Thursday 29 November 2012

WHO AM I? WEARING CULTURES IN THE 'CYBERIA' OF THE 21st CENTURY.



http://issuu.com/mgtfusm/docs/wearing_culture
 
This is a collection of digital composites done by the 1st. year design students of the School of the Arts, USM, as one of their assignments for Cross-cultural Design course. 

 
The assignment is approached as cultural studies in action, in which the students themselves become actively involved in the signifying practices of language and representation (in this case, 'design'). They were asked to choose and 'perform' a character that can be taken as a 'text' or 'signification' of a particular set of cultural values and identity. Through this assignment, the notions of language, culture and identity are 'performed' by the students themselves. It shows how the discourse of identity, is held to be social and discursive construction (Barker, 2000). Identities are products of signifying practices and representations. Identities can be taken as both stable and unstable description in language (of design, in this case). For some, identity is more a state of constant negating and becoming rather than a fixed entity (Hall, 1992 & 1996). The students are both the 'texts' and the 'active audience and interpreters/readers', or even 'subscribers' of signs', living in a continuous loop of significations (through fashion and other forms of design, not to mention, social media). They have to be fluent in 'performing' their chosen identity and roles in the 'language games' of the 21st. century. The assignment also signifies a shift from 'talking to' students, to 'listening to' students as active readers/interpreters of signs and performers of cultural identities.
 
Dalam Bahasa Melayunya, "Ini adalah himpunan komposit digital yang dihasilkan oleh para pelajar rekabentuk, tahun satu, dari Pusat Pengajian Seni USM. Ia adalah sebahagian dari tugasan mereka untuk kursus Rekabentuk Rentas-Budaya. Tugasan ini ditanggani sebagai satu bentuk kajian budaya, dalam mana para pelajar itu sendiri terlibat secara langusng dalam amalan memberi signifikasi menerusi bahasa dan representasi (dalam kes ini, menerusi bahasa rekabentuk). Mereka diminta untuk memilih dan mengaksikan satu watak yang boleh dianggap sebagai suatu 'teks budaya' atau 'signifikasi budaya' yang mewakili satu set nilai dan identiti budaya yang tertentu. Menerusi tugasan ini, tanggapan tentang bahasa, budaya dan identiti telah diaksikan sendiri oleh para pelajar. Ia menunjukkan bagaimana wacana tentang identiti semakin menjadi pentas perundingan dan konstruksi sosial (Baker, 2000). Identiti adalah hasil proses signifikasi dan representasi. Identiti boleh dibaca sebagai deskripsi bahasa (rekabentuk) yang stabil dan juga tidak stabil. Bagi segelintir manusia, identiti lebih merupakan satu bentuk pertimbangan kendiri dan sentiasa dalam keadaan 'sedang menjadi/membentuk' (Hall, 1992 & 1996). Para pelajar bertindak sebagai 'teks budaya' dan 'penonton, pembaca, pentafsir', malah 'pelanggan' tanda-tanda budaya yang aktif, hidup dalam kitaran signifikasi yang berterusan (menerusi fesyen, dan lain-lain bidang rekabentuk, termasuk media sosial). Mereka perlu fasih dalam mengaksikan watak dan identiti pilihan masing-masing dalam permainan bahasa abad ke 21. Tugasan ini juga menandakan satu anjakan dari kecenderungan hanya untuk 'bercakap pada pelajar' kepada 'mendengar luahan pelajar' sebagai pembaca dan pentafsir tanda-tanda budaya yang aktif dan pengaksi budaya yang dinamik.

No comments:

Post a Comment

DENAI PULIH

Tidak semua tentang rawatan, pemulihan dan penyembuhan itu bergantung pd sains perubatan semata-mata, atau ilmu yg bersifat empirikal sj. Ia...