Saturday, 3 September 2016

DUHAI HERO JADIAN

Duhai hero jadian yang obses mempopularkan musuh kamu.
Taat sungguh kamu menjenamakan dia sebagai jahat yg wajib dilaknat,
dan kamu sebagai penyelamat umat.

Kamukah Batman yang sangat memerlukan 'joker'nya? 
Kamukah Batman yang senyap-senyap berdoa agar 'joker'nya terus ada, 
agar kamu terus diangkat sebagai penyelamat umat.

Friday, 2 September 2016

DARI PAK MAIL KE DR.CHONG

KEBUN JIWA HALUS & ORIONIDS
Menghidangkan
  




DARI PAK MAIL KE DR.CHONG
Mendepani-semula tradisi dari sisi fizik kuantum


"Keyakinan saya sendiri adalah bahawa dengan teori-teori sains mengenai relativity, infinity, dematerialization, implosion dan sebagainya, penghantar pengalaman kuno masa hadapan bukanlah sejarah atau antropologi, tapi fizik." 
(Ismail Zain, 1974. Dipetik dari "Masa Depan Tradisi - Dikhususkan kepada Pengalaman Kuno di Malaysia " dalam Ismail Zain Retrospective Exhibition 1964-1991, National Art Gallery, Kuala Lumpur, ms 91)

Sabtu 10 September 2016
Kebun d7 Tingkat Permai
Bukit Gambir, 11700 Gelugor, Pulau Pinang

8 malam

Tempat terhad. Sila teks Kebun di 017 5047743



Petikan di atas ditulis 42 tahun yang lepas. Ketika itu usia saya 9 tahun. Saya hanya membacanya setelah berguru dengan Pak Mail (Ismail Zain) dari 1988-90. Sejak itu, saya sering mengulanginya. Tiap kali saya baca petikan tersebut, rasa resah. Kenapalah Pak Mail sebut Fizik? Sebutlah matapelajaran lain. Keputusan SPM saya untuk Fizik kurang satu takuk saja untuk gagal, hampir berjaya mendapat gred ‘F’. Keputusan matapelajaran Matematik usah tanya, itu kenangan trajis. Sebab itulah, untuk sekian lama, saya pinggirkan pesan Pak Mail.

“Bukan boleh ikut sangat pesan tok guru aku ni. Pening dibuatnya nanti. Aku orang otak kanan, apasal pulak nak kena layan otak kiri!”

Pesan Pak Mail ini terpinggir hinggalah bila saya berpeluang keluar dari tempurung, cuba melihat dunia dari mata burung. Saya cuba layan ‘otak kiri’ sedikit demi sedikit bermula dari semasa belajar di luar Negara. Asalnya atas tiket biasiswa dalam bidang catan, tapi kemudiannya ingkar, menukar ikut syok sendiri ke bidang seni elektronik. Mujur tidak dipanggil pulang. Saya layan Fizik Kuantum hingga kepala jadi angin walaupun tak minum air ketum.

Bila pulang sekitar 1993, saya berapi, sibuk mencanang agenda otak kanan wajib nikah dengan otak kiri. Sebabnya untuk membina insan yang berimbangan dan tak senget, untuk membuka hijab dengan getaran otak tengah, untuk hijrah dan pulang ke fitrah, untuk transformasi, untuk membina peradaban yang hebat, yang mengimbangi rohani dan jasmani, sains dan seni, tradisi dan teknologi. Fuhhhh. Saya pakai banyak dalil, antara yang kerap tentu sekali petikan tulisan Pak Mail di atas. Tapi saya petik je, belum betul-betul menghadamnya. Masih ada keresahan kecil. Masih segan dengan sains, terutama Fizik Kuantum.

Semasa saya tercampak ke Kota Samarahan di Sarawak, ada kebun baru di Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS). Bersama kawan-kawan, dan atas restu bos-bos (Naib Cancelor dan Timbalan Naib Canselor) yang juga percaya kepada gabungan otak kiri dan kanan, kami buka tanah, membajak, tanam benih. Seni, sains, tradisi, teknologi semua mesra. Petikan Pak Mail masih saya guna. Saya pula makin ghairah dengan wacana Fizik Kuantum. Resah tetap ada, terutama kerana tiada guru.

Setelah tercampak ke Pulau Mutiara (Pulau Pinang), saya cuba gagahkan agnda yang sama. Kebunnya lain. Namanya Muzium & Galeri Tuanku Fauziah. Feminin dan berdaulat. Di kebun ini, ada ‘turning point’. Saya jumpa seorang insan yang boleh saya jadikan guru tak formal. Nama dia Chong Hon Yew. Panggilan mesra Dr. Chong. Sesekali saya usik dia dengan istilah-istilah Fizik Kuantum yang saya kutip sana-sini. Dia terperanjat. Ya la kan, orang otak kanan bidang seni mana boleh cakap dalam bahasa orang otak kiri. Air dengan minyak mana boleh campur. Mana boleh jadi modal Phd. Tapi, saya tak peduli, masih cuba menggagahi petikan Pak Mail di atas. Saya kata pada Dr. Chong, jika rujuk tradisi, sains dan seni tak pernah pun berperang, atau saling berdengki. Tradisi mengembalikan kita pada fitrah, yang mengimbangi otak kiri dan kanan dalam kesatuan yang seimbang. Untuk cerita dan drama panjang saya bersama Dr. Chong, sila rujuk ke sini


Kini, setelah 42 tahun, tentu sekali ‘masa hadapan’ yang disebut Pak Mail adalah sekarang. Saya usahakan ‘sekarang’ yang terisi dengan mendepani-semula tradisi dari sisi dan bahasa Fizik Kuantum.

Dari Pak Mail, sekarang saya berguru pula dengan Dr. Chong. Jomla, ikut serta, kalau nak la.

Berikut adalah topik-topik yang akan kami bincangkan. Bunyinya menakutkan, tapi insyaAllah, kita sama-sama dapat pencerahan:

Ø  Realiti berasaskan  ‘saksi’
Ø  
  Ilusi benda
Ø  
  Pelbagai tingkatan alam dan dimensi tambahan
Ø 
 Saling-bertaut, Tautan Kuantum Sejagat dan Kesatuan Medan Kearifan YangTunggal
Ø  
  Model otak kuantum
Ø  
  Perkaitan antara makrosom dan mikrosom
Ø  
  Kuasa yang saling-melengkapi, polariti dan vortex yang berpusar
Ø  
  Kesedaran tinggi menerusi penafian ruang-masa mutlak, dan
Ø  
  Geometri sebagai ‘tatabahasa harmoni’.




     

BE LOVE

What's the point
of responding to hatred
with more hatred?
....and trying to naturalize the respond as a 'justified hatred'.
What la?

Wake up la sayang ooiiii!!

Your formula doesn't work and will never work. Hating those who hate is not a solution. 

Want to help others?
be love
and spread it.

Please la. 



COUNT ME OUT

If the end result is hatred
no matter how you may want to justify it,
and whatever label you are wearing on your forehead
count me out. 

DRAMA KLISE

Apasal la, yang jahat makin terkenal
dipopularkan oleh hero jadian
yg juga nak jadi terkenal.

Sambil tu, 
yang benar-benar baik
terus jadi mangsa
terpinggir dan dilupakan

Minta tolong hentikan drama klise basi ni. 

Tuesday, 30 August 2016

Sunday, 28 August 2016

Tuesday, 16 August 2016

POKEMON ART FESTIVAL


Bukan zombi Kampung Pisang. Mereka semua masih hidup. 


Ini adalah adegan seni aksi atau persembahan jalanan (street performance) pemburu Pokemon di Lebuh Acheh, George Town. Semua dlm keadaan 'trance', 'asyik', 'lupa diri', 'naik syih' jika nak guna istilah2 tradisi dlm warisan seni persembahan tempatan. Lagipun, semuanya kelihatan seperti org tempatan. 


Mungkin ini satu contoh penyertaan komuniti dan 'performers' tempatan (Org2 Pulau Pinang) sekaligus dlm suatu seni persembahan spontan (performance art).

Jika ini sebahagian dari George Town Festival, saya ucapkan tahniah & syabas!


DUHAI ILMU, KENALLAH AKU.

DUHAI 'BENDA', KENALLAH 'MINDA'
DUHAI 'RUPA', KENALLAH 'JIWA'.

Duhai akal, kenallah kalbu
Duhai fikir, kenallah zikir
Duhai tahu, kenallah lalu
Duhai lalu, kenallah ilmu
Duhai ilmu, Kenallah 'Aku'.

Susulan pembentangan 'Mendepani-semula Tradisi' dlm Simposium 'Membaca Ismail Zain' tempoh hari. Juga susulan terperangkap dgn kelip2 yg 'ada aku kesah!' & 'buat tak kesah!' semasa acara 'mengesahkan' Ismail Zain. Syukur alhamdulillah, masih ramai yg nampak 'ambil kesah'.

BALADA 'GENTRIFIKASI' ATAU 'HIPSTERISASI'?


Rakan saya Anderson mengusik saya dgn link di atas. Link tersebut berkisar hasil dapatan kajian tiga tahun tentang beberapa variasi projek yg berasaskan komuniti, dan yg berpegang kpd andaian bahawa seni dapat membawa faedah secara langsung dan kesan yg dpt disukat pada masyarakat. Hasil kajian ini seakan mengajak kita menyoal andaian malas ini. 

Seperti seorang Zen master, Anderson sesekali 'membangkit'kan saya dari lena atau tidur dengkur yg keluo air lior basi (lupa dan lalai). Apabila kita terlalu lama berkubang dlm sesuatu 'environment' (persekitaran, kerja, tingkah-laku, amalan, rutin, ideologi) kita boleh lupa yg kita dah jadi 'environment' itu, atau 'environment' itu dah jadi kita. Sesekali perlu bangkit, keluar, dan jadi sedar.

Saya respon begini. 

Anderson Ee, niat tak boleh disukat secara empirikal. Ni la akibat saka paradigma positivisme sains totok dipaksa-rela dlm bidang yg berasaskan paradigma interpretif yg subjektif. Yg 'get it wrong' adalah meletakkan paradigma yg tak kena pd tempatnya. Guna sains utk sukat seni dan budaya, memangla tak jadi. Malah dlm aplikasi geran penyelidikan pun ada yg perlu jawab 'xpected outcome' - kalau dah tau outcome (jawapan) tak payahlah nak research, eksperimen dan cari jawapan lagi dah. Geran projek lagilah kena kenalpasti outcome. Gitu juga dgn 'course outline' termasuk utk kursus2 seni. Kajian atau projek seni lebih ke arah 'penerokaan', 'eksperimentasi', 'percubaan', 'mencari hipotesis atau andaian baru', 'mengalami', 'merakakamkan pengalaman' dll terma yg berlainan dgn kajian dan projek sains. Keadilan adalah meletakkan benda dan perkara pada tempatnya'. Jika benda dan perkara berada pd tempatnya, barulah ada 'resonance'. Kalau tak jadilah mcm ni, 'dissonance'. Tapi kan ramai juga yg suka pd yg 'dissonance' walaupun tau ia merosakkan getaran diri (hormon cortisol) dan boleh bawa penyakit bila dah masuk umur 40. Mak gua ckp 'ikhlas tu kalis setan'. Buat la apa pun, buatlah dgn niat yg ikhlas. Memang tak boleh sukat, tapi hasilnya confirm osem.

Gitupun, kita boleh belajar dari dapatan kajian ini. Paling terkesan sekali adalah bahagian ini: "Take the idea of using the arts as a tool for regenerating rundown inner-city areas. This has led to huge and often impressive capital projects. But the results of plonking a swanky new arts centre into a poor area aren’t always entirely beneficial. As the report points out: “The regeneration of places is usually accompanied by gentrification… and the exclusion of communities who live there [as they] are forced out by rising property prices.” In short, the people who were supposed to benefit from inner-city cultural investment can no longer afford to live near the arts centres that were built for them."

Petikan di atas tempiasnya rasa amat dekat dgn kota bersejarah di tanah tumpah kuah nasi kandaq, rasa je la. Selain 'gentrification' ada tak istilah 'hipsterification'? Tanya je la.

Tapi kalau banyak tanya, nanti kena tanggung akibatnya, seperti yg tertulis dalam esei tu, "From being a daring idea of a few marginalised “community artists” back in the Seventies, the notion that art has social benefits and should be taken out into the world is a received wisdom – which you question at your peril."

Kesimpulannya, buat projek kecil-kecilan fardhu kifayah tanggung sendiri, tulus ikhlas kongsi bahan yg takda sebarang bidaah seni ngada2, cari audien sasaran sendiri dan lokasi sendiri tanpa mengemis utk tampal logo penuh poster (atau isi borang dgn 'expected outcome'), tanpa perlu bertenggek pd isu-isu panas utk naikkan indeks 'visibility', tolong sesiapa yg patut ikut kemampuan, utk alami sesuatu pengalaman tanpa perlu disuku-sukat-sakat, lagi afdal dan bahagia. Dalam realiti kini, ini satu perjuangan yang walaupun getir, tapi boleh jadikan kita bahagiawan.




"APA ITU CAHAYA?"

  Zumi ku terbang ke langit. Dia bertemu Al-Ghazali yg pernah aku tekuni. Zumi tanya, "sekarang saya dah mati, takda jasad. Adakah say...