http://issuu.com/mgtfusm/docs/wearing_culture
This is a collection of digital composites done by the 1st. year design students of the School of the Arts, USM, as one of their assignments for Cross-cultural Design course.
The
assignment is approached as cultural studies in action, in which the
students themselves become actively involved in the signifying practices
of language and representation (in this case, 'design'). They were
asked to choose and 'perform' a character that can be taken as a 'text'
or 'signification' of a particular set of cultural values and identity.
Through this assignment, the notions of language, culture and identity
are 'performed' by the students themselves. It shows how the discourse
of identity, is held to be social and discursive construction (Barker,
2000). Identities are products of signifying practices and
representations. Identities can be taken as both stable and unstable
description in language (of design, in this case). For some, identity is
more a state of constant negating and becoming rather than a fixed
entity (Hall, 1992 & 1996). The students are both the 'texts' and
the 'active audience and interpreters/readers', or even 'subscribers' of
signs', living in a continuous loop of significations (through fashion
and other forms of design, not to mention, social media). They have to
be fluent in 'performing' their chosen identity and roles in the
'language games' of the 21st. century. The assignment also signifies a
shift from 'talking to' students, to 'listening to' students as active
readers/interpreters of signs and performers of cultural identities.
Dalam
Bahasa Melayunya, "Ini adalah himpunan komposit digital yang dihasilkan
oleh para pelajar rekabentuk, tahun satu, dari Pusat Pengajian Seni
USM. Ia adalah sebahagian dari tugasan mereka untuk kursus Rekabentuk
Rentas-Budaya. Tugasan ini ditanggani
sebagai satu bentuk kajian budaya, dalam mana para pelajar itu sendiri
terlibat secara langusng dalam amalan memberi signifikasi menerusi
bahasa dan representasi (dalam kes ini, menerusi bahasa rekabentuk).
Mereka diminta untuk memilih dan mengaksikan satu watak yang boleh
dianggap sebagai suatu 'teks budaya' atau 'signifikasi budaya' yang
mewakili satu set nilai dan identiti budaya yang tertentu. Menerusi
tugasan ini, tanggapan tentang bahasa, budaya dan identiti telah
diaksikan sendiri oleh para pelajar. Ia menunjukkan bagaimana wacana
tentang identiti semakin menjadi pentas perundingan dan konstruksi
sosial (Baker, 2000). Identiti adalah hasil proses signifikasi dan
representasi. Identiti boleh dibaca sebagai deskripsi bahasa
(rekabentuk) yang stabil dan juga tidak stabil. Bagi segelintir manusia,
identiti lebih merupakan satu bentuk pertimbangan kendiri dan sentiasa
dalam keadaan 'sedang menjadi/membentuk' (Hall, 1992 & 1996). Para
pelajar bertindak sebagai 'teks budaya' dan 'penonton, pembaca,
pentafsir', malah 'pelanggan' tanda-tanda budaya yang aktif, hidup dalam
kitaran signifikasi yang berterusan (menerusi fesyen, dan lain-lain
bidang rekabentuk, termasuk media sosial). Mereka perlu fasih dalam
mengaksikan watak dan identiti pilihan masing-masing dalam permainan
bahasa abad ke 21. Tugasan ini juga menandakan satu anjakan dari
kecenderungan hanya untuk 'bercakap pada pelajar' kepada 'mendengar
luahan pelajar' sebagai pembaca dan pentafsir tanda-tanda budaya yang
aktif dan pengaksi budaya yang dinamik.
No comments:
Post a Comment