PEACE PREVAILS

May peace prevails upon all beings on the earth and beyond. You may scroll down to browse the contents of this blog.

Wednesday, 31 August 2011

PENGHORMATAN UNTUK MGTF (HOMAGE TO MGTF)



Untuk lebih kurang enam tahun dari 2005, keluarga istimewa ini (gambar atas) telah mengajar saya makna menjadi seorang 'pemimpin', seorang 'pengarah' atau seorang sahabat, melebihi mana-mana keluarga. Mereka telah bersama dengan saya dalam membudaya dan menghidupkan frasa 'menjangkau sempadan pandang' atau makna 'ada' (yang kini telah menjadi sebahagian dari cogan MGTF). Mereka juga telah membantu saya meng'alami' frasa 'demi masa' (juga cogan MGTF). Nyata sekali, cogan-cogan MGTF ini bukanlah setakat 'jual ubat'. Kami telah hidup dan bernafas dalam cogan-cogan ini sepanjang mendepani naik dan turun MGTF.

Ramadhan dan Syawal 2011 akan terpahat dalam hati saya selamanya sebagai antara bulan-bulan yang paling istimewa dan tidak dapat dilupakan dalam kehidupan profesional dan peribadi saya. Keduanya merupakan bulan dimana saya meraikan tiga hari yang istimewa dalam satu urutan - Hari Raya (30 Ogos), Hari Kemerdekaan (31 Ogos) dan Hari Kelahiran (1 September).


Lebih dari itu, kedua-dua bulan ini diharapkan bakal menjadi bulan-bulan terakhir saya di Muzium & Galeri Tuanku Fauziah (MGTF), Universiti Sains Malaysia (USM).


Saya akan meniggalkan tempat tercinta ini untuk melakarkan bab baru dalam hidup - membuat penyelidikan (dan Phd), mencipta karya-karya multi-dimensi dan seni saling-bergantungan, juga mengusahakan projek impian yang sudah lama tertangguh, "Tanah Tok Timah" di Titi Teras, Balik Pulau. Saya memberikan diri saya empat hingga lima tahun untuk bab yang baru ini, oleh itu tolonglah doakan saya.


Saya tak pasti samada saya akan kembali ke MGTF, tapi saya akan menari dengan Kehendak Allah. Bagaimanapun, tangan saya sentiasa terbuka kepada MGTF. Saya akan terus berkerjasama dengan mereka jika keadaan memerlukan.


Izinkan saya bernostalgia sikit.



Bila saya mula-mula dilantik sebagai Pengarah Muzium dan Galeri USM, saya langsung tak jangka akan berlanjut hingga tiga penggal. Saya tak lihat diri saya sebagai calon 'pengarah'. Waktu tu, saya fikir, paling tinggi pun nak pi, setakat 'timbalan' apa-apalah, tak lebih dari tu. Saya juga anggap diri sendiri sebagai calon yang 'berisiko', apatah lagi untuk sebuah jabatan gomen. Malah, saya tak nampak pun diri sendiri sebagai seorang pemimpin untuk sebarang organisasi atau institusi. Secara diam-diam, saya mengaku, waktu tu saya anti-institusi (terutama yang dah terlalu tua dan besar). Rutin rasmi yang mandul fikir, baju batik dengan songkok (atau serban) dan baju kot dengan tali leher, semua ni 'pantang' bagi saya. Saya ada masalah mempercayai manusia yang berpakaian begini (akibat toksid minda dan luka-luka emosi).


Malah, nak urus diri saya sendiri dan keluarga pun saya dah rasa cukup payah. Saka penepisan ini sebenarnya dah tertanam lama. Bila saya menerima biasiswa untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara dan pulang semula untuk menjadi seorang pensyarah, saya anggap itu sebagai jawapan kepada doa kedua ayahanda dan bonda (atau lebih kepada kerisauan mereka) agar saya diselamatkan dari 'diri saya' sendiri. Mungkin pada mereka masa tu, saya ni orang muda yang tersampuk saka marah badi anti-gomen dan tak reti ikut arahan, yang perlu di'betul'kan atau diberi 'petunjuk' ke jalan yang benar. Saya akur pada doa dan harapan mereka kerana kasih saya pada mereka yang tidak berbelah bagi.

Tapi Allah punya 'master-plan' (dan jenaka)paling sempurna mulianya. Dalam banyak keadaan, saya terpelanting ke 'jalan' yang dihajati oleh kedua ayahanda dan bonda, walau macam mana pun saya mahu menepisnya. Perlantikan sebagai Pengarah MGTF adalah salah satu darinya. Saya sering menelefon bonda untuk mendoakan saya kerana saya agak murung (dan bingung) mendepani terlampau banyak isu semasa dua tahun awal di MGTF.


Saya patut menyebut dan berterima kasih pada dua individu 'unggul' kerana berjaya mencampakkan saya ke MGTF (sebelumnya dikenali sebagai Muzium dan Galeri USM). Kedua penggerak dan penggempur ini (kerana mereka berani berfikir secara berbeza untuk kebaikan ramai), adalah Tan Sri Dato' Prof. Dzulkifli Abdul Razak (Naib Canselor USM) dan Prof. Dato' Dr. Najib Ahmad Dawa (waktu itu, Dekan, Pusat Pengajian Seni).

Awalnya, saya sendiri tak berapa berkenan dengan perlantikan tersebut. Lagipun, waktu tu saya melihat MGTF sebagai dunia muzium dan galeri gomen yang purba, mati dan mandul ide.


"Aku nak campak hang ke Muzium dan Galeri USM. Kita perlukan bantuan hang untuk menukarnya, merubahnya menjadi institusi yang cergas dan penting", Dr. Najib memaklumkan pada saya dengan gaya selamba dia (walaupun dalam menyampaikan keputusan yang penting)di pejabat dia. Tentulah saya rasa ragu untuk kata 'ya', tapi Dr. Najib ni jenis bos yang tak reti mengalah dan cakap serupa bikin. Waktu tu saya Timbalan dia, mengendalikan Dewan Budaya USM.




"Errr...ok, tapi betul ke ni?", saya sambut dengan ragu. Tapi ini Dr. Najib, jenis orang yang tak putus asa dalam membawa saya ke USM semasa saya hanyut hampir tanpa haluan tanpa kerja tetap di Kuala Lumpur pada 2002.


Saya tinggalkan UNIMAS pada tahun 2000, dan berkerja dengan CENFAD (Center for Advanced Design) pada 2001, sebelum tersadai di Balai Seni Lukis Negara (BSLN) untuk menolong Puan Wairah Marzuki (waktu tu Ketua Pengarah) dalam beberapa projek (seperti Sonneratia dan pembangunan pangkalan data atas talian BSLN).


Dr. Najib sebelum tu dah lama memujuk saya untuk menyertai USM sejak saya di UNIMAS lagi. Dia bawa saya ke kampus USM di Pulau Pinang, meninjau sana-sini dan berkongsi dengan penuh ghairah tentang perancangan panjang akal, mega dan penuh hasrat untuk men'hijrah'kan Pusat Pengajian Seni yang baru ditubuhkan ketika itu (sebelum tu dikenali sebagai Pusat Seni, satu jabatan kecil dalam Pusat Pengajian Kemanusiaan). Rahman Mohamed (Timbalan Dekan), Mat Desa Rodzi (Pengerusi Bahagian Seni Halus) dan Omar Bidin pula 2x5 daya pujukan dan penerimaannya. Akhirnya, saya tak dapat menolak pelawaan Dr. Najib dan berhijrah ke Pulau Pinang pada tahun 2003.

Hampir serta-merta saya dapati diri saya begitu sibuk disibukkan untuk membantu dia dan yang lain-lain untuk meng'hijrah'kan Pusat Pengajian Seni (waktu tu boleh dikatakan sebuah pusat pengajian yang kecil, dengan bilangan pensyarah yang terhad). Hampir serta-merta juga saya dilantik menjadi Pengerusi Bahagian Rekabentuk. Sedar tak sedar, saya buat kerja yang sama seperti semasa saya di UNIMAS dan Cenfad, merekabentuk kurikulum baru, kali ini untuk "Rekabentuk dan Teknologi Media Baru" bersama Wan Marina, teman pensyarah. 

Lebih kurang setahun lepas tu, saya dilantik sebagai Timbalan Dekan untuk menerajui Dewan Budaya USM. Nasib baik, saya ada sikit pengalaman sebagai timbalan dekan semasa di Fakulti Seni Gunaan dan Kreatif di UNIMAS.


Dua tahun pertama di USM adalah tempoh paling kecoh (namun paling memperkayakan pengalaman profesional) dalam hidup saya, yang dipacu oleh semangat meng'hijrah'kan Pusat Pengajian kepada salah sebuah sekolah seni yang terbaik di rantau ini. Kami (para pensyarah, yang dipimpin oleh Dr. Najib) semua memanas punggung sendiri, berkerja dan mengerjakan (kekadang menghambakan) sesiapa jua yang dapat kami cekup untuk membina Pusat Pengajian dan menaikkan profil USM. Tapi hal Pusat Pengajian Seni USM mungkin untuk 'blog entry' yang lain. Gitupun, pengalaman awal saya di Pusat Pengajian menjadi pembuka jalan yang penting sebelum bab hidup saya di MGTF.


Bila saya ke kamar Naib Canselor untuk menerima perlantikan, saya maklum pada dia yang saya tak berapa berkenan dengan muzium. Saya maklum pada dia yang saya ada tanggapan yang negatif terhadap muzium. Tapi dia 'cool', sambil berkata, "kalau macam tu, awak tukarkannya menjadi sebuah muzium yang awak suka. Saya akan cuba sedaya upaya untuk tidak mengganggu. Awak yang pakar, awak tukar dan ubah muzium tu." Tan Sri Prof. Dato' Dzulkifli Abdul Razak ni jenis manusia yang mengotakan kata, dia tak pernah sikit pun ganggu saya sepanjang enam tahun saya di MGTF. Malah, dia lebih banyak membantu dalam beberapa keadaan.


Dua tahun pertama di MGTF adalah yang paling mencabar iman, tapi Tan Sri dan Dr. Najib ada di sisi saya sepanjang perjalanan. Saya kehilangan sokongan dan bimbingan Dr. Najib bila dia pula berhijrah untuk mengetuai Balai Seni Lukis Negara. Nasib baik, saya mendapat sokongan dari semua kakitangan MGTF dalam meng'hijrah'kannya kepada apa yang ada sekarang. Mereka inilah yang menjadi getaran rahsia di sebalik penyegaran-semula MGTF.


Saya sedang mengusahakan sebuah buku kecil untuk merakamkan penyegaran-semula dan penghijrahan MGTF. Enam tahun bersama MGTF merupakan lebih dari satu kesyukuran. Saya akan cuba sebaik mungkin untuk memperkenalkan mereka ini, dan mempadatkan pengalaman di MGTF dalam 'blog entries' akan datang. Tentu sekali amat menyedihkan untuk meninggalkan mereka semua, tapi 'perubahan' tidak dapat dielakkan. Mereka akan kekal dalam sanubari saya.



Buat masa sekarang, saya ingin menjemput para pembaca budiman untuk memberi tabik hormat kepada individu-individu yang istimewa ini. Tolong sedekahkan mereka doa, dan hantarkan harapan agar mereka sejahtera, berjaya, ceria dan gembira.










For about six years since April, 2005, this special family (above) has taught me the meaning of being a 'leader', a 'director' or simply a friend, more than other families. They have also been with me in 'living' the meaning of 'hijrah' or transformation beyond mere seeing(BEyong seeING, which has naturally, become MGTF's tagline!). They have helped me to 'experience' (alami) the phrase 'in the name of time' (Demi masa, which is another MGTF's tagline). Obviously, MGTF's taglines have not just been a part of its brand proposition. We have been living and breathing the taglines together in ups and downs.


Ramadhan and Syawal in 2011 will be etched in my heart forever as amongst the most memorable and special months in my personal and professional life. These are the months where I celebrate three very special days in sequence - Eidul Fitri (30 August), Independence Day of Malaysia (31 August) and my birthday (1 September). 


More than these meaningful days, these two months will hopefully be my final months with Muzium & Galeri Tuanku Fauziah (MGTF), Universiti Sains Malaysia (USM). 


I will be leaving this beloved place to chart a new chapter in my life - researching (Phd), writing(publication), creating my multi-dimensional and inter-dependence art, and working on my much delayed dream project, "Tanah Tok Timah" at Titi Teras, Balik Pulau, Penang. I give myself four to five years for this new chapter, so please doa for me. 


I'm not sure whether I will return to MGTF, but I will dance with the Will of Allah. Nevertheless, my arm will always be opened to MGTF. I will continue to work with them if there is any need for it.


Allow me to reminisce a bit. 


When I was initially appointed as the Director of MGTF (known as USM Museum and Gallery then), I didn't expect to last for this long (three terms). I didn't look at myself as a 'director' candidate. I thought, well, the highest I would go would be 'deputy' anything, not more than that. I thought that I was a 'risky' candidate, especially for a 'gomen' (government) office. Heck, I didn't even look at myself as a leader of any 'gomen' organization or institution.  Silently, I was then more of an anti-establishment who disliked big, large and old institution. Mindless official routine, batik with songkok (or serban) and long suit with tie, all these were taboos to me. I had difficulties trusting people in these attires (due to bad mental toxic and emotional scars).


In fact, I found it hard to even manage my own self and my family. Such reluctance had been deep seated.  When I was awarded a scholarship back in 1989 to further my study and to return home to be a lecturer, I thought it was an answer to my parents' prayer (or more likely, concern), to save me from 'myself'. Perhaps for them, I was an 'angst infested' anti-establishment and non-conformist young man that needed to be 'corrected' or shown the 'right path'. I obliged to their wish and doa out of my love for them.


But Allah has the best master-plan (and also sense of humor). Most of the time, I found myself right in the path of what my parents would want me to be, even when I was reluctant. The appointment to lead MGTF was one of them. I called my mother many times to seek her doa because I was rather depressed with so many issues in the first two years at MGTF.   


I have to mention and thank two very distinguished individuals for throwing me to MGTF (previously known as USM Museum & Art Gallery). These two 'shakers and movers' (who dared to think and act differently for the betterment of many) are Tan Sri Dato' Prof. Dzulkifli Abdul Razak (USM Vice Chancellor) and Prof. Dato' Dr. Najib Ahmad Dawa (then the Dean of the School of the Arts).


Initially, I didn't like the appointment. In fact, I looked at MGTF as 'archaic, dead and impotent' world of 'gomen' (government) museum and gallery. 



"I want to throw you at the USM Museum and Gallery. We need your help to change it, transform it into a vibrant and important institution", Dr. Najib told me with his casual style (even in delivering a major decision) in his office. Of course, I was reluctant to say yes, but Dr. Najib was a very persistent and 'walk the talk' kinda boss. I was his deputy then, taking care of the Dewan Budaya (Cultural Center). 


"Errr...ok, but are you sure", I said rather doubtfully. But this was Dr. Najib. This was a person who was so persistent in bringing me to USM when I was floating almost aimlessly without a job in Kuala Lumpur back in 2002. 


I left UNIMAS (Universiti Malaysia Sarawak) in 2000, and worked with CENFAD (Center for Advanced Design) in 2001, before finding myself hanging out most of time at the National Art Gallery (NAG) to help Puan Wairah Marzuki, (then the Director General) on several projects (such as Sonneratia Youth Art Camp and development of NAG's massive online database). 


Dr. Najib had been persuading me to join USM even when I was at UNIMAS (Universiti Malaysia Sarawak). He brought me to USM campus in Penang, showed me around and talked passionately about his big, ambitious and long-term plan to transform the newly-established School of the Arts (before that it was known as Art Center, and was a small department in the School of Humanity). Rahman Mohamed (Deputy Dean), Mat Desa Rodzi (Chairman of the Fine Art Department) and Omar Bidin were similarly persuasive and welcoming too. Finally I could not resist Dr. Najib's  offer and moved to Penang in 2003 to work for USM. 


Almost immediately I found myself so busy helping him and others to transform the School of the Arts (it was still a small 'school' then with few lecturers). Almost immediately also, I was appointed as the Chairman of Design Department. I found myself doing almost similar thing to what I had done for UNIMAS and Cenfad, designing a new curriculum, this time for the new "New Media Design and Technology" with Wan Marina, another lecturer. 


About a year later, I was appointed as the Deputy Dean to helm USM's Cultural Center. Luckily I had some experience as one of the deputy deans of the Faculty of Applied and Creative Arts at UNIMAS. 


The first two years at USM was one of the the most hectic (yet professionally enriching) period of my life, propelled by the spirit of transforming the School into one of the best art schools in the region. We (the lecturers, lead by Dr. Najib) basically kicked our own 'asses', worked and slaved anyone we could grab to build the School and elevate USM's profile. But the School of the Arts USM would be another blog entry. Yet, my initial experience with the School became an important prelude for my chapter at MGTF.


When I went to the VC's office to accept the appointment, I told him that I didn't like museum. I told him that I had a very negative opinion about it. Being his cool self, he told me, "then, why don't you change it to be the museum that you like. I will try my best not to disturb you. You are the expert, you change and transform it." True to his words, Tan Sri Prof Dato' Dzulkifli Abdul Razak did not disturb me throughout the six year period. In fact, he even helped me a lot in so many occasions. 


The first two years at MGTF was the most challenging, but Tan Sri and Dr. Najib stood by me along the way. I lost Dr. Najib's support and mentoring when he moved to head the National Art Gallery. Luckily I had the support of my staffs at MGTF to transform it to what it has become today. They have been the 'secret vibes' behind MGTF's rejuvenation. 


I am working on a little book to document MGTF's rejuvenation and transformation, or in short, 'hijrah'. Six years with MGTF has been more than a blessing. I will try my best to introduce the staffs and squeeze my experience at MGTF in my future blog entries. It would be extremely sad to leave them, but 'change' is inevitable. They will stay forever deep inside my heart.


For the time being, I would like to invite you my readers to salute this group of very special individuals. Please offer them doa or wish them peace, success, joy and happiness.




For the following related blog entry, click
http://hasnulsaidon.blogspot.com/2011/09/mgtfs-secret-vibes-revealed.html

2 comments:

  1. Saya suka petikan "waktu tu saya melihat MGTF sebagai dunia muzium dan galeri gomen yang purba, mati dan mandul ide" >>> "kalau macam tu, awak tukarkannya menjadi sebuah muzium yang awak suka. Saya akan cuba sedaya upaya untuk tidak mengganggu. Awak yang pakar, awak tukar dan ubah muzium tu." Tan Sri Prof. Dato' Dzulkifli Abdul Razak...You have done great changes with the muzium. I can feel new breath of live when you took over! Serious. I still remember how Samuel always wanted to go there whenever we go to Penang. After reading this story again, I think I really really really finally am going to change my phd topic-although it is really crazy and stupid to do so. Do pray for me also. I hope by next month, I can finalize my own concern.

    ReplyDelete