Tuesday 12 April 2011

CLOSER TO THE HEART THAN ANY BIENNALE





To all final year students and lecturers of the Fine Art Department of the Faculty of Applied & Creative Arts, Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) I offer my humble salutation.

It has been 17 years since I first initiated and designed the programme with Fauzan Omar, Zulkarnain Zainal Abidin, Niranjan Rajah, Wan Jamarul Imran and Rashidah Salam from 1994 till 2000. It has been 13 years since the first batch of graduates in CIPTA (Cetusan Inspirasi Pelajar Tahun Akhir) in 1998. I remember churning out the acronym during a faculty meeting long time ago. The Department of Fine Art at the Faculty of Applied & Creative Arts (FACA) UNIMAS under the lead of Zulkarnain and Anuar Ayob now still excites and amazes me with the kinds of artworks that one may not find in other art schools in Peninsular Malaysia. No hoo-haa, but I guess that helps to insulate the students and make the works more bold and different. Yes, Kota Samarahan Sarawak is also Malaysia, lest we forget. 

Of course, all of u are emas (gold), thus u-ni-mas. And of course, there will always be setbacks, problems, obstacles, challenges, human dramas and so on, making the journey of discovery even more exciting. Be thankful with what we have. There is still a long way to go. All the best. My prayer and doa for FACA UNIMAS (including its alumni), the place I tested and learned many hypotheses and lessons in life.



Kepada semua pelajar tahun akhir dan para pensyarah di Jabatan Seni Halus, Fakulti Seni Gunaan dan Kreatif, Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS), saya menghulurkan salam hormat.

17 tahun telah berlalu, sejak saya mula mengusahakan dan membentuk program tersebut bersama Fauzan Omar, Zulkarnain Zainal Abidin, Niranjan Rajah, Wan Jamarul Imran dan Rashidah Salam dari 1994 hingga 2000. 13 tahun telah berlalu sejak kumpulan pertama bergraduat dalam CIPTA (Cetusan Inspirasi Pelajar Tahun Akhir) pada tahun 1998. Saya masih ingat melontarkan akronim tersebut ketika mesyuarat fakulti dulu. Jabatan Seni Halus, Fakulti Seni Gunaan & Kreatif (FSGK) UNIMAS dibawah pimpinan Zulkarnain dan Anuar Ayob kini masih menguja dan menakjubkan saya dengan jenis-jenis karya yang tidak dapat ditemui di sekolah-sekolah seni yang lain di Semenanjung Malaysia. Tiada gempita, namun saya teka bahawa itu juga membantu melindungi para pelajar dan membantu mereka menghasilkan karya-karya yang lebih berani dan berbeza. Ya, Kota Samarahan, Sarawak juga adalah Malaysia, melainkan kita dah lupa. 

Tentu sekali, anda semua adalah emas, yang membawa kepada ungkapan 'u-ni-mas'. Dan tentu sekali, akan sentiasa ada halangan, kekangan, masalah, cabaran, drama manusia dan bermacam lagi, yang kesemuanya akan membuatkan perjalanan meneroka lebih mengujakan. Bersyukurlah dengan apa yang kita sudah kecapi. Perjalanan masih jauh lagi. Semoga berjaya. Saya akan terus mendoakan kebaikan untuk FSGK dan semua alumninya, daerah dimana saya menguji banyak hipotesis dan diuji oleh banyak pengajaran hidup.



















































































































































No comments:

Post a Comment

DENAI PULIH

Tidak semua tentang rawatan, pemulihan dan penyembuhan itu bergantung pd sains perubatan semata-mata, atau ilmu yg bersifat empirikal sj. Ia...