PEACE PREVAILS

May peace prevails upon all beings on the earth and beyond. You may scroll down to browse the contents of this blog.

Monday, 7 November 2011

BERAPA HARGA 'MEMORI' BONDA & AYAHANDA? - 'BLUES' DI TELUK INTAN

Apakah ada 'harga' yang boleh diletakkan pada 'memori' kedua ayahanda dan bonda kita? Adakah ia boleh disamakan dengan kerakusan kita mengejar nilai wang ringgit mahupun harta berbenda? Adakah ianya boleh dikuantifikasikan (quantify kata orang putih) menjadi saiz ukuran besar kecil? Adakah memori ini sesuai ditunggang dengan fikir dan rasa yang sudah dijumudkan oleh nilai pasaran?

Saya pulang ke Teluk Intan baru-baru ini untuk bersama Bonda dan Ayahanda menghidupkan aidil adha. Bonda yang sering gering perlu taat makan ubat dengan pelbagai prekripsinya, semua perlu diikuti ikut jadual. Tapi dia sendiri semakin jadi pelupa, menandakan sel-sel otak yang menjaga memori jangka pendeknya sudah semakin kurang. Cakap pun berulang-ulang. Nasib baik, memori jangka panjangnya masih elok. Ayahanda yang membantu dia pun dua kali lima juga memori jangka pendeknya. Dia pun pelupa. Adakalanya situasi sipelupa mengingatkan sipelupa menghadirkan kelucuan. Ada kalanya mendatangkan rasa sayu dalam hati. Selalunya, saya melucukan suasana. Bonda selalu kata, "takpalah, buat jenaka untuk anak cucu untuk dikenang bila aku takda nanti." Walaupun saya bawakkan senyum dan tawa mendengarnya, dalam hati saya sedih. Bonda dan Ayahanda dah mula nyanyuk. Memori mereka semakin lusuh, jasad mereka semakin rapuh.

Bonda dan Ayahanda adalah penyimpan khazanah memori keluarga yang terpenting. Baru-baru ni saya dikuliahkan secara kasual oleh seorang pelawat dari Peranchis, Prof. Nicole Revel, pakar warisan lisan sedunia, semasa dia menziarahi Muzium dan Galeri Tuanku Fauziah (MGTF) USM. Dia rakan Dato' Saleh Yappar, seorang pakar warisan/bahasa/sastera di USM yang sangat saya hormati. Dato' Saleh membawa Prof. Nicole untuk melihat khazanah warisan yang tersimpan di MGTF. 

Dah hampir tujuh tahun saya berkebun di MGTF, tapi saya sendiri malu kerana masih tidak fasih menghargai khazanah lisan keluarga sendiri, tidak merakamkannya untuk diwariskan sebagai pusaka yang tak ternilai generasi akan datang. Saya menanam kebun memori di USM, tapi kebun memori Bonda dan Ayahanda saya pinggirkan. Agaknya saya masih ada badi SAKA fahanam 'kebendaan', bila sampai pada bab pusaka lisan Bonda dan Ayahanda sendiri(yang tak nampak, yang takda jasad), saya sendiri kantoi. 

Dr. Nicole sampaikan banyak pesan dan teguran yang amat bermanfaat (walaupun telinga dan hati pedih juga menerimanya), semuanya persis ubat pahit yang perlu ditelan. Tak cukup datang sekali, esoknya saya jemput dia di Hotel Vistana untuk ziarah MGTF sekali lagi. Kali ni saya bawa dia ke tingkat atas untuk dileteri. Prof. Nicole jenis orang yang jujur, terus menegur tanpa tapis. Saya, Zolkurnian dan staf yang lain angguk je.



Sangat ironik kerana saya dikejutkan oleh 'orang putih' yang lebih menghargai warisan lisan 'bangsa' saya sendiri.

Saya sendiri perlu ada perubahan paradigma atau anjakan'mindset', terutama bila berdepan dengan mereka yang sering saya anggap sebagai 'dah tua' dan 'dah nyanyuk'. Betulkah dah nyanyuk? Atau sebenarnya, jauh dalam minda 'sub-conscious' mereka ni (Bonda dan Ayahanda contohnya), ada khazanah yang amat berharga. Dalam kita sibuk mengejar dan dikejar mimpi benda, bagaimanakah sikap kita terhadap khazanah memori ini, mahupun jasadnya yang dah lusuh, tua dan rapuh (seperti juga Bonda dan Ayahanda, jika tidak pun MGTF yang saya tatang sepanjang hampir tujuh tahun itu). Dah tiba masanya saya juga buat hijrah yang baru.

Bila saya tenang, saya ditunjukkan bahawa dalam diri ini sudah tertanam (juga secara sub-conscious) segala khazanah berharga ini, sepanjang saya dididik oleh Bonda dan Ayahanda selama ini. Cuma saya saja yang sering dihijab oleh ego diri yang kecil tu. Jika diselak habis ego ni (dan ditewaskan 'monster bising' yang mengganggunya), barulah saya kenal bahawa sayalah pewaris khazanah memori ini. Tugas saya adalah untuk mewariskannya pula pada anak-anak dan cucu-cucu pula.
Setiap kali pulang ke Teluk Intan, saya manfaatkannya untuk merenung-semula sejauh mana saya telah melangkah dalam hijrah menyingkap rahsia diri. Sesekali saya ronda (jalan-jalan) sekitar bandar. Bandar Teluk Intan menjadi 'penanda' kepada banyak bentuk pusaka lisan, khazanah dan sejarah warisan Bonda dan Ayahanda serta keluarga.

Menara Condong Teluk Intan simpan banyak khazanah
Sekolah saya zaman brutal telah mengfixed depositkan semangat rock

Saya dilahirkan dan dibesarkan di Teluk Intan (dulu Teluk Anson). Asalnya dipanggil Teluk Mak Intan, yang ada mitosnya sendiri. Amat menarik kerana nama Mak Intan adalah wanita, bukan lelaki seperti kelaziman sejarah yang berpaksikan sumbangan kaum lelaki. Ia mesra dengan falsafah orang Melayu, meletakkan ibu sebagai merujuk kepada fitrah 'melahir'kan. Selain melahirkan, juga 'menyaksi'kan. Memetik tajuk naskah teater arahan sahabat saya U-Wei, nama klasik ini mungkin meletakkan "Mak Intan Jadi Saksi" (kalau U-Wei, "Wangi Jadi Saksi", merujuk pada Dang Wangi, menjadi saksi pada dialog/debat lisan dan pertarungan antara Jebat dan Tuah dalam istana Sultan Melaka). Mak Intan jadi saksi dan paksi pada kelahiran Teluk Intan.  Teringat pada Bonda. Bonda adalah saksi juga.

Ada tanggapan yang mengatakan Mak Intan berasal dari pantai timur yang berhijrah mencari tanah yang subur, pertemuan antara dua sungai - sungai Perak dan Sungai Bidor. Sebab tu sampai sekarang ni ada Kampung Terengganu sepanjang Sungai Bidor di pinggir bandar Teluk Intan.  Teringat pula saya pada hijrah Tok Timah saya yang lari sebatang kara dari Siam ke Titi Teras, Balik Pulau, Pulau Pinang lebih seratus tahun dulu. Terkenang juga pada Opah Rabeah yang berhijrah dari Pulau Pinang ke Teluk Kepayang, Perak, berkorban kasih pada bondanya untuk mengikuti suami (Tok Syeh Noordin). Begitu juga dengan hijrah Bonda dan Ayahanda ke Teluk Intan. Semua ada konotasi 'wanita cekal' dalamnya. Bacalah blog entry saya yang lepas tentang heroin-heorin saya ni.  

Mitos dan sejarah lisan Teluk Mak Intan kini semakin sunyi. Suara feniminnya (versi Islam dan Melayu) semakin dipadam. Ini sudah bermula bila nama Mak Intan yang feminin (sesuai dengan fitrah 'melahirkan') bertukar pada 'Anson' yang jantan dan mat saleh (orang putih). Biasalah, bila orang putih datang menjajah, dia tukar jadi nama dia. Ada konotasi 'founder' apabila nama ditukarkan. Ini strategi lazim penjajah yang bijak mewarta dan mewarnakan sejarah. Ramai juga puak yang telah terkena badi riwayat sejarah kolonial ni, seolah segala pusaka sebelum tu tak wujud. Pusaka kita pula semua diturun secara lisan (sebagai tanda pusaka batin). Kalau ada objek warisan pun, kebanyakkannya objek kecil yang mudah hilang. 

Yang lebih teguh dan tegak merentas zaman akhirnya adalah pu(SAKA) kolonial. Bukanlah bermaksud saka kolonial ni tak murni. Ada banyak hikmah yang boleh dicerap dari pengalaman dijajah. Tinggalannya boleh dijadikan iktibar. Malah, ia turut mewarnai (atau meracuni) segala sistem hidup yang kita warisi hingga kini. Kita perlu kenal mana satu racun mana satu penawar yang boleh dijadikan ubat dan pedoman. Yang racun adalah sifat rakus, tamak, haloba, tak berhati perut, berdengki, menipu, memutar-belit, mencuri, merampas, menghambakan orang lain (yang dianggap sebagai hamba yang dijajah). SAKA ni ada dalam semua orang, tak kira lah orang putih ke, orang kuning ke, orang hitam ke, orang cokelat ke. SAKA ni ada tersembunyi tiap kali kita melihat wajah kita pada cermin muka. Kena korbankan SAKA ni dulu baru hijrah jadi mudah, hijab boleh disingkap.

Bandar Teluk Intan adalah gelanggang saya membesar hingga menjadi seorang remaja. Kalau ikut Datuk Lat, saya ni 'Town Boy' la. Dari zaman kanak-kanak ke remaja, Teluk Intan adalah 'backdrop' saya dan keluarga. Ia adalah tapak hijrah Bonda dan Ayahanda dari kampung Teluk Kepayang, juga tapak juang Bonda berniaga (sebagai antara wanita Melayu pertama yang memiliki kedai untuk berniaga di bandar Teluk Intan), juga tapak Ayahanda melebarkan ilmunya (menjadi ustaz di Sekolah Rendah Melayu dan kemudian di Sekolah Rendah Horley Methodist, Teluk Intan). 

Teluk Intan menyimpan banyak pusaka, khazanah, sejarah dan warisan keluarga saya. Sebelum ia juga mengalami nasib yang sama, dijadikan bisu dan sunyi oleh saka kolonial berkiblatkan semangat 'jantan' (siapa punya paling besar, paling luas, paling tegak, paling tinggi, paling panjang, paling banyak, paling kaya, paling kuat dlll yang sekentot dengannya), saya sendiri perlu membuang saka ni. Jika tidak, pusaka lisan (terutama dari Bonda yang kini semakin singkat memori jangka pendeknya) boleh lusuh dan hilang. 

Sebab itulah saya mengusahakan agar segala pusaka lisan, khazanah dan sejarah warisan ini dipulihara, dipelihara dan ditegakkan agar lebih bertapak. Itulah nafas disebalik usaha kembali ke Tanah Tok Timah di Titi Teras Balik Pulau, Pulau Pinang, tanah tumpah darah bonda. Saya dan keluarga perlu menyambung nafas ini, menggetarkannya untuk generasi akan datang. Tanah Tok Timah menjadi penanda kepada 'kelahiran/kepulangan'. Ia juga menjadi paksi untuk segala bentuk perjalanan atau hijrah keluarga saya, terutama Bonda dan Ayahanda. Ini termasuklah hijrah mereka ke Teluk Intan, yang kini menjadi sebahagian dari penanda kepada sejarah keluarga, termasuk saya sendiri.

Saya wartakan di sini perjalanan kembali ke Teluk Intan yang semakin pudar. Saya namakan Teluk Intan 'blues' kerana gelombang warna kini banyak yang semakin lusuh, yang tinggal kini mungkin gelombang biru saja. (cakra untuk berkata-kata). Perlu jaga gelombang ungu (ingatan, masa kini dan masa depan) dan gelombang putih (cahaya batin). Perlu buang segala pu(SAKA) kolonial yang tertanam dalam diri akibat sistem didikan orang putih yang berkiblatkan mimpi benda saja.

Seperti gelombang bandar Teluk Intan, begitulah juga gelombang yang saya cerap dari Bonda dan Ayahanda yang memori dan warnanya semakin lusuh dimakan usia. 

Kita pewarisnya perlu hayati dan hidupkan semangat menjaga khazanah pusaka lisan mereka.

(Kapsyen untuk setiap foto akan saya tulis semuanya bila ada kelapangan kelak)

Bangunan Tenaga Nasional (dulunya Lembaga Letrik Negara atau LLN) dengan gaya pengaruh Bauhaus; Tugu Batu penuh bersejarah di simpang depan Masjid Daerah Teluk Intan-TNB dan Majlis Bandaran. Ini simpang penting yang menjadi laluan wajib sejak saya kecil menumpang motosikal kecil Ayahanda; Bangunan Mahkamah yang kini dibiarkan; bangunan Bank Hong Kong & Shanghai dan Bangunan Pos Malaysia, dua lagi ikon seni bina Teluk Intan yang kini makin 'blues'. Kak Nyah (Jamilah Saidon) pernah berkerja di bangunan bank ni. Jalan sebelahnya adalah permatang untuk pasar malam Teluk Intan, lokasi Bonda berniaga mingguan. Saya pernah jual kad raya masa bulan Ramadhan di pasar malam ini. Jamal Abdillah, pernah melalak di pentas pasar malam ni.


Sebelah kiri sekali tu kedai Tokong (terletak dalam kawasan tokong Cina) tempat membeli-belah pakaian, kasut dll yang murah, terutama sebelum raya.
Masjid Daerah lama (kini dipanggil Masjid Melayu), antara tempat awal saya belajar makna 'solat' sebab sering dibawa Ayahanda. Sejak dari sebelum bersekolah sampai ke sekolah rendah, Ayahanda sering bawa saya ke sini ikut dia solat zohor dan asar di Masjid ni, sebab dekat dengan Sekolah tempat dia mengajar (Horley Methodist, sekolah saya juga!). Kawan-kawan dia pun ramai yang tinggal sekitar kawasan masjid ini. Masjid ni lah tempat solat Jumaat saya setiap minggu selama 6 tahun. Sekurang-kurangnya seminggu sekali, saya ambil wudhu dengan air kolah Masjid ni. Tak jauh dari Masjid, adalah satu lagi ikon Teluk Intan, - Mastan Ghani. Ini kedai mee dan rojak tahap wali (masa tu la) yang sering saya kunjung, bukan je sebab mee dan rojaknya yang sedap yang unik rasanya, tapi kerana layanan kelas dunia. "Ni.......anak ustad ni........tengok apa dia nak. Tunggu jap ye dik." Tak jauh dari Mastan adalah kedai Mee Pak Din, satu lagi gerai makan 'wajib kunjung'.





Menara Condong Teluk Intan. Di belakangnyalah pernah terletak satu lagi ikon penting Teluk Intan, kedai kain Jamaliah Noordin. Selain dari Mastan Ghani, Jamaliah Noordin adalah satu lagi jenama 'wajib kenal' di Teluk Intan. Di kedai inilah Bonda yang meredah segala jenis ujian dan pahit getir berniaga selama lebih dari 20 tahun (rasanya dari 1971/2 hingga 1980an). Setelah diarahkan berpindah ke kawasan yang kurang afdal', Bonda serahkan warisan perniagaan pada sepupu saya, Abang Lin. Tak lama lepas tu, bangunan kedai dirobohkan untuk dijadikan medan lepak, kira Teluk Intan square la gitu. Kini, bila saja lalu atau bergambar di situ, saya pasti ternampak kelibat Bonda di depan pintu kedai kainnya, dibantu Ayahanda untuk terus gigih mencari rezeki halal, menyekolahkan 8 anak, menjadikan mereka manusia berguna (termasuk yang menaip ni), membuktikan bahawa orang Melayu bukan bangsa subsidi yang malas. Menara Condong, membuat hati saya condong, jika tak pun menjadi 'tanda' untuk saya tunduk akur pada kecekalan dan semangat Bonda dan Ayahanda. Sebelah gambar Menara Condong, adalah Sekolah Menengah Horley Methodist, tempat saya belajar kurang ajar. Ia berjiran dengan kawasan kubur Kristian dan 'musuh tegar'nya, Sekolah Menengah St. Anthony. Horley Methodist menyimpan banyak cerita brutal yang lebih elok didramakan secara lisan sambil pekena teh tarik kurang manis. Tak payah di 'blog' nanti go-blok.








Gambar kiri sekali adalah tinggalah bekas istana Raja Muda Perak, alharhum Raja Muda Musa. yang berjiran dengan sekolah saya. Kini, ia persis sebuah rumah tinggal tempat R&R segala jenis hantu, jin, penagih dadah, hantu bonceng, hantu Kak Limah dan yang sejenis dengan mereka. Raja Muda Musa orangnya mesra. Semasa dia hidup, almarhum pernah dia beberapa kali datang ke rumah meraikan perkahwinan abang-abang dan kakak-kakak. Ayahanda pula sering dipanggil untuk acara bacaan Quran, tahlil, dll di istana ini.







Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Horley Methodist, tempat ayahanda mengajar, dan tempat saya dan semua abang-abang mula belajar hingga ke darjah 6.Sekolah ini menyimpan banyak memori, termasuk saya dirotan gurubesar mata merah, David Paul, dan Cikgu Aziz, kerana terlampau nakal. Zaman sekolah rendah (dan menengah) juga menemukan saya dengan lagenda bolasepak negara, Azizol Abu Haniffa.







Gambar tengah adalah bangunan gereja, yang di belakangnya adalah tadika tempat saya mula belajar. Sebelah gereja, adalah Masjid Daerah Teluk Intan. Orang Teluk Intan tak perlu dileterkan dengan khutbah toleransi dalam kehidupan 1Malaysia, sebab memang dah lama 1Malaysia. Malah, masa saya kecil dulu, peniaga Cina dan India di pasar besar (sebelah jam tinggi) pun cakap loghat Perak pekat. Tapi sekarang ni dah lain kot.












Jalan dari Bandar Teluk Intan menuju ke Batak Rabit, menyusuri sebelah Sungai Perak. Jalan ni 'legend' bagi saya. Saya menyusurinya untuk berbasikal ke sekolah, atau untuk ke pekan, walaupun terpaksa berkongsi dengan pengguna jalanraya lain yang brutal, termasuk lori. Sekarang ni bila fikirkan balik, saya sendiri takkan bagi anak saya berbasikal ke Pekan dengan jalan macam ni. Tapi keyakinan Bonda dan Ayahanda pada Perlindungan Allah memang tahap wali.







Sekolah Rendah Horley Methodist, 1974. Darjah 3A
Horley Methodist Primary School, Teluk Intan, 1977. From left, Yayha, Zulkifli (Buyong), Megat Jamal Bahrin, Zamri, Izzudin, Azizol Abu Hanifah, Cikgu Syed. Front row from left, Latif, ?, Padmanathan, yours truly, Mustafa Kamal.

Zaman 'kutu lepak' di Sek. Men. Horley Methodist, 1982. Belakang dari kiri : Yahya, Mustafa Kamal, Nik, Sofwan, Damanhuri, Fauzi. Depan : Noordin, saya.
Benih-benih rock kapak
Horley Methodist Secondary School, Under 15 Soccer Team 1980, Teluk Intan. District Champion. Back row standing from left, Cikgu ?. Cepol (Saiful), yours truly, Bad, Hardev Singh, ?, ?, Yahya, Jaafar Man, Cikgu Umar Rasul. Front from left, Latif, Padmanatahan, Zulkfili (Buyong), Azizol Abu Hanifah (Jijon/Demang/Superstar), Megat Jamal Bahrin, Ipin, ?.
Horley Methodist Secondary School, Under 18 Team 1982, Semi-final District. Azizol front row third from right, holding the ball with yours truly second from right.
Ayahanda berucap semasa perasmian Bangunan MARA. Bangunan ini satu lagi tempat saya membesar. Di tingkat atasnya lah tempat Bonda memulakan perniagaan menjual kain dan menjahit pakaian sebagai wanita Melayu yang awal berniaga. Semasa sebelum sekolah, saya dibawa ke sekolah dan bangunan ini oleh Ayahanda dengan motor kapcai. Saya diletak antara Ayahanda dan Bonda, dengan kaki terjuntai kerana masih kecik. Saya dibesarkan dengan bau tekstil, dan minyak mesin jahit Singer. Balik sekolah, saya berjalan kaki ke kedai Bonda. Bila Ayahanda habis kerja, dia bermotor kapcai ke depan bangunan ini, laung nama saya "Hasnul!" dari jalanraya di bawah, untuk bawa saya balik ke rumah.

Kedai kain dan jahitan Bonda dalam Bangunan MARA, dikunjungi oleh Ghafar Baba semasa Perasmiannya.
Gambar keluarga yang awal diambil di Kedai Gambar depan kedai Mee Rebus Pak Din dan Mastan Ghani. Dah lupa namanya. Ada dua kedai gambar berdekatan. Antaranya ada kedai kopi Cina, tempat Ayahanda selalu bawa saya minum kopi susu sambil pekena kuih pau atau roti bakar baik punya. Legasi kedai gambar ni disambung oleh Wah Kong.
Dikendung Bonda, 1966, di Jalan Mustafa Albakri, yang kini telah dipenuhi dengan rumah kedai. Saya kini menjadi penjejak  yang kehilangan tanda-tanda zahir sejarah dan warisan keluarga serta bandar Teluk Intan.



Berkaitan juga dengan Teluk Intan :

http://hasnulsaidon.blogspot.com/2011/09/revisiting-my-football-legend-school.html

http://hasnulsaidon.blogspot.com/2012/02/kolot-nial-versi-1.html

http://hasnulsaidon.blogspot.com/2011/04/hero-saya-my-hero.html

http://hasnulsaidon.blogspot.com/2011/08/heroin-saya.html 

http://hasnulsaidon.blogspot.com/2011/05/guru-tongkat-ketika-rebah-air-ketika.html 


Jalan ke Jalan Tembusu, Taman Seri Setia, tempat bertapaknya rumah pusaka yang menjadi tanda penting kepada segala perit jerih Bonda dan Ayahanda memakmurkan sebuah keluarga besar.

3 comments:

  1. Bro Hasnul,
    Want to immerse into deep thinking,sat gi nak pergi keroje...but i like your new word

    "pu(SAKA) kolonial"
    .....something deep to ponder about! :)

    ReplyDelete
  2. Worait doktor. My anak sedara just graduated, bakal doktor. Belum posting lagi.

    ReplyDelete
  3. Kenangan raya masa budak kt umah awam pdg tembak. Keluarga ustaz saidon belikan baju raya...semoga Allah merahmati seluruh keluarga mereka

    ReplyDelete