PEACE PREVAILS

May peace prevails upon all beings on the earth and beyond. You may scroll down to browse the contents of this blog.

Tuesday, 25 April 2017

MARI BELAJAR BAHASA

AJAK-AJAK AYAM: 
Jemputan yg tak ikhlas dan tak bersungguh.
OK OK ORANG:
Terima jemputan secara tak ikhlas dan tak bersungguh. 

Sunday, 23 April 2017

HILANG FIKIRAN

Bila saja fikir rezki itu hanya sebagai 'duit, harta benda, kedudukan dan pangkat-gelaran' saja, aku terus teringat arwah bapak aku. Dgn serta-merta fikiran itu hilang. 

PERJALANAN TAK SAMPAI

Dalam perjalanan, kalau asyik berhenti utk bertekak dgn semua org yg memandu dgn teruk, alamat tak sampaila ke tempat yg dituju. 

MEDAN

Dari Niat jadi Getar. 
Dari Getar jadi Gelombang. Gelombang+gelombang=MEDAN

Cubalah diam bila berada dlm satu kumpulan, baru boleh rasa medannya. 




SIARAN ULANGAN

...ibu-bapa marah guru, guru marah murid, murid report pd ibu-bapa....ulang. 

...ibu-bapa hormat guru, guru kasihan pada murid, murid sayang ibu-bapa...ulang. 

Ulanglah kitaran yg sejahtera. 

KESIAN IBU-BAPA

Kurang pengalaman, kesian dgn dia.
Kurang ajor tak bertempat, kesian ibu-bapa. 

WORK DAH DIBELI KOLEKTOR

Lalu depan mata,
lintas orang lebih tua, 
Melayu pada rupa,
bagi salam dia lupa, 
jalan macam celaka, 
kawan kata, "dia memang mcm tu encik, sebab work dia dah dibeli kolektor."  

Saturday, 22 April 2017

Wednesday, 19 April 2017

JALAN PILIHAN

Jika ada rasa panazzz kocak dlm hati nak gaduh sakan bertekak atas dasar pilihan bidang, medium, bahan, teknik, alat, proses, pendekatan, sikap, sentimen, ide, isu......takpa, silakan, gua respect lu semua. 

Kalau nak sorok rasa dengki, iri hati, hasad, cemburu, benci, marah, angkuh, burok sangka, risau, rungsing, murung di sebalik segala retorika, justifikasi dan segala ayat pandai, pun silakan. 

Lu dgn 'jalan' pilihan lu, gua dgn 'jalan' pilihan gua. 

Wokay, bradah & sistah. Luv u all. 







Tuesday, 18 April 2017

BABI HUTAN

"Masuk kebun Orang pakai redah je tak bagi salam ni perangai apa ha?"
"Babi hutan!!!"

Saturday, 15 April 2017

CARI KEBENARAN

Yang cari dan nampak kesalahan, ramai.
Yang cari dan nampak kebenaran, sikit.

Jom ramaikan yg sikit ni. 

SUIZ CAHAYA

Yang bercakap tentang kegelapan, ramai. Yang menjadi cahaya, sikit.
Jom ramaikan yg sikit ni.

Mulakan dgn menekan suiz cahaya dlm hati masing2. 

MARI BELAJAR BAHASA MELAYU

'Cahaya'=tenaga=getaran=frekuensi=
gelombang=medan dari yg perlahan (kasar) hingga yg paling laju (halus), dari yg bersifat benda hingga bersifat minda dan rasa.

'Cahaya Mata' = pada pelihatan ibu dan bapa, setiap anak ialah 'cahaya' yg menerangi hidup. Cahaya itu ialah 'kasih dan belas'. 

'Mata Hati' = digunakan utk melihat, mencerap dan mengalami cahaya kasih dan belas di atas.

'Buta Hati' = tak dapat lagi melihat, mencerap dan mengalami cahaya di atas. 

'Mata Kasar' = mata kita hanya boleh melihat perkara yg kasar atau bersifat kebendaan saja. 

Sekian, pelajaran bahasa hari ini. 

Tuesday, 11 April 2017

ANTARA MENANG & MENDAMAI

Kalau pandai memenangi debat, fuhhh, dasyat tu. 

Tapi, kalau pandai mendamai dan menyatukan dua pihak yg berdebat, lagi dasyat. 

Monday, 10 April 2017

PENAWAR HATI

Penawar terbaik utk sebarang racun & penyakit ada dlm hati kita masing2.

Jom la, bersihkan sama2.

(Bakal Menteri Kesihatan & Kesejahteraan)

Sunday, 9 April 2017

PENAWAR

Racun paling bahaya datang dari fikiran dan perasaan kita sendiri. Penawar pun dari situ juga. 

Jomla cari penawar. 

Saturday, 8 April 2017

Friday, 7 April 2017

SIAPA YG LAYAK DIPANGGIL HERO?

"Nina, Tok Wan cakap 'Hero' ialah orang yg SABAR."

PERANGKAP JAHIL & JAHAT.

Yg prasan pandai dan baik, ramai. Malangnya mereka suka memberi tumpuan kepada yg jahil dan jahat. 

Rupa2nya, yg prasan pandai dan baik ni pun sama jahil dan jahat juga. 

Ishhhh, ishhh, ishhh. 

BERILAH TUMPUAN PADA YG KITA MAHU.

Memberikan tumpuan kpd seorang yg berkata2 dgn jahil dan benci tentang sesuatu isu, hanyalah akan meminggirkan ramai org2 jujur yg dah bertahun2 berjuang & bergelut dlm usaha menangani isu tersebut. Akhirnya org jahil-pembenci oportunis dan tak memberi apa2 jadi popular, sedang ramai lain yg jujur akan terpinggir atau lupus terus. Tolongla sedor sayang oi. Berubahlah. Berilah tumpuan pada kata2 dan usaha manusia yg kita mahu perkasakan. 

Wednesday, 5 April 2017

ARTIST

Instead of asking how to b an artist, why dont u ask why do you want to call yourself an 'artist'?