PEACE PREVAILS

May peace prevails upon all beings on the earth and beyond. You may scroll down to browse the contents of this blog.

Thursday, 30 March 2017

GETARAN JIWA (PART 2)

Andai dipisah lagu dan irama, lemah tiada berjiwa, hampa. 
(If one parted the heart from the mind, weak one will b without higher consciousness, regretful.)


PELUKIS

Kalau buat 'art', jadi 'artis'.
Kalau 'peluk', jadi 'pelukis'. 



GETARAN JIWA = CONSCIOUSNESS


Satu hipotesis P.Ramlee dlm bahasa kuantum. 


GETARAN JIWA (CONSCIOUSNESS)
"Getaran Jiwa (consciousness)
Melanda hati ku (is enveloping me)
Tersusun nada (frequencies)
Irama & lagu (of the heart and the mind)

Walau hanya sederhana (though in moderation)
Tetapi tak mengapa (it is still fine)
Moga dapat membangkitan (hope it may awaken)
Sedarlah kamu wahai insan (the humanity towards a higher awareness)

Tak mungkin hilang irama dan lagu (energy cannot b destroyed)
Bagaikan kumbang sentiasa bermadu (its part of Nature) 
Andai dipisah lagu dan irama (if one parted the mind from the heart)
Lemah tiada berjiwa(weak without consciousness we will be)
Hampa (in regret)"


Alfatihah buat Allahyarham P. Ramlee.

Wednesday, 29 March 2017

KUMPUL


Ada yg kumpul seni kontemporari.  Osem. 

Ada yg kumpul pahala, sambil kumpul seni kontemporari. Lagi osem. 

Monday, 27 March 2017

THE DOOR

"I have lived in the lip of reasons, waiting for answer, knocking on a door. It opens. I've been knocking from inside."
Rumi

OSEM MELAYU

Bahasa Melayu utk 'osem' tu apa?

Sunday, 26 March 2017

WHY WE NEED COMPASSION (BELAS)

A: Im trying to stop focusing on bad people that I hate and angry about. But I can't. 
B: Why?
A: After so many years, I found that I am addicted to them. Now I secretly want them to be around. 
B: You are not addicted to them, you are addicted to hate and anger. You only want to breed more hate and anger until they consume you and everyone you care about. Come, let me give you a hug.



We need it to stop shits and toxics from spreading. 

Saturday, 25 March 2017

STARRY, STARRY NIGHT


"Vincent (Starry, Starry Night)"

Starry, starry night
Paint your palette blue and gray
Look out on a summer's day
With eyes that know the darkness in my soul

Shadows on the hills 
Sketch the trees and the daffodils
Catch the breeze and the winter chills
In colors on the snowy linen land

Now I understand
What you tried to say to me
And how you suffered for your sanity
And how you tried to set them free

They would not listen, they did not know how
Perhaps they'll listen now

Starry, starry night
Flaming flowers that brightly blaze
Swirling clouds in violet haze
Reflect in Vincent's eyes of china blue

Colors changing hue
Morning fields of amber grain
Weathered faces lined in pain
Are soothed beneath the artist's loving hand

Now I understand
What you tried to say to me
And how you suffered for your sanity
And how you tried to set them free

They would not listen, they did not know how
Perhaps they'll listen now

For they could not love you
But still your love was true
And when no hope was left in sight
On that starry, starry night

You took your life, as lovers often do
But I could've told you Vincent
This world was never meant for
One as beautiful as you

Starry, starry night
Portraits hung in empty halls
Frame-less heads on nameless walls
With eyes that watch the world and can't forget

Like the strangers that you've met
The ragged men in ragged clothes
The silver thorn of bloody rose
Lie crushed and broken on the virgin snow

Now I think I know
What you tried to say to me
And how you suffered for your sanity
And how you tried to set them free

They would not listen, they're not listening still
Perhaps they never will

(Lyric by Don Mclean)


Now I think I know
What you tried to say to me
And how you suffered for your sanity
And how you tried to set them free




"I have lived in the lip of reasons, waiting for answer, knocking on a door. It opens. I've been knocking from inside."
Rumi 



Thursday, 23 March 2017

THOSE WHO MAKE US TRULY HAPPY


One of the best joys in life is to spend our time with those who make us truly happy, not those we are forced to impress.

DARI GAS BERACUN KE PENAWAR

Orang bodoh dan pembenci hanya pemetik je. Kalau takda gas, takkan menyala.

Gas beracun yang menyalakan adalah orang pandai yang mencari, memberi respon, melayan-melawan, mempopular, mengguna, mengeksploit, 'spin', menunggang, menangguk, mmendapat faedah atau 'milage' dari tindakan serta kata-kata orang bodoh dan pembenci. 

Mari kita berdoa agar gas beracun ini bertukar menjadi penawar, agar segala pemetik tidak boleh menyalakan apa-apa lagi.

DOA UTK YG BODOH & PEMBENCI

Apa yang segelintir orang bodoh dan pembenci lakukan tidak akan memberi kesan, jika......
takda orang (yang prasan pandai) cari, tumpu, layan, bagi respon, sibuk spin dan popularkan.

Tolonglah jangan bagi respon pada orang bodoh dan pembenci. Bagi mereka doa agar diberi hidayah, petunjuk dan kasih sayang.






HOW YOU TRIED TO SET THEM FREE, STILL YOUR LOVE WAS TRUE


"Vincent (Starry, Starry Night)"
Starry, starry night
Paint your palette blue and gray
Look out on a summer's day
With eyes that know the darkness in my soul

Shadows on the hills 
Sketch the trees and the daffodils
Catch the breeze and the winter chills
In colors on the snowy linen land

Now I understand
What you tried to say to me
And how you suffered for your sanity
And how you tried to set them free

They would not listen, they did not know how
Perhaps they'll listen now

Starry, starry night
Flaming flowers that brightly blaze
Swirling clouds in violet haze
Reflect in Vincent's eyes of china blue

Colors changing hue
Morning fields of amber grain
Weathered faces lined in pain
Are soothed beneath the artist's loving hand

Now I understand
What you tried to say to me
And how you suffered for your sanity
And how you tried to set them free

They would not listen, they did not know how
Perhaps they'll listen now

For they could not love you
But still your love was true
And when no hope was left in sight
On that starry, starry night

You took your life, as lovers often do
But I could've told you Vincent
This world was never meant for
One as beautiful as you

Starry, starry night
Portraits hung in empty halls
Frame-less heads on nameless walls
With eyes that watch the world and can't forget

Like the strangers that you've met
The ragged men in ragged clothes
The silver thorn of bloody rose
Lie crushed and broken on the virgin snow

Now I think I know
What you tried to say to me
And how you suffered for your sanity
And how you tried to set them free

They would not listen, they're not listening still
Perhaps they never will


MENDENGAR & MENGHAYATI

Kalau nak paksa org mendengar, cakap. 
Kalau nak pujuk org menghayati, diam. 

ORG YG BIJAK & BAIK

PERBUATAN ORG BODOH & JAHAT
Kalau kita balas dendam, kita org yg lemah.
Kalau kita maafkan, kita org yg kuat.
Kalau kita tak layan, kita org yg bijak & baik.

Foto: Future Gen Camp, Ulu Langat, 2015.


Wednesday, 22 March 2017

'DONT CHANGE YOUR HAIR FOR ME'





Alfatihah buat Allahyarham Syed Ahmad Jamal. Saya pernah tulis satu esei tentang karya2 beliau dlm koleksi institusi dan peribadi, juga dalam blog saya, dalam kajian saya terkini, tapi video ni yg paling terkesan dlm jiwa. Ia video majlis perasmian pameran solo saya oleh beliau. Jarang saya berpeluang melihat dan mendengar Syed Ahmad Jamal menyanyi, terutama dalam majlis rasmi. Itulah antara hadiah paling berharga yang saya pernah terima dari beliau. Saya terimanya sebagai 'warisan tak ketara'. Di dalam video ini ada kata2 kunci yg molek kita jadikan pedoman setiap sekarang:

Energy
Kijang emas
Cakar2
Sayu tanah
My valentine
R U Smart

Yang paling menusuk adalah sindiran lembut arwah terhadap rambut lurus rebonding saya: 

'Dont change your hair for me' (tak perlu ubah jati diri utk dpt perakuan)

Sindirannya halus, lembut, dlm humor, tapi menusuk, dan ada belas serta kasih yg mendasarinya, tak seperti ramai yg gelar diri seniman masa kini. 

Lihat dan alamilah sendiri

Mata saya masuk abuk.


PRIHATIN LAGI

Saya lebih memilih utk mengajak publik mengenali dan menyantuni Syed Ahmad Jamal daripada mengajak publik mengenali mereka yg pecahkan karya dia. Saya lebih memilih untuk mempopularkan Syed Ahmad Jamal dari mempopularkan mereka yg pecahkan karya dia. 

Lagipun, saya kenal Syed Ahmad Jamal. Saya tak kenal mereka yg pecahkan karya dia.

Saya tak mampu selamatkan karya Syed Ahmad Jamal yg dah dihancurkan, tapi saya boleh sebarkan ilmu dia yg saya rasa berguna, setakat yg dia pernah berikan pd saya semasa ke rumah dia, pi makan dgn dia, dlm pameran saya yg dia buka rasmi dan yg dia pernah hadir, dlm mesyuarat, konferen, seminar, dll. 

Warisan rupa (tangible heritage/warisan ketara) memang boleh dihancur. Tak guna kita hanya pandai meroyan dan buat kecoh je.

Tapi warisan jiwa (intangible heritage/warisan tak ketara), itulah yg kita perlu kongsi sekarang, setiap sekarang.

Santunilah tinggalan warisan ilmu Syed Ahmad Jamal jika kita ni benar2 prihatin.

Janganlah kita menjadi 'kijang emas yg mencakar-cakar sayu tanah'. 

Sila ke



JOM LAYAN YG PRIHATIN

Kalau ada 100 orang yg prihatin, buat apa saya abihkan masa layan dan cakap pasal 1 orang yg tak prihatin. Akhirnya 100 yg prihatin tu kita tak nampak sampai terpinggir, 1 orang yg tak prihatin kita spin bising2 sampai jadi popular. Lebih baik saya layan dan guna tenaga saya memberi tumpuan pd 100 yg prihatin tu. Jom la buat gitu.

Sila ke


WIFI OKSIGEN


Yo! Kalau gua bagi wifi, confirm manusia tak tebang gua. Sayang, gua cuma mampu bagi oksigen je. 

ALIM KUCING


Yo!! Yang pura2 alim manusia, yg kena label kucing. Lawak giler!! 

KERA SUMBANG

Yo!! Yg sumbang manusia, yg dilabel kera. Uweeek.


JOM LA UBAH!

Kalahkan nafsu jahat dlm diri.....utk
ubah benci menjadi kasih-sayang
bodoh jadi bijak
racun jadi penawar
neraka jadi syurga. 

Jom jadi hero yg selamatkan diri sendiri dulu sebelum selamatkan orang lain. 

Luv u all! Stay cool & awesome. 


ILMU TAHU ILMU LALU

ILMU TAHU memberi tahu kita tentang sesuatu pengajaran, lepas tu menguji sejauh mana kita tahu.

ILMU LALU menguji sejauh mana kita mampu bersabar untuk beroleh pengajaran. 


Foto: Throwback dgn Bibi Chew. Sharmiza, Juhari dan Ahmad Fuad di Sonneratia Youth Art Camp 2002, Kuala Selangor.


Tuesday, 21 March 2017

I LUV U 2


Setiap sudut pada alam semulajadi berkata pada kita 'I luv u'. Jawabla balik 'I luv u 2'. Lepas tu sedut dalam2 oksigen yg pokok2 tu bagi pd kamu dgn rasa belas dan syukur.  Kalau asyik nak bergasak je buat bising, alam bagi salam pun tak jawab. Berjalan atas muka bumi dgn angkuh, mcm mana bumi nak respect. (Kem Seni Langkawi, 2014)



Sekali-sekala, buanglah sombong. Jawab balik 'I luv u 2' ketika berdiri, duduk, baring. (Throwback Kem Seni Langkawi 2014).


'Rasalah anakku getaran gunung...rima tangisannya terlalu sunyi.' (Throwback Kem Seni Langkawi 2014).

Kalau semua bersuara, takda yg diam mendengar, apa terhasil adalah 'kebisingan' yg 'stressful' dan boleh meracun (badan stress mengeluarkan cortisol yg toksik). Diam dulu. Cari frekuensi ketenangan, kasih-sayang dan kegembiraan. Ketiga2 frekuensi tu menghasilkan hormon yg sihat spt serotonin. Awak pilih penawar atau racun? (Throwback Kem Seni Langkawi 2014).

Monday, 20 March 2017

PAKAR TAKDA AKAR

Ramai pakar
ada zakar
takda akar. 

DIAM-TERIMA-CIPTA-KONGSI-PULIH

DIAM dulu, utk TERIMA.
Terima untuk CIPTA.
Cipta utk diKONGSI.  
Kongsi utk PULIH dan SEMBUH. 
(Komuniti Bestari Sains & Seni, Langkawi, Mei 2013
dan Kem Seni, Langkawi, 2014)






PIL(ih) PULIH

Ada byk pil - khayal, lupa, marah, geram, benci, tahan....

Ada byk janji.
Takda transformasi.

PILIHlah yg benar2 boleh PULIHkan kita.

Sunday, 19 March 2017

MERAJUK LAGI

Soalan:
Ustaz, semasa Nabi Muhammad s.a.w lari mengasingkan diri ke gua, ada tak yg kata pada dia, "Ya Muhammad, kau apahal, merajuk ke?"


BELASalam.

Tanya: Mcm mana nak 'merasai' pentingnya hubungan kita manusia dgn alam semulajadi?
Jawab: Cubalah jgn sedut nafas

THROWBACK KEM JIWA HALUS 2014 & BELASalam DARI AIK HUA 2017

Yg nampak memang la pokok-pokok, tapi yg ditanam dan tumbuh, ialah belas-kasih. Itulah yg kamu sedut semasa bernafas.(Kem Jiwa Halus, Dusun Pak Sarip, Gertak Sanggul, Teluk Kumbar, PPinang, 2014).












Setiap kita ialah pemimpin. Pemimpin yg 'tinggi' ialah yg mampu 'merendahkan ego' dan mengajak semua manusia agar kembali dekat pd fitrah alamiah, bukan mengajak manusia bergasak dan berperang.



Asyik nak naik atas je, sesekali cuba la turun ke bawah sentuh bumi ni. Kalau sentuh dgn dahi lagi osem, boleh buang semua toksik emoroyan dlm diri kita.












Di bandar ada byk tanda2 jalan, agar kita tak sesat. Di dusun, kebun dan hutan, semuanya adalah tanda2 utk minda berfikir, hati berzikir. Jika lupus tanda2 fikir-zikir ni, kita semua sesat dan lupus juga. Nak ke?



Kalau gelap, tak perlu emoroyan sgt tentang 'kegelapan' dlm media sosial. Sebaliknya, cari la suiz 'cahaya belas' dlm hati, tekan 'on'. Jika ramai buat mcm tu, kegelapan hilang tanpa byk drama swasta.



Jom, mari lah menuju kejayaan!!!



Berdamailah dgn alam (throwback BELASalam dari Aik Hua 2017)



















Alami....levitasi, chi, prana, semangat, reiki, nyawa, creative energy, 'the force'.... (throwback BELASalam dari Aik Hua 2017)




















Demi masa mu.  (throwback BELASalam dari Aik Hua 2017)

HERO(T)

Mereka yg nak jadi hero dlm sesuatu perjuangan, tapi masih belum mampu kalahkan nafsu sendiri terlebih dahulu, hanya akan jadi 'herot'. Perlu dilupuskan golongan yg mengherot dan menyemak ni. 

Sebelum sibuk nak lawan org lain, lawan la kejahatan dlm diri sendiri tu dulu, ok bradah and sistah semua. Luv u all, stay osem. 

Saturday, 18 March 2017

HISAP ROKOK

Kalau gua ketagih rokok, tapi tau merokok tu merosakkan kesihatan, gua takkan ajak semua orang hisap rokok, atau buat improvisasi hisap rokok beramai2. 

UBAH LAGI

Cakap tentang kebaikan dan kebijaksanaan 100 kali, 1 orang je like.

Cakap tentang kejahatan dan kebodohan 1 kali, 1000 org like. 

Ubah le oiii. 

UBAH

Yg cari dan eksploit isu, ramai dan cepat terkenal. Ada nilai berita. 

Yg menghadapi dan menggagahi isu, tak ramai, dan sering dipinggirkan. Takda nilai berita. 

Sebab tu takda transformasi. 

Ubah la oii. 

MERAJUK

Kalau ada kawan berhenti dari amalan menghisap dadah, apa yg dia rasa bila kita kata pd dia 

'ohh, hang dah merajuk dari hisap dadah.'





Tuesday, 14 March 2017

gemaBELAS2017: KISAH KASIH DARI AIK HUA

BELASalam dari Aik Hua : "Saya menunggang kapcai dari Simpang Ampat Seberang Prai utk ke sekolah ni. Dah 5 tahun di sini. Dengan budak2 ni kena sabaq dan tegas". (Siti Mahirah Ismail, Pembantu Pengurusan Murid SJKC Aik Hua, ibu kepada dua orang anak)

gemaBELAS2017: KISAH KASIH DARI AIK HUA

BELASalam dari Aik Hua : "Kena ada hati. Kena ada kasih sayang. Hati kena kuat. Kena tahan dgn perangai budak2 ni. Mereka suka tarik perhatian, kadang2buat kita naik geram" (Shidah dan Azura. Keduanya 'riders'. Shidah bertugas sebagai kerani, Azura sebagai Pembantu Pengurusan Murid. Azura menunggang kapcai selama sejam dari Tasik Gelugor utk ke SJKC Aik Hua.)

gemaBELAS2017: KISAH KASIH DARI AIK HUA

BELASalam dari Aik Hua - "Kerja sini emosi kena kuat. Budak-budak OKU ni tak boleh duduk diam.Kena ada kesabaran yg tinggi." (Nurul Aida Ilias, Pembantu Pengurusan Murid di SJKC Aik Hua. Ibu kepada dua orang anak).

Sunday, 12 March 2017

gemaBELAS2017: KISAH KASIH DARI AIK HUA


BELASalam dari Aik Hua - belas adalah fitrah yg membuka pintu kegembiraan. Yg meminggir 'belas' itulah yg sebenarnya cacat. Namanya Terence Ng, sentiasa senyum dan gembira. Bapa Terence terpaksa berhenti kerja utk menjaganya sepenuh masa. Ibu Terence menjaganya selepas pulang dari kerja. Waktu malam, bapanya berniaga mee dgn atok Terence.

(Compassion is our true nature as it opens the door to happiness. Denying compassion is the actual disability. His name is Terence Ng. Always smiling and happy. His father had to quit his job to take care of him full-time. His mother takes care of him after she came back from work. At night, his father helps Terence's grandfather at his mee stall)

gemaBELAS 2017: KISAH KASIH DARI AIK HUA


"Masa kerja renjer dalam tentera dulu selalu masuk hutan, jarang duduk di berek. Memang bahaya, tapi saya lagi suka kem dalam hutan, lebih tenang dan segar, pagi-pagi dengar bunyi burung." (Lim Beng Jo, ayah kepada Lim Jia Xin dan Lim Jia Hui, dua pelajar istimewa kelainan upaya di SJKC Aik Hua)

Saturday, 11 March 2017

LOVE IS THE LANGUAGE OF ART

Kasih-sayang adalah bahasa seni

(Love is the language of art)

Pesan dari anak-anak istimewa di SJKC Aik Hua. 

(A reminder from special kids ar SJKC Aik Hua)


Ia menjadi inspirasi untuk hadiah mural dan animasi gajah yg kami bingkiskan dalam BELASalam dari Aik Hua. 

(It inspired our mural and animation in BELASalam from Aik Hua)



MAKMAL LARAS GELOMBANG BELAS


Makmal Laras Gelombang, Pusat Pengajian Belas Hati, Untuk Sejahterakan Manusia (USM).


Makmal ujikaji melaras gelombang belas dlm hati.



ZIKIRKAN BELAS


Kpd generasi yg menghargai rahsia dan rahmat diam, wa sayang sama lu!



Kita ada kuasa utk pilih apa yg kira mahu beri tumpuan. Apa yg kita tumpu, kita jadi. Tumpu pada benci, jadi benci. Tumpu pada belas, jadi belas. Pilih utk tumpu kepada yg bawa sejahtera, wokay adik2 yg comei.



Fokus lah pada yg membuat kita gembira dan sihat. Fokus dgn rasa belas dan kasih.

















Bila adik ni dah 'in the zone', susah nak ganggu perhatian dia. Try la!




























Setelah diri sendiri tenang, jom la zikirkan bunyi yg mensejahterakan getaran jiwa kemanusiaan yg makin bising, senak dan rosak.