PEACE PREVAILS

May peace prevails upon all beings on the earth and beyond. You may scroll down to browse the contents of this blog.

Thursday, 28 April 2016

BAHASA KLASIK

Kata2 klasik, termasuk dari Sarawak, janganlah diolok2, kalau ya pun lidah tu dah di 'cheese'kan.

Zaman berkelana di Sarawak byk membekal kata2 ini utk diterap dlm karya, terutama lirik lagu dan sajak2 'Antologi-la'.

Wednesday, 27 April 2016

WHY I DONT SUBSCRIBE TO THOSE WHO CALL THEMSELVES 'INDIE'

“The whole idea of compassion is based on a keen awareness of the interdependence of all these living beings, which are all part of one another, and all involved in one another.” –Thomas Merton

“I’ve found that friendship, not money, is real security. Most Western poverty is psychological. Real independence is interdependence.” –Mark Boyle


PELUK(IS) OSEM


Peluk(is) osem.

CINTA & DOA


Cinta dan doa.

B A PART OF TRANSFORMATIVE SOLUTION, NOT PRO-BLAME


Please la, if you r only good in blaming, u r a part of the 'pro-blame', not the transformative solution. Those who r so madly obsessed with wasting their energy in only blaming others, sorry, wa not lespect lu. 

YG TERANG


Tolongla ya fahami kata kuncinya. Kalau tak, jangan panggil keterangan, wokay. 

LU GO

STAR WA CAYA SAMA LU


Star Wars episod tanpa Keylo Ren. 

HEART WORKS, ALWAYS.

HARDWORKING + HEARTWORKING
Ya, kita semua org yg berkerja keras (hardworking). Tapi, cerita ni ingatkan saya utk kerja dgn hati yg penuh kasih (heartworking).


Ya, hardwork is ok. But please dont forget, HEARTworks, always. 





Saturday, 23 April 2016

SENI BUKA HIJAB

Seni tu patutnya buka hijab, bukannya jadi hijab. Ishhhh ishhhh ishhhh.

OTAI JADIAN

"Kalau saya 'quote' kata-kata saya sendiri mcm na encik?"
"Dik, kalau dah perasan diri tu otai, suka hati awaklah."

Friday, 15 April 2016

PEMETAAN

Ya, kini semua mampu membuat pemetaan air lior basi atas bantal busok masing-masing. Jom tengok (dan hidu) siapa punya paling busuk.

SURAT CINTA LAGI.

Pada zaman dahulu, seorang bapak akan menulis surat di atas kertas kepada anaknya yg jauh, terutama kalau anaknya tu prasan terrer, banyak congak, kurang ajor & tak makan saman. Walaupun jauh dan lambat, kesannya dekat dan lekat. Alhamdulillah, jahat mcm mana pun anak tu, tak lah jadi mcm Kylo Ren.

(Gambar di bawah adalah kolaj surat asal dgn foto2 lama yg dibawa bersama semasa di perantauan utk mengingatkan tanah tumpah kuah tempoyak. Ada tangan Delly Adeela yg baby lagi)


"Emak Bapak sentiasa berdoa semoga anakanda Berjaya akan tetapi anakanda sendiri pun jangan lupa berdoa kepada Allah kerana Allah menyuruh hambanya berdoa disamping menjalankan usaha ikhtiar – dimana usaha dan ikhtiar itu bukan tetap memberi jaminan hanyalah Allah semata yang menentukannya. Sebaliknya kalau hanya doa semata – Allah tidak suka – inilah pegangan kita mengikut Ahli2 yang mengikut jalan Nabi para sahabat yang ramai yg dikata ahlis-sunahwaljama’ah.

Pegangan ini penting – tapi jangan silap. Banyak orang mirip kepada JABARIAH dalam arti kata SEMUA KUASA ALLAH – KALAU JADI KAYA – KAYALAH – KALAU MISKIN – MISKIN LAH – itulah silap. Yang betul, menentukan miskin kaya – Berjaya mundur – senang susah dsbnya adalah Allah, tapi bagi kita mesti menjalankan usaha ikhtiar bersungguh2 disamping bertawakkal. Inilah caranya yang betul. Sebagaimana Sabda Nabi s.a.w. “BERTAWAKKALLAH SEBAGAIMANA BURONG TERBANG PAGI2 DENGAN PERUT KOSONG DAN KEMBALI KE SARANGNYA WAKTU PETANG DGN PERUT YANG KENYANG. Jadinya untuk amalan kita BERDOA (jabariah) dan BERUSAHA (kadariah) hasil atau tidak – berjaya atau gagal – senang atau susah dlh ketetapan – campurkan kedua2 itu jabariah dan kadariah – jadilah ahli sunnah wal-jamaah. Andainya Berjaya, dari Allah – kita bersyukur (dapat pahala) terus berusaha. Gagal adalah dari Allah (BERSABAR) terus berusaha lagi (lagi tambah pahala)_ - jangan putus Asa. Inilah kelebihan orang yang beriman – orang Islam tak mengenal putus Asa – Dalam Quran. Surah Az-Zumar – rasanya ayat 45 (bapak lupa) artinya katakanlah wahai hambaku yang melampaui (batas) cita2 diri mereka (ya’ni banyak melanggar perentah Allah) jangan putus asa dpd rahmat Allah – Sesungguhnya Allah mengampun dosa sekeliannya = sesungguhnya dia pengampun lagi penyayang – selepas itu KEMBALILAH kepada Tuhan kamu (yakni) bertaubat."


'AMNESIA' TERPILIH

Imbas 1989. Pada masa dahulu, ada sebuah tempat yg dipanggil Centrestage. Taklah hip dan angst-emo manja mcm artspace atau artgroup yg dasyat2 sekarang. Tapi didik para gurunya lekat dan berkat. Kritikan kreatif tak sama dgn marah tak tentu pasal, atau lesen utk kurang ajor khinzir buta. Pendidikan organik rentas-bidang, kritikan kreatif, keringat, air-mata, walaupun adakala brutal, tapi mewah dgn kejujuran. Tak caya? Tanya la sendiri para otai dan alumninya yg kini dah suam-suam remaja. Tapi ya la kan, sekarang ni tak payah bertanya utk mengaku pandai. 


"Awak graduate bidang catan ya? Nah ambik roller, cat lantai pentas ni."


Rakan Jiwa Halus amat menghargai bekalan dari Centrestage terutama penerajunya Kak Normah Nordin. Sampai kini bekalannya berguna.



Wednesday, 13 April 2016

SURAT CINTA

Ilmu tauhid feqah tasawuf sebagai pembangunan ROHANI manakala ilmu lain2 Sains, Teknologi, Ekonomi, Syosial, Kedoktoran dan sebagainya yang mesti berasaskan Islam adalah sebagai Pembangunan JASMANI atau Fizikal. Oleh yang demikian, ayahanda harap apabila anakanda Berjaya dengan pelajaran sekarang ini, balek kembali ke Negara, hadapilah pula pelajaran Ugama, mana2 doa harian yang perlu, ayat2 lazim (surah dalam sembahyang), wirid selepas sembahyang – pelajaran tasauf mestilah juga dituntut disamping beramal. Inilah sahaja satu2nya pesan bapak dan inilah dia KEBUN/LADANG yang mungkin bapak emak akan terima Insyaallah di akhirat kelak. Kalau Lon, Nan, Dud, Yong bagi wang pada emak terima kaseh Al-hamdulillah – ini merupakan pertolongan untuk fizikal sahaja, Tapi rohani adalah bantuan yang datang dari anak yang berupa doa – zikir, tahlil, bacaan Quran itulah yang benar2 ABADI. Rasulullah bersabda apabila mati anak Adam putuslah segala amalannya melainkan tiga perkara iaitu Sadaqah jariahnya (amal soleh), kedua ilmu yang manfaat dan anak yang soleh (anak yang mendoakan ibu-bapak.)



Tuesday, 12 April 2016

MENGKAJI-MENGALAMI

Mengkaji selama 4 tahun takkan sama dgn mengalami selama 40 tahun. 

APA YG KITA CARI.

Apa yg kita cari, kita panggil, dan kita dapat. 

Cari masalah, dapatlah masalah.
Cari salah, dapatlah salah. 
Cari pasal, dapatlah pasal. 
Cari makan, dapat makan.
Cari rezki, dapat rezki. 
Cari fakta, dapat fakta. 
Cari pahala, dapat pahala. 

Oleh itu, pilihlah betul2 apa yg kita cari. 

Wednesday, 6 April 2016

MENYELESAI MASALAH

Terlalu ramai yang bising melaung-laungkan masalah, terlalu sedikit yang komited menyelesaikannya dalam diam.

GETTING ATTENTION, GET THINGS DONE

Getting attention is different than getting things done, properly.

KAWAN BAIK

Kawan baik selalunya tak cakap, "everything is not ok, ko tau tak? not ok!!!"

Kawan baik akan cakap, "I will be with you, even if everything is not ok."

Kita amat memerlukan lebih ramai 'kawan baik'.


IBU NEGARA

IBU NEGARA
Anak: "Ibu, apa lagi yang ibu nak lagi ni???? tak tau ke kami semua ni tengah susah-payah nak layan KPI agar semua dipenuhi, nak pastikan ROI yang tinggi2, Objektif projek mesti tercapai, Indeks pendapatan perlu ditingkatkan, ekonomi tgh tenat perlu diselamatkan. Ni zaman global tau tak. Pesaingan tambah sengit, mesti menang dgn apa cara sekalipun. Banyak masalah kritikal sekarang ni! Kena buat banyak kajian lagi, banyak wacana, diskusi, debat, kena fikir banyak2, semua mesti banyak, duit, harta-benda, ni la jihad ekonomi. Time is..... money, money, money! Ibu faham ke tak?"


Ibu: (dalam hati) "Ya Allah, tolonglah lindung dan selamatkan Negara aku ni"


PERHATIAN, PUJIAN & KASIH-SAYANG ABADI

Dik, mendapat perhatian dan pujian tak sama dengan menerima kasih-sayang abadi.

REACTIONS vs PRO-ACTIVE ACTIONS

Highly saturated chain-reactions, not enough pro-active actions. 

Reactions, noisy and get noticed. Pro-active actions, silenced or get screwed.

Wake up la oiii! 

ILMU LALU, ILMU TAHU

Bila yang dah berpuluhan tahun 'melalui' sesuatu pengalaman dilabel 'sumber' manakala yang sibuk nak 'tahu', dilabel 'pakar'.

Kalau terserempak, lari jauh-jauh. Kalau tak boleh lari, mohon Perlindungan dan Petunjuk dari Allah. 


SUARA ANAK MUDA

Dia kata ni "suara anak muda". Saya kata "suara seorang dari begitu byk suara anak muda." Layan fikir dan emo takpa dik, orait, syabas. Tapi elakkan dari melantik diri sebagai wakil dan jurucakap 'suara anak muda' secara pukal, wokay. Apapun, wa caya lu!!

KEROPOK PEDAS


Surealis, minimal, imajinatif, absurd, selamba, bersahaja, santai, kolaj, sampai, kena oleh Lang Rahman, yg saya pernah jumpa sekali je setakat ni. Di isi peristiwa, 'setting' dan watak2 yg lahir dari kepala posmen. Skizonya sedap mcm makan keropok pedas semasa selingan iklan. Dasyat posmen ini. Lebih menjimatkan dari pergi melihat karya2 seni kontemporari di galeri.

KYLOS


Kylo: sat, sat, saya nak kentut dulu.



To all kylos out there, get away from me!!!!!!!!!!!!!

BATMAN vs MAK AKU


Batman vs Superman, DC vs Marvel, pemodal menang. 

Mak aku vs Batman, confirm mak aku menang. 

BASUH


UTUSAN MELOYA

"Sebelum sibuk nak hidu dan selak tahi orang lain, check tahi sendiri dulu, bersihkan betul2."
YB Pong Gong

LEBIH 'ICING'.

Kesimpulannya, lebih 'icing' dari 'cake'.

SURAT CINTA H3RO


...ilmu tauhid feqah tasawuf sebagai pembangunan ROHANI manakala ilmu lain2 Sain, Teknologi, Ekonomi, Syosial, Kedoktoran dan sebagainya yang mesti berasaskan Islam adalah sebagai Pembangunan JASMANI atau Fizikal. Oleh yang demikian, ayahanda harap apabila anakanda Berjaya dengan pelajaran sekarang ini, balek kembali ke Negara, hadapilah pula pelajaran Ugama, mana2 doa harian yang perlu, ayat2 lazim (surah dalam sembahyang), wirid selepas sembahyang – pelajaran tasauf mestilah juga dituntut disamping beramal. Inilah sahaja satu2nya pesan bapak dan inilah dia KEBUN/LADANG yang mungkin bapak emak akan terima Insyaallah di akhirat kelak. Kalau Lon, Nan, Dud, Yong bagi wang pada emak terima kaseh Al-hamdulillah – ini merupakan pertolongan untuk fizikal sahaja. Tapi rohani adalah bantuan yang datang dari anak yang berupa doa – zikir, tahlil, Bacaan Quran itulah yang benar2 ABADI. Rasulullah bersabda apabila mati anak Adam putuslah segala amalannya melainkan tiga perkara iaitu Sadaqah jariahnya (amal soleh), kedua ilmu yang manfaat dan anak yang soleh (anak yang mendoakan ibu-bapak. 

Sunday, 3 April 2016

SAMBAL BELACAN


1. "Harap rambut je panjang."
2. Ting!ting!ting! (Ketuk loceng berkali-kali) suruh gua shat-ap.
3. Jawab berjela2 ke laut dlm instagram bila ditanya adakah telah letak nama tunang utk karya sendiri, dan tukar tarikh. Karya yg sama dah post dlm instagram tahun 2013. 
4. Emo terlajak dlm instagram bila tegur agar jgn terlalu takjub dgn permainan pasaran dlm acara2 seni rupa antarabangsa yg besar2.
5. "But Hasnul dear, we really need a guy with a songkok"

Ni kira jinak. Ada byk lagi drama hiburan dan dialog maharaja lawak lain yg lebih sesuai jadi bahan masa ngopi. Semua bikin hidup lebih pedas dan osem!!



SARI CHEMPAKA

There r distinct difference between living the culture and tradition, compared to 'discoursing' about it. One is about breathing and being it, while the other one....well I forgot already.


































PESAN TANPA SOKONGAN KOLEKTOR.

Dik, ni nak pesan. Boleh tak bila buat statement, elakkan dari berbunyi mcm adik je sorang yg buat karya mcm tu.