Thursday 22 June 2017

KENAPA BUKAN BAPAKOTA ATAU DATOKATA

PROF SITI ZAINON ISMAIL
Masih adakah jambatan tempatan laluan jalan kaki dan rel keretapi di Teluk Intan? Tahun 1964 ibu dan ayah tiri saya membawa diri dan tinggal di Kampung Baru jalan hala ke Chenderong Balai. Ibu berjalan kaki ke bandar Teluk Intan berniaga nasi campur..tapi saya hanya sekali ke situ...ya cerita lisan yang terabaikan....itulah zaman susah ibu harus meninggalakan Gombak,  berpindah ke Kelantan, ke JB, ke Teluk Intan, dan saya membesar dengan Nenek....adoiiii. Sudah remaja baru berkumpul dengan ibu yang kadang terasa jaraknya....mujurlah saya dapat bersama ibu dihari tuanya...dengan ungkapan berulang-ualng juga ... Al Fatehah untuk semua ayah ibu kita...terima kasih Hasnul.....

AKU
Prof Siti Zainon Ismail, semalam saya ditunjukkan kawan buku prof tentang rumah warisan 'bonda' di tgh2 kota KL. Buku tu comel dan molek. Nak cari satu utk simpanan peribadi.? Ada petikan istilah 'bonda', kaitannya dgn bahasa Minang (taliair) juga asal-usul nama 'banda' atau bandar. Saya terkesan dgn istilah 'ibu-negara' atau 'ibu-kota' yg tak diguna dlm bahasa inggeris. Ibu itu lebih memuliakan. Ada 'belas'. Cuma sedihlah Prof, sekarang ni ibu-kota dah jadi 'bapak-kata' dan 'Dato kata' yg hilang belas, byk 'belasah', terutama tinggalan warisan. Maaf Prof, terlajak luah, hahahhhhh.

No comments:

Post a Comment

DENAI PULIH

Tidak semua tentang rawatan, pemulihan dan penyembuhan itu bergantung pd sains perubatan semata-mata, atau ilmu yg bersifat empirikal sj. Ia...