PEACE PREVAILS

May peace prevails upon all beings on the earth and beyond. You may scroll down to browse the contents of this blog.

Sunday, 24 April 2011

PETIKAN DARI "WABI DI LAMAN ZEN - UNTUK YANG BERGELAR BONDA"



Bonda.
Benar kata bonda berkebun kerja yang mulia, suatu seni yang membuka tabir pandang, menghidupkan penghayatan, meningkatkan makam rohani. Lapangannnya bukan kanvas buatan, tapi zarah tanah yang membenam keangkuhan. Ruang dan rasanya adalah zikir masa, bukan formaliti galeri mahupun penjara wacana. Melapang, membajak, menanam benih, menyiram, membaja, membelai hasilnya - adalah putaran kitaran fitrah yang kaya hikmah. Dari Baginda Rasulullah hinggalah pendita alam, kesemua mereka mewasiatkan rahsia membuka hijab mengintai hikmah alam. Begitu juga dengan titis keringat Bonda yang membasahi bumi taman mu, menghidupkan jiwa anak yang jauh dikejar 'nama' dan 'karier'.

Bonda,
Taman adalah lapangan penghayatan, bukan pertunjukan kemegahan. Tutur mu menjadi zikir jiwa. Dalam terpelanting, diam remang petang mengundang rasa syukur pada bayang yang masih sudi mengingatkan tentang hakikat cahaya yang membenarkan ia wujud. Tafakur laman zen adalah baik untuk mengimbang kebosanan memeram telur emas dalam sangkar besi dan konkrit Muzium Seni Asia Fukuoka tempat anak mu berkerja.

Ironisnya, diam di Taman Ohori menjadikan diri kering dingin mengenang dosa, sambil belajar untuk lupa. Nafas dan renung jadi kebas, mungkin tinggalan kesal segala yang terbabas. Mohon ampun Bonda.

Bonda usah bimbang, anak mu akan terus mencari kiblat di Fukuoka, walau azan Ramadhan tidak langsung kedengaran.

Ohori-Koen
Fukuoka, Japan
November 2003

No comments:

Post a Comment