PEACE PREVAILS

May peace prevails upon all beings on the earth and beyond. You may scroll down to browse the contents of this blog.

Saturday, 10 August 2019

TADAH & KIRIM CINTA

TADAH & KIRIM CINTA
Hari ini cerah, kawan kita jernih & mengalir lembut. Tadah rahmat cinta. Kirim doa. Biar mengalir serata bumi, jadi penawar semua insan.

HOLDING & SENDING LOVE
Today is sunny, our friend is cystal clear & flowing softly. We hold the blessing of love. Sending prayer. Let it flow everwhere, to heal all.

@rumahtokcu


SOFT IS STRONG

“En. Hasnul, camna nak faham teori gelombang kuantum?“
“Alami perangai air."

(“Mr.Hasnul, how to understand quantum wave theory?“ 
“Experience the behavior of water")

@Rumahtokcu


GELOMBANG (WAVES)



"GELOMBANG" oleh @delly.adeela, dgn suntingan oleh ayahandanya. Direnung & dirakam di Sungai Sedim berhampiran @rumahtokcu. Ini satu lagi hasil menekuni alam di multiversiti alamiah. Ia menyubur jiwa, mengidup rasa, menghilang sombong dlm cahaya Belas Yg Maha Pencipta. Dalam air sungai yg jernih & pada telapak tangan kita sendiri, ada tanda2 yg boleh dibaca dgn akal yg tajam & mata hati yg halus. Dalam salam ada alam.

Segalanya adalah gelombang2 tenaga yg bergema, dari yg sehalus2 partikel sub-atomik hingga sebesar2 galaksi. Semuanya berputar, berkitar, beralun, bertaut, bersilang, bertembung utk mencorakkan apa yg kita sebut sebagai pengalaman jasad & benda. Adakah pengalaman itu penuh dgn disonan (bercelaru, tidak stabil, tidak selaras, melupus) atau resonan (bercorak, stabil, berselaras, menghidup & menggema)? Adakah kita berdisonan dgn gelombang kuantum makroskopik, (medan kuantum) yg lebih luas? Atau kita bergema seiring dengan medan yg luas itu?



"WAVE" by @delly.adeela, editing by her father. Observed & recorded at Sedim river close to @rumahtokcu. This is another result of studying nature in natural multiversity. It nourishes the soul, makes us feel lively, and dissolves our arrogance with the Compassionate Light of The Creator. In the clear water and in our own palms, are signs that can b pondered and read by a sharp mind and fine heart. In peace is nature.

All are echoing energy waves, from the sub-atomic particles to galaxies. All are spinning in cycles, waving, entangling, intefering, and interfacing to form what we call a physical and bodily experience. Is the experience full dissonance or resonance? Are we in dissonance with the larger macroscopic quantum waves or field which we a part of? Or are we in resonance with the field?

Thursday, 11 July 2019

KARYA2 MUTAKHIR

Satu malam 5 julai yg bawa suara aku pulang ke uitm.

"Karya2 saya yg mutakhir adalah dlm. bentuk bercerita, selalunya  ditayang dan dipersembahkan di kampung2. Ke mana2 saya pergi, jika ada kesempatan, saya persembahkan karya saya. Audien saya yg terkini majoritinya org2 biasa, bukan mereka yg berkaitan dgn bidang seni halus je. Karya2 saya majoritinya boleh diakses atas talian. Karya terbaru saya versi pegun dan offline, ada di Sedim Kulim Kedah. Yg tu kena pergi ke sana utk alami. Dah setahun saya layan, tak termasuk berpuluh2 tahun melakar dan berangan. Saya bercerita dgn bentuk, imajan dan bunyi. Kandungannya dipetik dari pelbagai sumber primer - catatan, refleksi, lakaran, lukisan2 & catan2 saya sejak zaman sekolah dulu sampai kini, komik, himpunan foto lama dan baru, video atau filem pendek, senikata, gubahan & nyanyian lagu2 sendiri, bunyi-bunyian alam dan input dari audien sendiri. Kadang2 saya jamming atau berkebun bunyi dgn audien. Cerita saya pun mudah2 je. Banyak tentang mak dan bapak saya, terutama pesan2 mereka yg simple2. Dah 5 tahun saya terokai pendekatan begini, terasa lebih dekat dan mesra dgn org kebanyakan, terutama yg di kampung2. Maafla saya takda contoh karya2 mutakhir utk galeri dan jualan pada kolektor. Saya juga takda sebarang statement deep2 atau manifesto artistik-politik yg edgy2. Tunggulah bila saya dah jemu jadi artis kampung, mungkin saya kembali menggantung karya di galeri2. Buat masa ni, izinkan saya bercerita, nyanyi beberapa lagu dan tayangkan 2 filem pendek. Takpa, kalau nak keluar dan balik pun ok. "

Throwback 5 Julai 2018  UiTM Shah Alam.


Saturday, 15 June 2019

TOK AMBAK



Yang sedikit itu sudah cukup.
Tok Ambak( rumah tenun johor 1946)Kebun Jiwa HalusNormah NordinRohana Ismail

Wajah nya yang runcing, mata berkelopak luas, kening yang lebat tanpa celak, hidung mancung dan kulit sawa matang, bibirnya yang nipis kesamaran dengan tulang pipi yang sedikit meninggi ditarik oleh sanggul bulat berhias bunga Tanjung dan Kenanga bersama  penyucuk sanggul runcing . Wajah yg polos cuma berbedak batu cina yg rata sekadarnya.

Berbaju kurung kain kapas berkanji potongan berpesak, leher teluk belanga dijahit tulang belut bersembat halus separas lutut, berkain batik lipat berbunga sebelah kiri ala johor. Manis segak dibadan yg tinggi lampai.

Sepatu baldu ala baba cina bertumit setengah inci, beselendang jarang  berkerawang lepas didada dan ditolak kedua hujungnya  bersilang. Sesekali seakan lipatan wanita Minang bila ia semakin berusia. Berkartu  jinjit bersegi, ala bangsawan.

ROZANA MOHAMED

A LETTER TO PROF




A LETTER TO PROF πŸ‘¨πŸ½

Dear Prof Hasnul, you are simply... beyond!🌟 First, having you as my FYP supervisor was a blessing in disguise. When all things (my major, minor, works, commitments) seemed like falling apart, you believed in me. I must say thank you for the time and patience you have taken to groom me towards RINTIS 2019, graduation and the better version of myself. πŸ‘©πŸΌ‍πŸŽ“

With your immense support and guidance, "Mirror Mirror • Embrace Love" has been sucessfully executed to instil awareness about the impact of social media towards beauty standards and mental health among women and also to embrace love and kindness. The project was also intended for me to discover my inner self and believe in it, once again! πŸ˜‡

Frankly, you did more than what was required as a teacher. You taught me good values, told me remember to love my parents (your words can touch people’s heart😭), to see the world positively and differently, to say to my heart and believe that great things are going to happen...... You brought out the best in me!

I will never forget your simple yet profound words of wisdom.

Last but not least, here's a mini shout-out on Prof's message when Lisa, Jason and I were somewhat feeling lost during our fyp journey, πŸ‘¨πŸ½: "say & believe in your heart, many2 times until it becomes your echo to the Universe. The Universe will instantly conspire to make it happen." πŸ‘©πŸ»πŸ‘±πŸ»‍♀️πŸ‘±πŸΌ‍♂️:"I AM enjoying the abundance flow of fantastic & exciting discoveries on ........................... (topic)."

Take care, prof. We are going to miss your jokes and laughter. πŸ˜‚ May our paths cross in the future.

Sincerely, your student Adelyn. ☺️
©2019 Adelyn Yeap Yi Jing, Hasnul J Saison & Universiti Sains Malaysia @ Universiti Sains Malaysia

Monday, 13 May 2019

DUHAI PEMINJAM CAHAYA

DUHAI PEMINJAM CAHAYA.

50 trilion sel dlm badan. Setiap sel terkandung dlmnya atom2 yg tak terkira. Dlm setiap atom ada partikel2 bercaj positif & negatif berputar dlm frekuensi (orbit) yg telah difitrahkan tanpa henti, dlm simetri (imbangan). Rahsia dualiti (berpasang-pasangan), putaran & imbangan telah diwahyukan utk mereka yg mahu menggunakan akal & kalbu. Putaran yg bergetar ini mencipta simfoni fitrah yg indah penuh Kasih & Belas. Semuanya ada getaran tersendiri. Semuanya peminjam cahaya. Semuanya, dari sekecil2 partikel sub-atomik hingga ke fenomena kosmik, dizahir dari Cahaya Medan Kearifan Infinit Yg Tunggal. Semuanya saling-bertaut. Semuanya akur pd Hukum Resonan, Hukum Polariti, Hukum Relativiti, Hukum Sebab & Akibat, Hukum Pertumbuhan, Hukum Infinit. Hukum2 inilah yg dimuliakan sebagai fitrah. Pilihlah utk bertaut & getarkan SALAM SEJAHTERA. Biar getaran itu terus bergema melimpah tanpa henti. Mula dgn SALAM kiri & kanan utk 50 trilion sel yg memberi kita pengalaman berjasad. Moga yg membaca ini bergetar dlm limpahan Cahaya Yg Sejahtera. Moga ia merebak menular menjadi limpahan cahaya atas cahaya. Lailatulqadar.



Thursday, 14 March 2019

KAU BAGI OKSIGEN, AKU BAGI RACUN.


Hubungan manusia dgn alam sekitar telah digambarkan dgn pelbagai ragam rupa oleh manusia sejak dari zaman pra-sejarah. 

Para seniman tradisi catan China contohnya, menterjemahkan falsafah Taoism menerusi gambaran landskap. Gunung-ganang dan banjarannya dijadikan metafora utk cabaran mencapai puncak ilmu & darjat kemanusiaan yg tinggi. Alam dilukis dlm gubahan menegak. Ruang lukisan dibahagi pd 3, bawah, tgh dan atas utk memberi ilusi pengembaraan keilmuan manusia, dari bawah ke atas. Puncak gunung dilengkapi gambaran tempat ibadat atau premis pertapaan tertinggi. Jln menuju puncak itu dilukis berliku2. Imej manusia dikerdilkan jika dibanding dgn keluasan & kehebatan alam sgb sumber ilmu & kemanusiaan. Dlm tradisi catan landskap China ini, alam dialami & dibaca sbg buku terbuka yg penuh rahsia utk didaki, ditekuni & diteroka, baik dari sisi sains mahupun seni & budaya.

Aliran2 seni moden & pasca moden, terkait secara langsung dgn perkembangan teknologi serta kemunculan teori2 sains. Semuanya memberi kesan terhadap bagaimana manusia mentafsir hubungannya dgn alam sekitar. 

Bagaimana pula hubungan manusia dgn alam ditafsir oleh warisan budaya & tradisi visual Melayu di wilayah Nusantara ini. 

Peradaban yg dipacu oleh kosmologi Melayu Islam Nusantara adalah sistem pandangan hidup yg melestarikan hubungan sesama manusia, manusia dgn alam & yg paling asas, manusia dgn Yg Maha Pencipta. Asas Peradaban Melayu-Islam Nusantara ada tiga, pengesaan yg Maha Pencipta, melaksanakan amanah sbg khalifah yg mensejahterakan alam & yg ketiga, menjaga adab dlm hubungan sesama manusia serta alam. 

Kosmologi ini diterjemahkan dlm sistem hidup & budaya benda yg kaya dgn kearifan, baik dari segi saintifik mahupun seni. Kosmologi ini memuliakan alam sbg tanda2 kasih & belas yg Maha Belas. Tanda2 ini dijadikan subjek utk direnung, difikir, ditekuni, dikaji, dari segala sudut ilmu baik sains mahupun seni. 

Nahu visual pd tradisi Nusantara menyantuni antara yg zahir dgn yg batin, yg kasar dgn yg halus, otak kanan & kiri, lojik & intuisi, tahu & lalu, minda & rasa, sains & seni, fikir & zikir, pintar & belas, bijak & budi, langit & bumi, dunia & akhirat. Kedua pasangan ini didepani secara komplimentari atau saling-melengkapi, utk membina satu ketrampilan peradaban & khazanah warisan yg wajar disegani & dialimi.

Hubungan manusia dgn alam dibaca secara konseptual & abstrak sebagai satu simbiosis yg saling-melengkapi, bukan hairaki antara penguasa dgn hamba. Bukan juga hairaki antara pengeksploit keuntungan dgn alam sbg sumber dagangan berpaksi ketamakkan semata2. Manusia dan alam saling terpaut dlm medan kuantum yg tak henti berputar atau bertawaf dlm kadar yg telah difitrahkan, dari alam sub-atomik yg halus hinggalah kpd sistem planet & cakerawala. 

Manusia dgn pokok2 misalnya adalah senafas & senadi. Manusia menghembus karbon dioksid utk disedut pokok2. Pokok2 menghembus oksigen utk disedut manusia tanpa sebarang bayaran mahupun SST. 

Fitrah dan hukum alam telah diolah dgn begitu indah oleh para seniman awal Nusantara dlm bentuk motif2 berulang & berputar atau melingkar. Ia persis tasbih & zikir dlm frekuensi gelombang atau corak tertentu yg taat & akur pd fitrah. Keteraturan ini diterjemah menerusi simetri. Hukum alam, seperti yg diintai dlm dunia sub-atomik kuantum yg halus itu, bergerak dlm rahsia. 

Tiga dari empat daya dasar yakni daya elektro-magnetik, daya graviti, daya kuat dlm atom menampilkan ciri2 keteraturan simetri, menurut Einstein. Simetri juga dpt dikesan pd struktur tema & susunan surah2 dlm AlQuran, dan pada beberapa ayat yg terkandung di dalamnya. Allahuakbar.

Terbukti, secara saintifiknya, bahawa kosmologi yg memuliakan alam ini membawa faedah kelestarian & kesejahteraan jangka panjang. Hidup yg belas alam bermandi hutan contohnya, diperakui secara saintifiknya boleh memanjangkan umur. 

Kajian2 saintifik yg berkait dgn hubungan manusia dgn alam menemukan kita kpd makna dasar sejahtera itu sendiri. Rasa kekaguman terhadap kebesaran alam dpt meningkatkan kualiti hidup. Berkebun sambil menggauli tanah akan mengurangkan depresi & membuat kita lebih gembira. Tapak kaki yg menyentuh bumi atau 'grounding' membolehkan kita menjadi lebih sihat & sejahtera. Ada byk lagi contoh yg tak terjangkau oleh coretan ini.

Soalannya, apakah kita telah melaksanakan amanah utk mensejahterakan hubungan kita sbg khalifah dgn alam sekitar? Apakah belas alam itu tidak kita murnikan dgn belas insan? Apakah kita telah benar2 menggembeling segala kepintaran sains & kefasihan seni utk membawa kesejahteraan dlm hubungan kita dgn alam sekitar?

Mungkinkah peristiwa di Pasir Gudang baru2 ini satu tanda peringatan kpd kita bahawa mengejar & mencapai kepintaran semata2 tanpa belas, tanpa ihsan, tanpa budi, tanpa adab, boleh membakar, menghangus & menukar segala yg hidup menjadi debu? 

Kepimpinan yg hanya berpaksi minda & pembangunan material semata2 tanpa pemanduan jiwa yg belas, hanya akan membawa bencana, bukan kesejahteraan & peradaban.

Di manakah kita dlm kancah hubungan dgn alam sekitar?



KEBUN JIWA HALUS
13 Mac 2019
7 Tingkat Permai
11700 Gelugor, Pulau Pinang.


Wednesday, 20 February 2019

Friday, 15 February 2019

BENDA YG KITA ADA, SIAPA YG KITA ADA.

Benda yg kita ada, tak sama dgn siapa yg kita ada. Hargailah siapa yg kita ada, bukan benda yg kita ada saja.

Tuesday, 12 February 2019

HILANGKAN DIRI

Hilang benci, hilang marah, hilang dendam, hilang tamak, hilang haloba, hilang dengki, hilang angkuh, hilang sombong, hilang takut, hilang kecewa, hilang duka, hilang murung, hilang risau, hilang rungsing.

Tak semua yg kita dapat itu bagus. Lagipun apa yg kita dapat bukanlah diri yg hakiki. Ada masa perlu hilangkan diri.


Monday, 11 February 2019

IBU-BAPA & ANAK2.

Anak2 jarang ikut apa yg ibu-bapa CAKAP. Mereka ikut apa yg ibu-bapa BUAT.

Ibu-bapa susah nak ajar anak2. Tapi mereka boleh dgn mudah beri kasih & belas pd anak2.

KASIH & BELAS yg akan mengajar anak2.

Sekian khidmat pesanan tanpa penaja korporat & politik.

Wednesday, 6 February 2019


HABITAT KUANTUM

Bahasa kuantum dlm seni tradisi Nusantara hadir dari habitat yg melestari, melaras & menghaluskan medan kuantum antara manusia dgn manusia, manusia dgn alam & manusia dgn Yg Maha Pencipta. Apabila itu berlaku, kita didakap BELAS yg tak bertepi. Rezki yg baik2 pun melimpah.

Beberapa minggu lepas saya mula menggetarkan dlm medan kuantum minda saya satu gambaran sebidang kebun mengadap banjaran gunung-bukit-awan-matahari naik. Semalam saya dikurniakan rezeki utk mengalaminya sendiri. Saya berdiri di puncak kebun pertapaan kawan saya, Fauzi (Prof. Madya Dr), mengadap secara alamiah apa yg sebelumnya saya gambarkan. Saya terdiam.

Sekarang, saya buka satu lagi gambaran mengadap matahari naik selepas subuh, berbakti mensejahterakan bumi & penghuninya, berkarya, menggemakan Kasih & Belas Maha Pencipta. Bukalah medan kuantum yg baik2 dgn memilih utk memberi tumpuan fikir & rasa (zikir) kpd apa yg kita suka & mahukan, bukan sebaliknya.

Saya hairan kenapa ramai yg memilih utk memberi tumpuan kpd apa yg mereka tak suka & tak mahu. Fatalistik yg pelik.

Pilih & bukalah pintu medan kuantum yg bawa kita kpd keindahan & kesejahteraan. Itulah doa. Jika ikhlas & yakin, serta baik utk kita & seluruh alam, akan dimakbulkan.






Sunday, 27 January 2019

MEMERHATI ANAK


(Sebuah esei utk brader Hasmi Hashim yg tak perlu letak kat mana2 portal berita)

Duhai ADINDA,

Anak tu amanah. Perhati mata dia, nampak cahaya. Sebab tu dipanggil 'cahaya mata' . Itu bahasa kuantum, yakni ilmu fizik tentang cahaya & dimensi halus yg lebih kecil dari atom. Orang Melayu bahasanya halus, yg tak sama dgn bahasa 'kritis'. Bahasanya menzahir getaran jiwa yg halus. Itu yg perlu ada dulu. Lepas tu baru isi dgn fikiran atau minda yg kritis, dgn bahasa pandai2 yg kritis tu.

Per'hati' ada kata 'hati', bukan per'otak'. Tak sama dgn melihat. Banyaklah memerhati cahaya mata. Istilah memer'hati' pula gabung dua kata, 'memeri' dan 'hati' (menghalus hati). Hati diperi dgn kasih & belas. Cahaya mata tu memeri hati. Dia anugerah kasih & belas, bayangan Yg Maha Kasih & Belas.

Berilah hati yg kasih & belas semasa memerhati. Kasih je tanpa belas (mengampun, memaaf) tak lengkap. Nanti anak tu dah besor, kalau buat silap, kena sabar & boleh maafkan. Gitu jugalah dgn anak2 semua org, semua rakyat, semua manusia.

Berilah perhatian pada anak itu sepanjang dia membesar. Per'hati'an, juga guna kata 'hati', bukan otak atau fikir atau minda. Takda dlm bahasa melayu 'tolong ya tuan puan beri perhotakan anda' . Beri perhatian maksudnya 'beri hati'. Bukan beri otak atau buah fikiran atau buah akal yg pandai2 & rajin congak2 acah2 kritis gitu.

Kenalah 'prihatin' terhadap anak. Juga guna kata 'hati'. Takde 'keprihotakan'.

Tiba masa utk mengimbangkan kepimpinan bijak-pandai yg kritis, kpd kepimpinan kasih & belas berasaskan 'hati'. Ia penting utk anak2 kita ketika membesar. 

Itu juga kategori umur yg tidak boleh mengundi atau dipancing undinya. Dengarlah suara hati mereka ketika kita memerhati cahaya mata kita.

Selamat menjadi bapa.

Yg benar,
KEKANDA



Saturday, 26 January 2019

EXPERIENCING MALAY HOUSE


BULLSHIT


TANYA SAMA YODA - IMBANGAN

IMBANGAN & KETENANGAN

Duhai tuan guru Yoda, bagaimana saya dpt menemui keseimbangan & ketenangan?
Yoda : Bila ada orang yg menolak kamu ke bawah.

Dear master Yoda, how do I find balance & peace?
Yoda : When there is someone who pushes you down.

TANYA SAMA YODA - TERANG-GELAP

TERANG & GELAP
(LIGHT & DARK)

Duhai tuan guru Yoda, bilakah masa terbaik utk memperolehi pencerahan?
Yoda : Bila kamu dlm kegelapan.

Dear master Yoda, when is the best time to experience enlightenment?
Yoda : When u r in darkness.

CUBIT PEHA KIRI, PEHA KANAN KATA 'PADAN MUKA KAU'.

TAAT & INGKAR - MENUNG 'AHAD' YG HARAPANNYA MENYATU.

"Cubit peha kiri, peha kanan kata, padan muka kau."

'Saling-pertautan' dlm belas, itu fitrah alam. Ketidakpedulian, itu tidak fitrah. Pepatah Melayu di atas telah di'kontemporari'kan atas nama pembaharuan. Tapi, fitrah ke?

Sistem saraf & sistem aliran darah dlm badan kita akur pd fitrah saling-pertautan. Kitaran air & sistem pengairan semulajadi bumi spt sungai pun akur & taat fitrah saling-pertautan. Yg ingkar, nafsu manusia, kita semua le.

Kenapa ye, menyongsang & ingkar juga yg dipilih. Ye la, lagi sedap kot. Takyah tengok jauh2 tunding2. Tengok & tunding muka sendiri.

Sempena Ahad yg 'satu', soalannya... mcm mana nak sampai pd keSATUan jika ingkar fitrah 'saling-pertautan'?

Payah nak insaf. Nak ubah, kena lalu sakit & ujian dulu.

Jika pepatah Melayu yg Islam itu mahu dilabel kuno, tak baru, tak saintifik & yg paling selalu dilaung - emo & 'tak kritikal', cubalah pula layan hujah fizik. Manalah tau kot jumpa 'saling-pertautan' & kesatuan.

https://hasnulsaidon.blogspot.com/2016/01/inter-connectivity-and-single-unified.html?m=1

Thursday, 24 January 2019

KITARAN MENYUCI


KITARAN MENYUCI
Kitaran air adalah anugerah yg menyucikan dari Tuhan. Dalam kitaran itu ada tersgt byk rahsia ilmu utk diteroka dgn akal & rasa, difikir & dizikir. Dari kepulan awan, menjadi hujan, ke takungan di pergunungan serta bukit, mengalir laju sambil mengukir rupa bumi dlm bentuk sungai, jeram, air terjun, tebing-lurah-cerun, membersih membawa zat2, menyubur laluan, perlahan & mendap di hilir, bertemu laut di muara atau delta, kembali ke laut utk diserap naik ke udara menjadi awan utk terus berkitaran lagi.

Kitaran juga ada dlm jasad kita yg 70% berasas air. Kitaran darah berpusatkan ritma jantung berselaras dgn nafas turun & naik, oksigen ke karbon dioksida ke pokok yg berfotosintesis menyedut racun hembusan kita utk diganti jadi oksigen. Semua itu kitaran simbiotik yg sepatutnya membuat kita kasih & belas pd alam terutama air semulajadi, bukan lupa-angkuh-sombong-haloba. Paling mendasar, air yg disimbah ke muka & tangan membuang sombong wajah (ego) dan angkuh (kuasa). Ia mengembalikan kita kpd 'ketiadaan' atau 'kekosongan'. Itulah penyucian.

Jika ritma kita, fikir & zikir kita, berselaras dgn ritma alam, kita sihat. Ritma itu hadir dari getaran batiniah rasa kasih, belas, ikhlas, syukur, sabar, redha, cekal, tekun, tenang, damai, gembira, ceria. Kualiti batiniah kita terpancar pd kualiti zahiriah alam semulajadi keliling kita. Ia adalah cerminan diri kita.

Apakah kualiti alam semulajadi yg ada di sekeliling kita? Itupun jika masih ada lagi & belum dijentolak.

KEBUN ILMU



KEBUN ILMU
Potret Diri @aininahasnul hasil perguruan dgn bapak dia. Topiknya warna. Asasnya cahaya. Hadirnya dlm julat frekuensi (sub-atomik) atau gelombang tenaga (emf). Cahaya itu partikel (benda), juga wave (gelombang). Jika dilihat, ia partikel (benda), jika dirasa ia wave (gelombang). Nampak dgn mata & minda, rasa pd hati & jiwa. Halusnya pd medan kuantum dan getaran rasa/intuisi/gerak hati yg ikhlas & bersyukur - merentasi panas, sejuk, neutral kelabu, yg kuat yg lemah, yg asli yg berbaur, yg ke depan, tengah & ke belakang. Jalannya menuju kenal & menangi hati sendiri dgn kasih & belas. Hasilnya terpancar di wajah yg berseri dari hati yg dimenangi. Tak perlu berkira2 utk menang segala perlumbaan kejar nombor, atau yg sepupu-sepapat bersakakan haloba & nyombong diri, orait nina. Sekian perguruan hari Sabtu di @rozanasbatik.

GELOMBANG / WAVES


"GELOMBANG" oleh @delly.adeela, dgn suntingan oleh ayahandanya. Direnung & dirakam di Sungai Sedim berhampiran @rumahtokcu. Ini satu lagi hasil menekuni alam di multiversiti alamiah. Ia menyubur jiwa, mengidup rasa, menghilang sombong dlm cahaya Belas Yg Maha Pencipta. Dalam air sungai yg jernih & pada telapak tangan kita sendiri, ada tanda2 yg boleh dibaca dgn akal yg tajam & mata hati yg halus. Dalam salam ada alam.

Segalanya adalah gelombang2 tenaga yg bergema, dari yg sehalus2 partikel sub-atomik hingga sebesar2 galaksi. Semuanya berputar, berkitar, beralun, bertaut, bersilang, bertembung utk mencorakkan apa yg kita sebut sebagai pengalaman jasad & benda. Adakah pengalaman itu penuh dgn disonan (ingkar, bercelaru, tidak stabil, tidak selaras, melupus) atau resonan (patuth, bercorak, stabil, berselaras, menghidup & menggema)? Adakah kita berdisonan dgn gelombang kuantum makroskopik, (medan kuantum) yg lebih luas? Atau kita bergema seiring dengan medan yg luas itu?

"WAVE" by @delly.adeela, editing by her father. Observed & recorded at Sedim river close to @rumahtokcu. This is another result of studying nature in natural multiversity. It nourishes the soul, makes us feel lively, and dissolves our arrogance with the Compassionate Light of The Creator. In the clear water and in our own palms, are signs that can b pondered and read by a sharp mind and fine heart. In peace is nature.

All are echoing energy waves, from the sub-atomic particles to galaxies. All are spinning in cycles, waving, entangling, intefering, and interfacing to form what we call a physical and bodily experience. Is the experience full dissonance or resonance? Are we in dissonance with the larger macroscopic quantum waves or field which we a part of? Or are we in resonance with the field?

POTRET CAHAYA (PORTRAIT OF LIGHT)


POTRET CAHAYA
oleh Aininahasnul, yg belajar dari ayahanda dia. Bila tengok wajah sendiri, tanamlah dlm hati bahawa kita sedang menatap 'cahaya mata' yg dipjamkan itu. Cuba tanya diri sendiri dari mana dtg cahaya tu? "Potret Cahaya" boleh ditekuni dgn bimbingan tukang kebun @hasnuljsaidon di @rumahtokcu & @rozanasbatik. Boleh ditekuni selama 2 hari satu mlm. Sila pm tukang kebun, dgn niat yg sejernih sungai Sedim. Salam kasih & belas.

PORTRAIT OF LIGHT
by Aininahasnul, who learns from her father. When we see our own face, try to internalize in our hearts that we are looking at a borrowed 'light of the eyes" (cahaya mata in Malay, in reference to a child.) Try asking ourselves whats the source of the light? "Portrait of Light" can b experienced under the guidance of gardener @hasnuljsaidon at @rumahtokcu & @rozanasbatik. Can b experienced for 2 days 1 night. Please pm the gardener, with a clear intention as clear as the Sedim river. Love & compassion to all.



#RumahTokCu
#homestaykedah
#traditionalhomestay #traditionalhouse #traditionalliving #traditionalmalayhouse #creativelearning #experientiallearning #creativeworkshop #teambuilding #artistinresidence #familyholiday #picnic #sedimriver #artscience #wellness #mindfulness #meditation #highervibration #quantumhealing #naturalhealing #soundhealing #resonance #lovecompassion #gratitudeinfinity #heartbasedliving

Saturday, 19 January 2019

KICAU-BILAU - NUSANTARA SOUNDSCAPERS

This is my modest review of Kicau-Bilau, an electro-acoustic musical group that I prefer to honor as a lyrical & hauntingly emotive Nusantara soundscaping group.


Kicau-Bilau is formed by a young husband & wife team, Jihan & Irfan. I came to know them about three years ago when they were busking in several spots around the city of George Town, Penang. Penang streets can be unforgivingly noisy for street musicians, but they were persistence. At times, I invited them to perform at the five-foot way of Rozana's Refreshing Batik, my wife's shop & studio at Lebuh Acheh. Sometimes, I joined them, together with my daughter Ainina. Performing on the streets is a good training ground for aspiring musicians.

I had also invited Irfan & Jihan as guest soundscapers for my H3RO & gemaBELAS community tours. At one short-lived time, they established 23 (pronounced DuaTiga), a rented shophouse that they turned into a mini cafe, gallery & performing space. My wife & I later became their surrogate parents in Penang. Through countless talks or what I refer to as 'kebun ilmu' (discussion sessions), we passionately exchanged our ideas about what we like to refer to as a Nusantara soundscape. We felt that one needs to be local first in order to be global.


Irfan & Jihan were occassionally joined by their friends Wak & Wawa, who complimented their soundscapes with improvised body movements.




Kicau-Bilau's musical journey can be an interesting topic by itself. Im not going into that because I'm lazy. I think they can narrate it better than me. Go check out their facebook and instagram.

https://www.facebook.com/kicaubilau/

Ok, lets start with the name first. The word 'kicau' means chirping, in reference to birds singing. As for 'Bilau', I don't know, don't ask me. My guess is that it means chaos or unstable energy.

Kicau-Bilau perhaps refer to the act of singing in the midst of chaos or unstable energy. I suspect they were refering to the act of 'chirping' in the chaotic urban soundscape of George Town. The name is also a creative twist of 'kacau-bilau'. It means disturbance. Kicau-Bilau can thus be read as their creative response to our disturbing soundscape, again I suspect. 

Why 'Nusantara soundscapers'? 

There is an academic writing on Nusantara music by Prof. Wan Zawawi Ibrahim, which I cant remember and too lazy to check now. I hope he is not reading this. I refer to him as my 'brader-prof' . Sorry bro. Anyway, those nerdy type can try to google him and his writing on it. 

I will try to explain according to my casual understanding. 

Nusantara refers to a geographical region in the south east of Asia. Historically it was called the Malay Archipelago. Geographically, the archipelago was originally a plateau called Sunda, before further tectonic & climatic changes gradually shaped the region into its current form. 




Nusantara soundscape is consisted of a rich array of natural, animal & man-made sounds that are rooted in the rich spiritual, historical, political, socio-cultural, ecological and geographical characteristics of this tropical region. 



Kicau-Bilau's music can be experienced as a Nusantara soundscape. They explore & arrange the rich array of both natural & man-made sounds into an emotionally-engaging soundscape experience. The experience is intrinsically reflective of the region's natural climate & habitat, as well as its rich spiritual & cultural traditions. There are of course expansive historical discourses on Nusantara. But this review is not meant to give us an academic lecture on it. 

Back to Kicau-Bilau. 

Irfan & Jihan deploy an open-ended setting that allows their improvisation to flow endlessly like a meandering river. Like a slow river, their sounds are soothing. 


The setting can also be read as a resonating quantum field in which a natural or man-made urban space is creatively engaged to unveil new layers of aural experience. The chosen space is not passive or neutral, but integral or even central in creating the final sound experience. 

Kicau-Bilau uses principles such as open-endedness, non-linearity, inter-connectivity, inclusiveness, interactivity and participative. These principles can be found in many forms of traditional music in the Nusantara region. Their engagement is driven by honesty, gratitude, love, compassion, respect and humility especially towards their chosen setting. 

In such setting, space & moment are aurally-charged by the synergy between their inner-waves, their audience members and the chosen location. The result can be described as calmness, peacefulness, centeredness, balanced, flowing, tranquility, bliss, and many more. These experiences have been scientifically argued as good remedies for stress, imsonia, depression, anxiety and several other mental health symptoms. They are also argued as having positive physiological impact to our body.

Kicau-bilau re-iterates the fact that all of us are micro ripples within inter-connected, complex & inter-dependent macrocosmic waves. Such inter-connectivity or inter-dependency is taken as a sacred bond in many forms of Eastern cosmologies. Theoretical physicists may refer to this as 'quantum entanglement'.  Few sustainability theorists may refer to this as a form of spiritual ecology. We are a part of a larger field of quantum wave patterns. Whatever ripples we chose to generate, will determine the kinds of larger wave interference patterns or quantum field. We relate to this field as our 'inner experiences'. Hopefully the experiences will dissolve our self-centric or ego-based sense of separation into a unified quantum field of infinite wholeness or oneness. 


t

Both Jihan & Irfan, whilst enjoying their soundscaping journey, are also testing several potentials in approaching sounds from an Eastern cosmological perspective.  One of which is the possibility of using sounds as healing. The healing potential of Nusantara soundscape may help us in dealing with the increasingly alarming mental health issues in Malaysia and the rest of the world. 

Our noisy world needs to hear more of Kicau-Bilau's Nusantara soundscapes.  The scapes resonate with compassion without having to desperately yell loudly or shout noisily. The currency is honesty & staying true to one's inner nature with endless gratitudes towards Nature. 

Keep on chirping Kicau-Bilau. 

KEBUN JIWA HALUS
7 tingkat permai, Penang. 
20 January 2019.





Friday, 18 January 2019

BUNYI NUSANTARA


BUNYI NUSANTARA
Dunia kita yg bising perlu byk mendengar bunyi2 sebegini. Ia adalah penzahiran halus insan2 pekebun-bunyi yg hadir dari kecintaan terhadap bunyian alam nusa (kepekaan kewilayahan). Ia menggemakan iklim & habitat alamiah wilayah nusantara. Salam kasih buat Kicau-Bilau. Teruslahkan keghairahan kamu mengicau dunia yg kacau-bilau ini.

SOUND OF THE ARCHIPELAGO
Our noisy world needs to hear more of this. It is a fine expression from soundscapers who was driven by their love towards sounds of their region (critical regionalism). It echoes the climate & natural habitat of this region. Greetings of luv to Kicau-Bilau. Continue your passion in whispering your beautiful sounds for our noisy world.

Ahmad Irfan Razib
Jihan Salleh

https://www.instagram.com/tv/BsxFZKbBCoh/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1swzjbbl9s0ox 

https://www.instagram.com/tv/BsxFZKbBCoh/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1swzjbbl9s0ox

Wednesday, 16 January 2019

BELAS MENYEMBUH, BELASAH MEMBUNUH.


APABILA PANGGILAN KECEMASAN UTK BELAS YG MENYEMBUH ITU DISAMBUT DGN BYK 'SONGEH', ITU TANDA KITA NI SAKIT.  

Dengan salam takziah buat ibu-bapa & keluarga ADIB & keluarga semua mereka yg dimangsai oleh 'belasah'.


Saya jejak kembali blog entry yg lepas tentang kenapa terpanggil kpd belas? 


"Kenapa (Why) #gemabelas2017 ? 

Cakap terus-terang je la ya. Sebab kita ni sakit! dan selalunya suka sgt 'cari penyakit' (termasuk yg tulis ni). Ya, sebab tahap kesihatan mental kita kritikal walaupun ramai taknak mengaku. Ada yg suka tunding pd org lain, atau hanya pandai komen, ulas, membahan, men'spin' dan viralkan kes2 mental tak sihat ni saja, selalunya dari satu sumber saja dan tanpa usul periksa. Masalah kesihatan mental menyerang semua org tanpa mengira label di dahi - budak2, org2 muda, tua, org seni, org sains, ahli2 politik, org2 yg mengaku alim, pemimpin, pendidik, pelajar universiti, dll. 
Kita semua amat perlu 'saling-menyembuh', sekarang, setiap sekarang. Belas itu menyembuh. Belasah itu membunuh. Ihsan dan memaafkan itu menyembuh. Jomla gemakan belas, bukan belasah. Moga kita semua sejahtera dlm dakapan kasih dan belas. Sentiasa osem, anda semua!

(Lets b direct. Because we are sick! and usually like to attract sickness (including the guy who is writing this).  Yez, the level of our mental health is critical, though many dont want to admit. There are those who like to point fingers, or only good in commenting, reviewing, exploiting, spinning and viraling such mental cases, usually based on one source and without further investigation. Mental health problems can inflict anybody regardless of what label one wears on his/her forehead - kids, young and old people, science people, art people, politicians, people who claim they are pious, leaders, educators, university students, etc. All of us need to heal each other, now, every now. Compassion heals. Mercy and forgiveness heal. Hate kills. Join us in echoing compassion, not hate. May all of us b happy in the embrace of love and compassion. Stay awesome uall!. #belasinsan #belasalam #balaiseninegara"

BAPAK & DUMA

KASIH MERENTAS MAKHLUK


"Bye-bye Duma, kamu jgn nakal2. Aku dah tak larat nak jaga kamu lagi."

Ni satu lagi refleksi buat renungan anak cucu dan sesiapa yg terasa nak tahu.

Sewaktu saya ambil gambar ni, saya dapat rasa dgn kuat kasih-sayang ayahanda terhadap Duma. Duma yg lejen, pernah menjadi peneman ayahanda & bonda di Teluk Intan. Tak seperti Bonda, Arwah Ayahanda bukanlah peminat haiwan. Tapi dia tak suka lihat binatang diseksa. "Bagi kucing makan tu pun sedekah" dia pesan pada cucu. Dia tak manjakan Duma, tapi tapi dia bagi makan-minum, buang najis dan bersihkan sangkar Duma dgn tekun. Pernah Duma hilang, dia buat solat hajat sorang2. Dia tak belai2 sgt Duma, tapi kasih dia pd Duma dalam. Ramai jiran sekeliling kenal Duma, "tu kucing Ustaz Saidon."

Setelah berhijrah sebentar ke Bukit Beruntung dan semakin uzur utk menjaga Duma, saya bawa kucing tu kembali ke Pulau Pinang. Setiap kali ayahanda datang ke rumah di Pulau Pinang, Duma akan cium kaki dan duduk di celah kaki ayahanda.  Dia kenal, dia sayang orang tua ni. "Orang tua ni bagi aku makan, tekun bersihkan sangkar aku dulu."

Masih melekat dlm minda saya, kerenah Duma cium dan lepak di kaki ayahanda waktu kali terakhir ayahanda datang ke rumah di Pulau Pinang beberapa minggu sebelum masuk wad.

Agaknya Duma dah dpt hidu, ayahanda akan pergi buat selamanya.

(1 Julai 2015)

Hari ni, kedua-dua mereka sudah tiada lagi. Tiada pd jasad, tapi ada & dekat di hati.

Tuesday, 1 January 2019

DEAR CRITICAL THINKING PROFESSOR

The problem is not the inability to acquire a critical mindset, my dear professor. In fact, your samples include those who r supposed to practice critical thinking, including lecturers & professors.

The problem is the inability to acquire emphaty & compassion, on both personal & collective levels. U missed that point.

Thank you.


INSTANT EXPERTS

Many instant experts on the malays now casually focusing on selected & narrow samplings, yet appear to b speaking 'on behalf' the larger Malay demography.