
Sinergi dan hubungan silaturrahim yang baik antara UMS dengan jabatan-jabatan, institusi, perkumpulan dan individu luar yang hebat-hebat. Ini termasuklah Jabatan Pelajaran Negeri, Jabatan Penerangan, Jabatan Pelancongan (Pengarah Jabatan Pelancongan Negeri Sabah, Encik Sani, kenalan saya, dia hebat dan rajin), Balai Seni Lukis Sabah, Persatuan Seni Lukis Sabah, para pereka dan usahawan yang berjaya, para kolektor seni, dll.
4.2 Matrix dan kekurangan berikut dapat diatasi
i.
Terlalu tertumpu pada kaedah pengumpulan data tangible secara kuantitatif, deskriptif, empirikal terutama sekali menerusi rekaman foto. Perlu diimbangi oleh data-data intangible (nilai-nilai, kepercayaan, pandangan peribadi, sikap, sentimen) secara kualitatif yang berbentuk reflektif, spekulatif dan subjektif terutama menerusi catatan bertulis, rakaman video dan lakaran di lapangan.
ii.
Mungkin tiada imbangan antara produk dan karya. Program lebih menyediakan pelajar untuk menghasilkan karya daripada produk.
iii.
Tiada sinergi, pertautan, rentasan, gabungan, sintesis dan percantuman antara bidang amalan seni yang telah dipelajari (catan, cetakan, fiber, tekstil, arca besi, kayu, batu, seramik dll, video, animasi, ilustrasi, rekabentuk korporat dan pengiklanan, rekabentuk seramik.
Adanya bengkel-bengkel berikut:
Bengkel kuratorial
Bengkel pengurusan pameran & acara
Bengkel rekabentuk dan teknologi pameran serta pemasaran karya seni visual (pensyarah jemputan).
Bengkel penerbitan buku pameran
5. Salam kasih dan doa dari saya.
Tautan berkaitan:
http://hasnulsaidon.blogspot.com/2012/01/matrix.html
http://hasnulsaidon.blogspot.com/2013/01/matrix-ums-2013.html
No comments:
Post a Comment