Sunday 10 August 2014

SALAM KAPCAI


Dalam satu tinjauan oleh sebuah dokumentari tv yang pernah saya tonton, kapcai telah diletakkan di tempat pertama sebagai 10 motosikal paling penting abad ke 20. Ia telah mengalahkan segala motosikal hebat dan canggih, termasuk Ducati, BMW, Yamaha, Kawasaki mahupun Harley. Saya tak terkejut.

Walaupun kapcai sering di dekonstruksikan semiotiknya di Malaysia sebagai penanda untuk budaya rempit, ia tetap saya tabik. Kapcai (old school, tahun 50an) adalah antara teks (penanda) yang penting dalam naratif peribadi saya. Sebahagian dari hidup saya semasa kecil hingga remaja, melibatkan kapcai, terutama sewaktu dibawa ke sekolah oleh arwah ayahanda saya, Saidon.

Wa tabik lu kapcai! 


No comments:

Post a Comment

DENAI PULIH

Tidak semua tentang rawatan, pemulihan dan penyembuhan itu bergantung pd sains perubatan semata-mata, atau ilmu yg bersifat empirikal sj. Ia...