PEACE PREVAILS

May peace prevails upon all beings on the earth and beyond. You may scroll down to browse the contents of this blog.

Friday, 30 September 2016

NEBULA


Choon Kiat Lim

Lagoon Nebula, also known as M8. 
(red patch -from center to the right) and Semeis 188 (red patch towards the upper left corner)
Lies at least 4000 light years away, this is a giant interstellar cloud in the constellation of Sagittarius. 

8" F4 newtonian
Modified A7S camera
H-a 84x30s @ 6400 asa 25th Sept 2016
RGB 188x30s @ 6400 asa 4th July 2016
Balik Pulau, Penang

FEAR FACTOR

Freeing oneself from the 'fear of god', only to b inflicted by fear towards so many other things, and humans too. Fear of failure in a career, fear of people who fear god, fear of failing an exam, fear of not winning a competition, fear of not getting approval, fear of not being beautiful or perfect enough, and so many more.

Ironic. 

Thursday, 29 September 2016

LOVE PREACHER

If the end result of criticizing hate preachers is also hate (towards hate preachers or whoever one conveniently labeled as hate preachers, their belief, their associates and their communities), then, count me out. 

Hate will only create more hate.

Why don't you respond by spreading love. 

Please la.

JANTUNG HATI TERUS BERSINAR


(Dalam tangisan)
"Cu, adik kritikal. Hari ni hari Jumaat, tolong doakan dia sembuh." 

Hanya Allah saja yg tahu kasih dia terhadap adiknya. 

Namun, Allah lebih sayang adiknya. 

Hati saya remuk. 

Oleh itu, adalah sesuatu yg amat mendamaikan apabila melihat anak sedara gua ni kembali gembira (bulan madu di Kyoto bersama isteri). 

Ia menyinar persis 'jantung hati' di langit ketika hari persandingan mereka.

Itu mungkin pesan dari adik. Jantung hati kita harus terus bersinar. 


Moga mereka berdua terus berada dlm dakapan kasih Yg Maha Belas. 




Wednesday, 28 September 2016

TARIKH LUPUS

Yg benda2 semua lupus. 
Hati yg baik, tak. 
Hati yg baik takdak tarikh lupus. 
Tak payah beli. Dah ada dlm diri. 

TARIKH LUPUS

Yg benda2 semua lupus. 
Hati yg baik, tak. 
Hati yg baik takdak tarikh lupus. 
Tak payah beli. Dah ada dlm diri. 

Saturday, 24 September 2016

MAHAKARYA


KASIH ABADI ABANG & ADIK.  
Dua minggu lepas, adiknya si jantung hati yg berlubang, pergi buat selamanya. Hari ini, saat ini, di hari persandingan abangnya, si jantung berlubang itu sedang pancarkan cahaya cinta paling agung. Aku menjadi saksi Mahakarya sejati. 

ETERNAL LOVE BETWEEN 2 BROTHERS
Two weeks ago, the younger brother passed away. Today, at this moment, on the day of the older brother's wedding, the heart with a hole (of the younger brother) is glowing its highest form of love in grandeur. I am witnessing a True Masterpiece. 

Tedd Izran, tahniah.


TAHU & LALU

Semua org tahu. 
Tak ramai yg lalu. 

Boleh dengar dari yg tahu.
Tapi kalau nak percaya, dengarlah dari yg dah lalu. 

Thursday, 22 September 2016

TRANSFORMASI

Pelakon nak tukar. Yang dulu jahat sekarang pegang watak hero dan baik; yg dulu baik, sekarang pegang watak jahat. 

Tapi, set dan cerita sama je. 

Transformasi ke tu sayang oi? 

RE-POST: DEFUNCT MODEL

To change actors yet retaining the set and stage will not transform anything. Behind all clever rhetorics, a substantial transformation is actually feared. 

Material, ego-based and mind-centered(predominantly left brain) paradigm(model) doesn't work, and having a tough time letting go.

Check out:

This talk by Rupert Sheldrake was banned by Ted because he exposes and questions the dogmas of science, which are the default worldview of the mainstream science world.
Here are the 10 dogmas he has found to exist within mainstream science today.
1. Nature is mechanical or machine like
2. All matter is unconscious
3. The laws or constants of nature are fixed
4. The total amount of matter and energy is always the same
5. Nature is purposeless
6. Biological heredity is material
7. Memories are stored inside your brain
8. Your mind is inside your head
9. Psychic phenomena like telepathy is not possible
10. Mechanistic medicine is the only kind that works
Actually I agree with every point and that these dogmas are not necessarily the “truth”. Yet the talk was banned by TED!
This video was originally published onwww.drfranklipman.com.

UDAH LE TU

Duhai, 
Yg byk komplen je
Yg byk menengok je
Yg byk menghukum je
Yg byk menakutkan je
Yg byk cakap je
Yg byk marah je
Yg byk mengguna je
Yg byk mengambil je
Yg byk merisaukan je
Yg byk benci je

Udah le tu. 

Wednesday, 21 September 2016

MAKE GOOD PEOPLE FAMOUS

To those wanna b activist (& artists) who like to assume they r so clever, and always have time to focus their energy on other people's faults,.....please please, please la .....(worse is when you carry stupid people's faces above your head, sigh...)


Why aaa, still don't understand! Don't get it? 

But then again, may b, only stupid people make stupid people famous. That will b a tragedy. 

So, let us be good people, who make good people famous.

TINGGALAN RASA


TINGGALAN RASA DARI KENDURI ILMU

Nak tau fizik kuantum, perlu mengenal sifat cahaya. Sifat cahaya adalah nadi fizik kuantum. Kenal cahaya adalah denai mengenal realiti bentuk (warna contohnya) dan alam semesta. Kenal cahaya juga adalah denai mengenal minda. Minda atau akal adalah anugerah paling hebat untuk manusia. Ia adalah instrumen atau alat. Kerjanya memancarkan (persis skrin tv atau projektor) apa yang kita katakan sebagai 'realiti' dan 'pengalaman fizikal'. Nak ubah 'realiti' supaya ikut fitrah, ubahlah cara alat (minda) digunakan....

http://hasnulsaidon.blogspot.my/2012/03/apa-jadah-fizik-kuantum-ni.html?m=0


Deskripsi terawal tentang cahaya adalah dalam bahasa matematik. Ia dihadirkan menerusi seorang Christian Huygens sekitar 1600. Nama ni kena la ingat, walaupun bukan soalan bocor untuk SPM.

Usaha mengenal sifat cahaya/realiti benda, dari segi metafizik dan juga fizik, sebenarnya sudah pun bermula lebih kurang 4000 tahun dahulu (atau 2500-2000 tahun sebelum Masihi). Sejarahnya panjang, bercabang dan multi-dimensi. Ini termasuklah beberapa peristiwa dan watak-watak utama dari 2500 tahun sebelum Masihi hingga sekarang. Penerokaannya bersimpang-siur. Pintunya banyak. 


Sekitar lewat 1800, seorang geek, James Clerk Maxwell mencipta satu set formula yang menggunakan gabungan gelombang medan elektrik dan gelombang medan magnetik untuk menerangkan sifat cahaya. Teori gelombang elektro-magnetik Maxwell yang lebih baru (ketika itu) menerangkan tentang cahaya, gelombang mikro, gelombang radio, dan pelbagai jenis gelombang yang lain. Pada tahun 1887, Heinrich Hertz mengesahkan formula Maxwell menerusi eksperimen. 

Cahaya adalah tenaga yang hadir dalam bentuk gelombang, sah!

Ada cahaya=ada tenaga=ada gelombang=ada kita

Anda dan saya ni, gelombang ke?

Cahaya ada dua sifat serentak - benda berjasad (partikel) dan gelombang. Kekadang ia bersifat gelombang (eksperimen Young), kekadang bersifat partikel (model atom oleh Bohr). Kita ni boleh ditafsir sebagai benda jasad, kita ni juga boleh ditafsir sebagai gelombang. 

Salam sejahtera buat seluruh gelombang alam.




Einstein sahut. Dia kata benda dan tenaga adalah perkara yang sama. Kedua-duanya ditaut oleh satu keadaan dipanggil 'constant'. Constant ini adalah kelajuan cahaya. Einstein mengatakan bahawa E=mc ganda dua. E adalah tenaga, m adalah isipadu benda dan c adalah kelajuan cahaya. Ini bahasa fizik.

Einstein kata cahaya terdiri dari benda berjasad (partikel sub-atomik = zarah halus). Kalau macam tu, kita yang berjasad ni - juga adalah cahaya!

Cahaya mata.



Jarak ruang kosong antara elektron dengan nukleus ini seperti meletak sebutir garam halus di tengah padang dalam stadium yang bulat. Diameter luar stadium itu adalah orbit elektron. Itu ruang kosong yang tersangat luas! 

Kalau ikut interpretasi ini, bermaknanya:

Atom secara majoritinyanya adalah ruang kosong. Benda berjasad adalah secara majoritinya ruang kosong. Alam benda yang kita kata realiti ni secara majoritinya adalah ruang kosong. 

Kita secara benda, adalah 'ruang kosong'.

GELOMBANG CAHAYA RUANG KOSONG. 









TAPAU KENDURI 5



"What had happened is not important. What we can choose is how we react to what had happened. So, what is your choice?" Tukang Kebun

"WOW!!!" Dr.Chong

Kenduri Ilmu
September 17, 2016

Photo by Delly Adeela


TAPAU KENDURI 4


"BE in the moment" Normah Nordin aka Doktor Donno 
"Every moment, in every now, there r infinite possibilities." Dr. Chong
Kenduri Ilmu
September 17, 2016
Photo by Mysole Baha

TAPAU KENDURI 3



"To experience infinity, we need to get rid of ego, or a false sense of self as being separated from others."
Dr. Chong
Kenduri Ilmu
17 September 2016.

Photo by Delly Adeela






TAPAU KENDURI 2


"We are essentially energy. Interconnected." 
Dr. Chong
Kenduri Ilmu
17 September 2016
Photo by Mysole Baha

TAPAU KENDURI


"Everyone has infinite potentials."
Dr. Chong. 
Kenduri Ilmu
17 September 2016.
Photo by Mysole Baha.

Tuesday, 20 September 2016

TV CHANNEL

Engkau dgn tv channel kau, aku dgn tv channel aku. (Susulan dari Taufik)

TAUFIK XPLAINS IT BEST

"..is it like everybody have their own same LCD tv set.......but they have different antenna.....such as only TV1, or TV3, or Astro or  up up in the space,or up up in the star obi one or way way deep in the spiritual world.......if you scoop different channel you became just like the channel you scoop..........-my ten cent ........"
Taufik Abdullah
(My friend since ITM days)

Friday, 16 September 2016

BERMODALKAN KEJUJURAN

Seni dan seniman bukanlah wajib azali bermodalkan isu. Yg bermodalkan isu adalah politik dan industri media. Yg sentiasa mencari isu panas utk dibahan dan diputar (spin) adalah politik dan industri media. Yg membuat2, mencipta, mencetus, mengada-ada, menjual, menguntungkan diri dgn isu adalah politik dan industri media. Jika seni dan seniman terlalu bermodalkan isu, jadilah dia tunggangan politik industri media, yg perlu rajin mencari isu utk diputar, digoreng dan dijual.  

Seni dan seniman perlu bermodalkan kejujuran dlm berkarya. Cakap (dan tulis mcm ni) memang senang, nak amal dan sebatikan dlm nafas, susah. Kena tapis niat tujuh kali. 

Monday, 12 September 2016

IRONI PASARAN SENI KONTEMPORARI

Yg diherdik itu jugalah yg dijilat tangannya. Seni yg politikal dan radikal, ye ke sayang oii. 

Inilah ironi dalam pasaran seni kontemporari di Malaysia. Ada yg pura2 tak nampak. 

Bacalah....



BEBAS & KEBAS

Yg betul2 bebas adalah yg tidak dikuasai nafsu dan ego (bergantung secara total kepada identifikasi diri yg bersifat benda dan sementara). Retorikanya ringan dan meringankan. Produknya syukur dan kasih sayang abadi tanpa syarat tanpa label. Hakikat diri dibuka hijabnya. Moga kita beroleh kebebasan sebegini.

Yg pura2 bebas sebenarnya dipenjara oleh nafsu dan ego, juga pergantungan total kpd identifikasi ciptaan manusia, kepada hero2 jadian yg mengaku-diri penyelamat. Retorikanya berat dan memberatkan, lawan dan melawan, tentang dan menentang. Produknya benci. Hakikat diri dikebas bukan dibebas. Hati2.

KATEGORI YG NAMPAK APA YG DIKORBANKAN

Kategori pertama, adalah yg nampak lembu sedang dikorbankan. 

Kategori kedua adalah yg nampak
nafsu, ego, tamak-haloba, permusuhan, pergantungan total kpd makhluk lain, kepada identifikasi diri yg palsu, pura2 dan sementara.....sedang dikorbankan. 

Moga kita semua masuk kategori kedua. 




PESAN BAPAK AKU

Bapak aku pernah pesan.
Ada beza antara 
1. Buat baik
2. Buat baik dgn ikhlas

Sekian. 

BAU KESYUKURAN

Maaflah bebanyak jika saya jauh. Dan tak payah la nak goreng alim. Akhirnya kamu pilih utk dekati bau tamak yg pekat juga. Duit bukan masalah, saya berkawan dgn duit. Cuma saya tak mesra dgn tamak dan haloba. Saya menjauhkan diri dari bau mualnya. Maaflah bebanyak ya. Saya lebih suka menghidu bau yg syukur. 

Sunday, 11 September 2016

JUNJUNG SEPANDOK

Adalah sesuatu yg sentiasa menghairankan saya apabila seorang itu menjunjung dan mengangkat sepandok yg tertulis dan terlukis dgn kata2 dan imajan insan yg dia benci. Adakalanya sepandok itu dua tiga kali lebih tinggi saiznya dari yg menjunjung. Adalalanya juga, berkilometer sepandok ini dijunjung taat, hingga kata2 dan wajah insan yg dibenci itu jadi popular, lebih dari yg menjunjungnya. Hairan. 

Kenapa tak dijunjung dan dipopularkan kata2 dan wajah insan yg disukai dan disayangi? 

Saya tak pasti samada saya rasa marah, sedih, kesian atau hairan. 

Yg kuat adalah rasa Hairan. 


STEREOTYPER

Its not really the discourse or the topic, its the choice of example. If there is a pattern of chosing examples from the same pool of source, its called stereotyping or typecasting. 

The topic is racism, ok. But if the examples of racism are pointed at just one particular race, or group, or label, or any form of identification, as if there are none other examples, that can b detrimental and poisonous. 

Beware of such writers with a set victim to b stereotyped or typecasted. 

Red Alerts. 

Saturday, 10 September 2016

SI JANTUNG HATI AJAIB



LAGENDA SI JANTUNG HATI AJAIB.                                           

33 tahun dulu, lahir seorang manusia ajaib. Dia lahir dgn jantung berlubang. Doktor sendiri tidak yakin dia dapat bertahan lama. Tapi jantung dia tetap berdegup, tetap bertasbih, sungguh ajaib. Tentu sekali ini berkat limpahan kasih dan belas dari ibu dan bapa dia, dari Tok dan TokWan dia, dari adik-beradik dia, dari bapa2 dan ibu2 saudara dia, dari sepupu2 dia, kawan2 dia. Semuanya tempiaskan belas yg Maha Belas. Semua sayang pada dia. Dia dipanggil 'Si Jantung Hati'. Air jampi Tok Wan jadi minuman asasi dia. Tok Wan hero dia. Di Mekah, dia minum dan disimbah air Zam-Zam, tekup dada dan jantungnya di dinding Kaabah, sambil berdoa, "Allah terus degupkan jantung aku". Memangnya jantung dia ajaib, kuat, tak mengalah dan tak tewas. Ajaib. Dari kecil hingga dewasa, dia keluar-masuk hospital, badannya dibuka-dijahit ditutup hingga berparut mengalahkan askar. Tapi dia tak mengeluh. Dia belajar tekun hingga berjaya masuk universiti. Dia belajar menyelam, berkembara naik-turun gunung, main gitar dan jadi vokalis kumpulan 'Saat Udara Nyaman', berkerja, menjadi 'pembuli' adik-adiknya, merangkap tukang karut dan gas gelak utk mereka. Si Jantung Hati yg ajaib terus berdegup hidup. Paling ajaib, dia mengorat dan berjaya menawan hati seorang gadis. Mereka berkahwin dan hidup bahagia, dikurniakan seorang anak yang sangat comel. 

9 September yg lepas, selepas Azan Jumaat di bulan Haji berkumandang, setelah 33 tahun, Si Jantung Hati yg ajaib ini berhenti berdegup. 

Alisha, Si Jantung Hati Ajaib itu ialah ayahmu, IZAR ASRI BIN IBRAHIM. Dia kini berdegup dalam jantung kamu. Kamu,  cucu Tok Cu yg rock, adalah pewaris Si Jantung Hati yg ajaib. 

TOK CU
10 September 2016

Si Jantung Hati waktu kecil, dengan Abangnya Izran Shah. 


Friday, 9 September 2016

CIPTA SYURGA.

Duhai mereka yg disayangi
Cukup2 la dgn obsesi kamu terhadap orang jahat, dunia yg jahat yg mcm neraka. Kenapa la taat mempolularkan orang jahat dan neraka dunia jahat yg kononnya kamu benci tu. 
Ke kamu suka, sebab boleh dibahan jadi hero jadian. 

Udah la. Cuba la popularkan orang baik dan dunia baik. Ciptalah syurga dalam hati tu. 

KEPAKARAN

Saya tak fikir orang yg bidang kepakarannya adalah mencari, mendedah, menghebohkan kesalahan orang lain yg dilabel musuh, boleh membawa transformasi atau sebarang perubahan positif utk negara. Orang begini hanya berminat jadi hero jadian. Lebih ramai yg memiliki kepakaran ini, lebih tipis harapan negara utk selamat dan maju zahir-batin. 

Marilah kita berdoa dan berusaha melupuskan kepakaran sebegini dari muka bumi ini. 

BUAT BAIK

Duhai hero jadian, 

Sibok sgt lawan orang jahat, sampai tak sempat layan orang baik. 

Udah la. Jomlah buat baik.

Wednesday, 7 September 2016

OBAT PENYAKIT 'TAK GEMBIRA'.

Sila 'check' yg mana ada pd kita, dan beri peratusannya (tinggi, sederhana atau rendah):

1. Merungut
2. Salahkan org lain
3. Obses dgn kenangan lepas yg negatif
4. Tak mahu berubah jadi lebih baik dan tak mahu mencipta masa depan yg positif, sekarang
5. Yg penting aku je betul

Kalau 'checked' kelima-limanya, dgn kadar yg tinggi, kita sakit. Kita tersampuk penyakit 'tak happy'. Ubatnya:

1. Bersyukur setiap masa (dgn ikhlas, bukan dgn nada perli, sindir)
2. Maafkan salah org lain. Kenalpasti kelemahan diri, maafkan, redha, cuba atasi/baiki
3. Gunakan kenangan lepas sebagai guru hidup, dan panduan utk menjadi lebih baik
4. Fokus pd apa yg kita kasihi, minat, suka dan mahukan, lakukan tindakan sekarang
5. Akuilah bahawa sumber kebenaran boleh datang dari mana2 (bukan dari kita je) dan pada bila2 masa yg sesuai utk setiap org (bukan ikut masa kita je). 

CIS KAU ORANG!


Dialog klise "Cis kau binatang!!!" yg mengaitkan binatang dgn manusia yg tak berperikemanusiaan perlu diubah kpd
"Cis kau, orang!!!"


Sunday, 4 September 2016

DUNIA HALUS DUNIA KASAR

Dunia halus-dunia kasar
YG BELAS

Apa yg kita fikir dan rasa, berkait terus atau menyumbang kpd realiti fizikal kita. Fizik kuantum dah buktikan. 

Apa implikasinya?

Perubahan pada realiti dunia luar (dunia kasar) bermula dari satu 'tempat di dalam'. Maksudnya 'realiti dunia dalam' atau 'dunia halus'. Ia adalah dunia fikiran (akal) dan perasaan (kalbu) kita. 

Jika nak berubah, mestilah bermula dgn mengubah cara 'dunia halus' kita melihat realiti dunia kasar. 'Dunia halus' menyumbang kepada realiti 'dunia kasar'.

Dalam kata lain, persepsi dan sikap kita terhadap dunia kasar adalah refleksi atau bayangan dunia halus kita.

Pendekkan cerita, jom tanya....,kita ni semua 'happy' ke?

Nak jawab tu, kena tanya lagi, kita ni melihat dunia kasar dari lensa 'dunia halus' yg 'happy' ke? 

Atau dari lensa 'dunia halus' yg penuh benci dan marah?

Tanya lagi. 

Kita ni secara umumnya sedang melihat dunia kasar yg dipanggil negara Malaysia dari lensa 'dunia halus' yg macam mana? 

Kasih sayang? Benci? Selamat? Terancam?

Jika kasih sayang, baguslah. InsyaAllah, terhasillah dunia kasar yg penuh kasih sayang dan belas.

Kalau benci?

Jika kita sebelum ni sibok sgt nak selamatkan mcm2 hal dunia kasar, selamatkan le dulu dunia halus masing-masing dari ancaman benci, hasad-dengki, tamak-haloba, tak syukur nikmat, angkuh, sombong, bongkak, berburuk-sangka, dan segala saka penyakit dunia halus. 

Orang yg dunia halusnya sendiri penuh benci (walaupun pandai 'cover'), tak boleh menyelamatkan negara dari kebencian (yg suka benor ditunding pada 'orang lain' oleh 'yg pandai cover' ni). 

(Contohnya: Karya seni halus yg hadir dari 'dunia halus' penuh benci, dlm bentuk fizikal (dunia kasar) mcm mana sekalipun, hanya akan menyumbang kpd penciptaan realiti dunia kasar yg penuh kebencian.)

Orang yg dunia halusnya dengki, tak boleh menyelamatkan negara dari kedengkian. Org yg dunia halusnya tamak, tak boleh menyelamatkan negara dari ketamakkan. Orang yg dunia halusnya sakit, tak boleh menyelamatkan negara dari kesakitan.

Oleh itu, kepada yg komited nak selamatkan negara Malaysia, jom la kita sama2 pi selamatkan 'dunia halus' kita ni terlebih dulu dari segala mcm bahana dan penyakit. 

Mulakan dgn 'Belas'. Moh le.

(Posting ini akan 'self-destruct' bila dilupakan. Takpa, terpulang).

Saturday, 3 September 2016

I AM RICH, SYUKRAN.



For the past few days, the theme has been the re-appearance of my ex-students. It came with reminiscing the time when the 'fire' in me was burning fiercely. Ahhh...that brutal yet sweet memories that have functioned as some the best 'life lessons' for me. Apology, am getting older, and wiser hopefully. 

These exs re-appeared in many forms - facebook wishes, doa and prayers, even unexpected dinners and one surprised birthday cake complete with a birthday song in front of a restaurant's door. Some of the words that poured in through facebook touched my heart deeply, I struggled to restrain my eyes from getting wet. 

These ex-students are now contributing back to the society in many different ways. Some are working as lecturers at private and public universities (few have Phds with a Dr in front of their names), while others are teachers, well-known visual artists, curators, designers, film makers, producers, reporters, gallery managers, event organisers and even a passionate farmer and a very rich businessman. So many of them, I lost count. 

To witness their own growth and to have some of them re-appear now and then on the screen of my life, have always been a reward for me. It's a reward that money can't buy. I feel richer than the richest man in the world. My heart glows. Not because of their praising words, but because of a much deeper connection that they have with me. Ok, call it love, but not the corny kind.  


The following example is from Hamidi Hadi, who writes from Makkah. He is a lecturer at UiTM, and a very successful visual artist.

"Saya ucapkan selamat hari lahir buat guru yg menjadi sahabat baik. Saya (kami) disini mendoakan kesrjahteraan dan hidup diredhoi Allah dan diampunkan buat guru2 ku. Salam dari Makkah Mukarramah al Haram. Skrg menanti hari utk wukuf di Arafah..dimana semua manusia dihimpunkan."

Not many students could withstand my mental and emotional onslaughts. In fact, many ran away after receiving few 'jabs' from me. These few stubborn soul, who didn't give up, are precious. The even asked for more. One example of such stubborn type is Noor Azizan Paiman, also a lecturer, and a very well-known visual artists. He also dragged his wife and kids to be my croonies. I can only repay with prayers.


"Asalamualikum buat saudaraku yakni Enche Hasnul Jamal Saidon...maaf atas kelewatan kami di premis "RUANG KASIH" mengucapkan selamat hari lahir kepada anda. Kelewatan ini disebabkan kami memikirkan sejenak...siapakah kamu bagi kami?...setelah kami "menginventori"nya kami meletakkan status anda dalam konteks "HYBRID"...kamu seorang guru/ustaz/bapa dan akhirnya sahabat...usaha kamu begitu "TEKUN" bagi "MENGIMARAH ILMU" dalam "MEMBEDAH" sesuatu masalah dengan penuh nilai "KASIH"...haruslah dijadikan penanda yang bercorak "INFINITI" taakulannya. Kami bersyukur Allah menemukan kami dgn guru baik dan antaranya adalah kamu...semoga Allah sentiasa melindungi dikau bersama keturunanmu dari fitnah dunia, maka dengan itu kami ingin mengucapkan HEPI BELATED BIRTHDAY kepada Enche Hasnul Jamal Saidon sekeluarga."

Another example is Helena Song. Her words are like a beautiful song to me. 

No one knows the future but I know to keep going and doing what is put into my heart with all sincerity and love.
Something that I see in you as well and am so darn proud to be your student.
When you were in UNIMAS, your fire was burning up in great flames. Now I see you as a strong and consistent amber. Though the fire can no longer be seen but the heat is felt much more than before.
Made me reflect of my role as an educator and how my actions and words can inspire those under my charge
It's been 18 years since I left UNIMAS but I can still remember you talking to us..hahah!

'Fire' and 'amber', only Helena can come up with such metaphors.  

Another 'song' comes from Ling Siew Woei. She was one of the pioneer first batch students of a program that I co-designed with fellow lecturers at UNIMAS (University Malaysia Sarawak)way back in 1994. Now a 'domestic executive', she used to be a lecturer at MMU (Multimedia University). She dragged her husband and kids to see me whenever she's in Penang. I felt like a very honored 'bapak'.

Here's what she writes

"Thanks Facebook for telling me it is Kebun Jiwa Halus Sir Hasnul birthday! So blessed we can celebrate his birthday today. From Kajang to Penang. Unfortunately three princess, Deela Delly Adeela didn't join.
We bought him a "designed" cake and when I was asked what to write, this flashed into my mind.
Since day one, he taught me about his heart.
Since day one, he showed me his heart.
Since day one, he walked with me in his heart.
Since day one, he transferred me some portion of his heart.
So, I know he "has know" what love is all about.
Thank you, En. Hasnul for today I also "Has Know" what love is all about. Thanks Kak Rozana Mohamed for being the sweetest lovely and patience wife a man could ever have and I am still learning from.
I have been blessed to be your student in UNIMAS since day one."

No words to reply. 

Witnessing how few of my ex-students have bloomed to be lecturers and even Heads of Program in several local universities have also been amongst the best life rewards for me.

Anuar Ayob, Safrizal Shahir, and here's Nur Shazleen:

"@hasnuljsaidon was my Fine Art lecturer and always a teacher to me"



For all the sleepless nights, the struggles, the mental and emotional bruises endured during the early phase of designing, establishing and in the case of UNIMAS and USM, running several degree programs, I have been generously rewarded by such deeply-felt words by my ex-students.

Many instant experts (and 'visual artists') can leisurely comment, 'highlight' or 'voice out' (clise rhetorical phrase that some 'artists' like to use), make passing remarks, or even create an artwork based on their readings on education. Most are likely more interested in sustaining their presence and heroic brand image as artists rather than a true concern and commitment in education. For me, their posturings are cheap compared to those who have spent their life living and breathing it.

Ya, ya,....I know, the title Professor and all its bragging baggage can be practical, but to be in the prayers and loving hearts of these ex-students are way more cool and awesome than anything that the mind can scheme or the money can buy.

DUHAI HERO JADIAN

Duhai hero jadian yang obses mempopularkan musuh kamu.
Taat sungguh kamu menjenamakan dia sebagai jahat yg wajib dilaknat,
dan kamu sebagai penyelamat umat.

Kamukah Batman yang sangat memerlukan 'joker'nya? 
Kamukah Batman yang senyap-senyap berdoa agar 'joker'nya terus ada, 
agar kamu terus diangkat sebagai penyelamat umat.

Friday, 2 September 2016

DARI PAK MAIL KE DR.CHONG

KEBUN JIWA HALUS & ORIONIDS
Menghidangkan
  




DARI PAK MAIL KE DR.CHONG
Mendepani-semula tradisi dari sisi fizik kuantum


"Keyakinan saya sendiri adalah bahawa dengan teori-teori sains mengenai relativity, infinity, dematerialization, implosion dan sebagainya, penghantar pengalaman kuno masa hadapan bukanlah sejarah atau antropologi, tapi fizik." 
(Ismail Zain, 1974. Dipetik dari "Masa Depan Tradisi - Dikhususkan kepada Pengalaman Kuno di Malaysia " dalam Ismail Zain Retrospective Exhibition 1964-1991, National Art Gallery, Kuala Lumpur, ms 91)

Sabtu 10 September 2016
Kebun d7 Tingkat Permai
Bukit Gambir, 11700 Gelugor, Pulau Pinang

8 malam

Tempat terhad. Sila teks Kebun di 017 5047743



Petikan di atas ditulis 42 tahun yang lepas. Ketika itu usia saya 9 tahun. Saya hanya membacanya setelah berguru dengan Pak Mail (Ismail Zain) dari 1988-90. Sejak itu, saya sering mengulanginya. Tiap kali saya baca petikan tersebut, rasa resah. Kenapalah Pak Mail sebut Fizik? Sebutlah matapelajaran lain. Keputusan SPM saya untuk Fizik kurang satu takuk saja untuk gagal, hampir berjaya mendapat gred ‘F’. Keputusan matapelajaran Matematik usah tanya, itu kenangan trajis. Sebab itulah, untuk sekian lama, saya pinggirkan pesan Pak Mail.

“Bukan boleh ikut sangat pesan tok guru aku ni. Pening dibuatnya nanti. Aku orang otak kanan, apasal pulak nak kena layan otak kiri!”

Pesan Pak Mail ini terpinggir hinggalah bila saya berpeluang keluar dari tempurung, cuba melihat dunia dari mata burung. Saya cuba layan ‘otak kiri’ sedikit demi sedikit bermula dari semasa belajar di luar Negara. Asalnya atas tiket biasiswa dalam bidang catan, tapi kemudiannya ingkar, menukar ikut syok sendiri ke bidang seni elektronik. Mujur tidak dipanggil pulang. Saya layan Fizik Kuantum hingga kepala jadi angin walaupun tak minum air ketum.

Bila pulang sekitar 1993, saya berapi, sibuk mencanang agenda otak kanan wajib nikah dengan otak kiri. Sebabnya untuk membina insan yang berimbangan dan tak senget, untuk membuka hijab dengan getaran otak tengah, untuk hijrah dan pulang ke fitrah, untuk transformasi, untuk membina peradaban yang hebat, yang mengimbangi rohani dan jasmani, sains dan seni, tradisi dan teknologi. Fuhhhh. Saya pakai banyak dalil, antara yang kerap tentu sekali petikan tulisan Pak Mail di atas. Tapi saya petik je, belum betul-betul menghadamnya. Masih ada keresahan kecil. Masih segan dengan sains, terutama Fizik Kuantum.

Semasa saya tercampak ke Kota Samarahan di Sarawak, ada kebun baru di Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS). Bersama kawan-kawan, dan atas restu bos-bos (Naib Cancelor dan Timbalan Naib Canselor) yang juga percaya kepada gabungan otak kiri dan kanan, kami buka tanah, membajak, tanam benih. Seni, sains, tradisi, teknologi semua mesra. Petikan Pak Mail masih saya guna. Saya pula makin ghairah dengan wacana Fizik Kuantum. Resah tetap ada, terutama kerana tiada guru.

Setelah tercampak ke Pulau Mutiara (Pulau Pinang), saya cuba gagahkan agnda yang sama. Kebunnya lain. Namanya Muzium & Galeri Tuanku Fauziah. Feminin dan berdaulat. Di kebun ini, ada ‘turning point’. Saya jumpa seorang insan yang boleh saya jadikan guru tak formal. Nama dia Chong Hon Yew. Panggilan mesra Dr. Chong. Sesekali saya usik dia dengan istilah-istilah Fizik Kuantum yang saya kutip sana-sini. Dia terperanjat. Ya la kan, orang otak kanan bidang seni mana boleh cakap dalam bahasa orang otak kiri. Air dengan minyak mana boleh campur. Mana boleh jadi modal Phd. Tapi, saya tak peduli, masih cuba menggagahi petikan Pak Mail di atas. Saya kata pada Dr. Chong, jika rujuk tradisi, sains dan seni tak pernah pun berperang, atau saling berdengki. Tradisi mengembalikan kita pada fitrah, yang mengimbangi otak kiri dan kanan dalam kesatuan yang seimbang. Untuk cerita dan drama panjang saya bersama Dr. Chong, sila rujuk ke sini


Kini, setelah 42 tahun, tentu sekali ‘masa hadapan’ yang disebut Pak Mail adalah sekarang. Saya usahakan ‘sekarang’ yang terisi dengan mendepani-semula tradisi dari sisi dan bahasa Fizik Kuantum.

Dari Pak Mail, sekarang saya berguru pula dengan Dr. Chong. Jomla, ikut serta, kalau nak la.

Berikut adalah topik-topik yang akan kami bincangkan. Bunyinya menakutkan, tapi insyaAllah, kita sama-sama dapat pencerahan:

Ø  Realiti berasaskan  ‘saksi’
Ø  
  Ilusi benda
Ø  
  Pelbagai tingkatan alam dan dimensi tambahan
Ø 
 Saling-bertaut, Tautan Kuantum Sejagat dan Kesatuan Medan Kearifan YangTunggal
Ø  
  Model otak kuantum
Ø  
  Perkaitan antara makrosom dan mikrosom
Ø  
  Kuasa yang saling-melengkapi, polariti dan vortex yang berpusar
Ø  
  Kesedaran tinggi menerusi penafian ruang-masa mutlak, dan
Ø  
  Geometri sebagai ‘tatabahasa harmoni’.