PEACE PREVAILS

May peace prevails upon all beings on the earth and beyond. You may scroll down to browse the contents of this blog.

Friday, 26 October 2018

A SIMPLE MAN & HIS BELOVED BEST FRIEND


A SIMPLE MAN WITH HIS 'BELOVED' BEST FRIEND
The sky was getting dark. We passed through the east hill of Dayang Bunting island towards the straits between the island and its neighbouring island, Tuba. The boat shifted to the right to approach a bay with a silhouette of Bukit Gondol as its backdrop. As we were approaching Langkawi Islands Barkat we heard the barking of three dogs - Manja, Mafia Junior and Nimo, visibly excited like small kids welcoming their guests. One of them (Mafia Junior maybe) even jumped into the water, as any loyal friend would do so to guard and secure the area and situation.  He excitedly accompanied  Abang Rasyid in guiding our boatman towards the deepest spot of the beach. The sight of Mafia Junior (Mafia senior died), welcoming and greeting us with all his heart, while proudly stood beside his best friend Abang Rasyid in the shallow beach, will stay forever in our hearts as one honest and best welcome that we had ever received. (Photographed by Delly Adeela and edited by Kebun Jiwa Halus.)

Thursday, 25 October 2018

DOA BONDA

Sejak dari kecil hinggalah dah bangka, bonda saya sering berkata, "aku doakan kamu jadi manusia yg berguna utk masyarakat." Banyak kali saya suruh dia tukar doa kpd, "aku doakan kamu jadi pelukis yg hebat & kaya raya" tapi dia tetap dgn doa yg sama.



Wednesday, 17 October 2018

KANVAS BUMI


Niat itu punca. Bumi itu ibu, juga kanvas. Tanah itu bahan asal. Air itu sumber hidup. Angin itu nafas. Cahaya itu nyawa. Yg tumbuh itu mahakarya. Tiada pengkarya, hanya penjaga amanah. Mangga, durian, rozel, inai, betik, kari.

(Intention is the origin. The earth is the mother, also a canvas. Soil is the original material. Water is the source of life. Wind is the breath. Light is the life. What grows is the  masterpiece. No artists, only guardians. Manggo, durian, rozel, inai, papaya, curry)
#RumahTokCu
#homestaykedah



Monday, 15 October 2018

KEDIAMAN


Bila diam, kita aman. Sebab tu dimuliakan sebagai kediaman. Bahasa Melayu halus.

BEREBUT-REBUT UTK MEREBUT

Berebut-rebut utk merebut walaupun segalanya cukup, adalah satu penyakit. Penawarnya adalah bersyukur.

KEARIFAN

Merisik & mendedah kesilapan & kelemahan orang lain bukanlah kearifan. 
Kearifan adalah membetulkan kesilapan & kelemahan orang lain dgn penuh hemah & ikhsan.

NAK JADI BAIK

Semua nak jadi orang yg pandai. Tak ramai yg nak jadi orang yg baik.

Jom ramaikan yg sikit tu.

GRATITUDE FOR FRUIT EATERS

If some ungrateful people are eating the fruits of what u have lovingly planted, say 'infinite gratitude' .

Saturday, 6 October 2018

UBAH DUNIA

Kalau nak ubah dunia ni, pi balik rumah, sayang keluarga tu.
(pinjam dari Mother Theresa)

Friday, 5 October 2018

INGAT TAK LAGI TITIK ITU?

TAJUK KULIAH: INGAT TAK LAGI?
Matapelajaran: Kenal Diri. "Anak2, ingat tak semasa kita hanya titik yg sgt halus atas dinding rahim ibu kita? Tak sesiapa pun nampak. Ingat tak semasa kita hanya titik CAHAYA kasih antara ibu & bapa? Kasih itu tak boleh dilihat dgn mata kasar, tapi boleh dirasa dgn mata hati?  Dlm atom yg setitik tu kan ada partikel2 yg berputar bergetar dgn cas + & -. Ingat tak semasa kita yg setitik tu diRAHIMi (dibelas) selama 9 bulan utk menjadi 'CAHAYA' mata? Kita yg dulunya satu titik cahaya, kini menjadi cahaya mata. Kini ada byk titik2 pd diri kita, menjadi TANDA2 utk ingatkan kita. Jom kita ingat balik. Jom gerakkan titik2 cahaya pada badan kita. Jom bina garisan2 cahaya yg mewajahkan pengalaman jasad, ruang & masa kita. TIAP GARIS ADALAH TITIK CAHAYA YG BERGERAK. GERAK ITU MEWAJAHKAN RUANG. Jom gerak & wajahkan ruang yg boleh mengingatkan kita pada titik cahaya asal. Titik, garis, ruang & masa hadir dari kita. Ia hadir dari lubuk sedar yg paling halus, dari satu titik cahaya yg sgt halus. Kitalah titik tu. Jom ingat balik.
Sekian. "
#didikjiwahalus


DALAM TIAP TITIK & MOMEN

DALAM TIAP TITIK & MOMEN
"Apa yg mesti dicipta terlebih dahulu utk membolehkan kita mengalami tiap titik & momen, termasuk membaca ayat2 ini?" #didikjiwahalus


TOKSAH MEMANDAI

 "Toksah memandai" bukanlah frasa anti-intelektual. Ia adalah frasa peringatan terhadap kepura-puraan menggayakan keintellektualan dlm kejahilan.

Tuesday, 2 October 2018

KEARIFAN

Kalau tahu & suka ambil tahu tentang orang lain, mungkin boleh dipanggil pandai. Tapi kalau tahu & kenal diri betul2, itu dipanggil kearifan.
(Pinjam dari Lao Tzu)