PEACE PREVAILS

May peace prevails upon all beings on the earth and beyond. You may scroll down to browse the contents of this blog.

Monday, 28 January 2013

CADANGAN UNTUK SIRI MEMBUKA HIJAB PAHLAWAN, 2.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.494056943971455.106555.100001014620306&type=1

also

https://www.facebook.com/pages/Hasnul-J-Saidon-Unveiling-a-Warrior/493024417421353?ref=hl

TAJUK/TITLE
Cadangan untuk Membuka Hijab Pahlawan - Wira Tutup Kedai ( Proposal for Unveiling A Warrior - Closed-shop hero)
TAHUN/YEar
2013
MEDIUM
Cetakan digital atas kanvas (Digital print on canvas)




PROPOSALS FOR ' UNVEILING A WARRIOR' SERIES. (CADANGAN UNTUK SIRI HIJAB PAHLAWAN)

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.494056943971455.106555.100001014620306&type=1&ref=notif&notif_t=like

Can one make peace with the greatest enemy hiding within one's own mind and feeling? In a politically saturated discourse of identity, ethnicity, culture and heritage, the word hero is discoursed through many forms of signifying process across various dimensions. A hero for one can be taken as an enemy for another. A heroic act for one can be read as a threat to another. In a world cluttered by semiotic contestation, even what is customarily taken as an attire and instrument of a heroic act can be read as a sign of parochialism, ethnocentricism and social threat. Who is the real hero or heroin? As I passed through many abandoned walls, front facades and textured surfaces in George Town for the past nine years, some of which almost everyday, they began to perform as the inter-textual canvas of these many notions of a hero or even warrior. They began to become the silent witness of my mental probing and emotional journey. On them (or in them), I virtually etched, embedded and entombed fragments of my mental reflections, my fluctuating sentiments, lingering memories and longing. Notwithstanding the overarching UNESCO master narrative and the popular discourse on history and heritage in Penang, these walls have performed as a repository of my own 'memory, history and heritage'. Several walls in George Town have been rejuvenated and incorporated into the cultural economy of heritage tourism, made popular through a combination of street art, merchandizing , corporate sponsorship, state support and viral media. Some other walls may be 'restored, preserved and conserved' under the increasing heritage and cultural awareness. Few will be 'deconstructed' by young urban hipsters, re-branded to be the facades for hip commercial premises and urban reconstruction. The walls have become a site of ideological contestation, power dynamics and cultural representation (or mis-representation and under-representation). All are wonderful reminders of how richly layered and textured life is, how fragile, impermanent and transient events, feelings and ideas are, including those taken as heroic act, hero, heroin and warrior. My new series performs as a form of virtual walls, personalizing the discourse on cultural legacies and heritage of heroes and warriors into the digital and online domain. In this domain, such discourse is openly contested and always in the state of 'becoming', if not 'permanent deconstruction'. They are also reminders of how easy one can be veiled by our own interpretation of a hero or warrior, as well as our memory, history and heritage. Such veils may deny one from seeing and discovering the true warrior within.

 TAJUK/TITLE
 Cadangan untuk Hijab Pahlawan - Wira Korporat (Proposal for Unveiling A Warrior - Corporate Hero)
TAHUN/YEAR
2013
MEDIUM
Cetakan digital atas kanvas



Sunday, 27 January 2013

GUA TAK FAHAM LU.

Yo bro, lu fokus la pada apa yg lu nak, dan pada apa yg lu dah lakukan utk dapat apa yg lu nak. Itu lebih afdal. Tapi gua pelik la, apasal lu sibuk fokus pada apa yg orang lain (yg lu tak suka pun) nak, dan apa yg dia lakukan utk dapat apa yg dia nak. Gua tak faham la lu ni.

Saturday, 26 January 2013

BE HAPPY.

One often sidelined reason why we go to university is to be..............................HAPPY. Those who used to come up with so many fancy job titles, may be seen as understanting how to reason, but not how to live.

With so many thanks to my dearest students in the Cross-Cultural Design Class. I designed this course about 8 years ago, and has been teaching it for the past 7 years. Beginning this year, I wont be teaching it, because Im going to take a study leave to do my long overdue Phd research. I will dearly miss teaching the course, and the place, Muzium & Galeri Tuanku Fauziah USM.



Friday, 25 January 2013

LOVE

Hate, does not discriminate between songkok, tengkolok, tarbus, kopiah, ketayap and serban that many can pretend to wear. It can inflict anybody regardless of whatever headgear one choses to wear. So does pure love. I choose love. To be annoyed and angry is human, but dont ever abandone love, wokay bro.

SCENT OF MONEY.

In a capitalist economy, and despite so many different 'under deconstructive' posturing or trajectories, art activities and scenes cant escape the scent of money. But like my friend I-Lan, or more like ostrich bird, I am also in denial.

BEYOND LISTEN LISTEN LISTEN

I suspect, when art people talk, or having a discussion, or engage in a discourse, nobody actually listen, and the common folk public didn't really understand. But I really hope Im wrong here.

SAME ROLE DIFFERENT TITLES.

Similar to film, having a local or international art scene littered with mostly the same actors or actresses, playing the same role under so many different titles, can render the scene stagnant.

2 x 5 LAGI!

"Rezeki" "Kembara Jiwa" "Zaman Batu" sepanjang "Sekaki", dalam ukuran "6 x 6". Lepas ni "2 x 5" je lah.

FORGOTTEN KPI'S

Connecting and bringing people together, rich in love and friendship, KPI's that are often sidelined in the crazy race for numbers.

The following link is hijacked from my student's fb album. Tq Taufik.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10200146256801740.197193.1310567829&type=3



BASEBALL CAP.

Ocassionally wearing a baseball cap on my head to protect my sensitive eyes from the sun ray, does not make me less Muslim than you, brader.

Thursday, 24 January 2013

ANOTHER NOT SO IMPORTANT ANNOUNCEMENT.

If I chose to see and react to your vibration, your enervy field, your aura or whatever people call it, I cant see your songkok, your tengkolok, your serban, your ketayap or whatever you may pretend fo wear physically anymore. In short, I am blind. So, In case I react in not a favorable manner, sorry in advance wokay.

NOT SO IMPORTANT ANNOUNCEMENT.

Relek, relek, .....I have no interest in becoming the Director General of the National Visual Art Gallery of Malaysia. I dont think im qualified, in fact i know a rock dude with a long hair and so many deficits like me does not fit the picture. So no need to gubra and worry la.  Am not with MGTF USM because I need to pursue my long overdue phd research, not because of some big time posting. Sorry to disappoint, but really appreciate the interest, probing, prompting and suggestion. Honored, if not intrigued to be seen as a KP material though.

Monday, 21 January 2013

SCIENCE FEELINGS ART

Despite the seemingly objective posturing, I found that several science-based or trained individuals in universities are very subjectively and emotionally judgemental as well as prejudicial towards those trained in the arts.

SEKAKI

"Apa pandangan encik tentang galeri dan pameran ni?"
"Saya sangat bangga dengan galeri ini, rekabentuknya pun amat kontemporari dan bijak. Saya juga amat bangga dengan pameran ini kerana sekaki adalah jauh lebih panjang dari yang normal."

Thursday, 17 January 2013

DUA KALI LIMA.

Menyindir, memperli, memperolok, merendah-rendahkan kesilapan, kejahilan, kesalahan dan kelemahan orang lain, tidak menjadikan diri kita lebih hebat, dan tidak juga memberi apa apa  sumbangan dlm menyelesaikan sesuatu kemelut atau masalah.

ORANG YG HEBAT

Orang yg hebat boleh menukar musuh tegar menjadi sahabat sejati. Orang yg lemah hanya pandai komen berapi-api dalam laman sosial, tak buat apa apa pun. Jenis ni hanya handal membiakkan marah, sakit hati, benci dan musuh pada agama dia sendiri. Jika diserang, orang yang hebat akan menahan diri dari rasukan nafsu untuk mempertahankan agamanya. Orang yg lemah hanya tahu mempertahankan egonya saja.

HARAPNYA BUKAN SAKA ABU LAHAB.

Doakan je dia dan ramai lagi yg sekentut dengannya mendapat petunjuk dan hidayah. Ini sudah berlaku sejak zaman Rasulullah s.a.w lagi, kecuali jika dia ada saka Abu Lahab.

Monday, 14 January 2013

BERDIALOG DENGAN 'UNCLE' DI PASAR TERPAKAI LEBUH ACHEH

"Semut mati jadi hantu, lumbu mati pun jadi hantu, rimau mati jadi hantu jugak, semua binatang mati, jadi hantu. Ini sumua hantu ok, tak kacau olang."

"Hantu kacau orang ni yang macam mana, uncle?"

"Itu kalau olang jahat mati jadi hantu, haiyaaaaaaa....itu paling teluk punya hantu. Dia punya jahat takda obat punya!"

"So uncle, macam mana tak mau jadi hantu?"

"Jadi olang baik la!"

"Kalau jadi orang baik,, nanti mati jadi apa?"

"Olang baik, mati masok sorga la!"

MATRIX UMS 2013


Blog entry ni panjang, kalau tak cukup iman, tak payah la baca.

Blog entry kali ini khas saya tujukan pada anak-anak seni visual yang telah menjayakan MATRIX 2013, Universiti Malaysia Sabah. Tahniah!

Pertama sekali, sampaikan salam saya pada ayahanda dan bonda  atau sesiapa jua yang selama ini telah banyak berkorban dan membantu anda sepanjang pengajian di UMS. Begitu juga kepada guru-guru anda semua.  

Keduanya, nak pesan sikit sebelum jadi badi dan saka-baka. Kalau pun dah dapat Phd, bekas-bekas guru (walau macam mana busuk pun dia), tolongla hormat sikit. Tak payahla nak menyombong dengan title 'Dr' dan kereta Mercedez atau BMW recond yang diseludup dari luar negara tu. Tapi kalau nak menyombong juga,  lantaklah. InsyaAllah hidup tak berkat tujuh keturunan.


Kembali pada Matrix 2013, terima kasih kerana sudi berkebun dengan saya sepanjang tiga hari kita membuat refleksi dan penilaian terhadap projek yang telah dihasilkan. Kalau ada kebrutalan atau tersalah cangkul, minta maafla bebanyak ya. Saya terpaksa memainkan peranan saya sebagai penilai dan sang algojo versi jinak, yang perlu menguji dan memberi hukuman manja kepada anda semua. 

Saya tak pakai 'standard operation procedure' atau satu sistem penilaian yang baku. Saya pakai 'angin' dan mungkin juga sesekali 'saka rimau', itupun jika terpanggil la. Semua bergantung pada 'moment' dan keadaan kuantum anda dan saya ketika penilaian. Apa saja yang telah berlaku, kita terimalah sebagai rezeki. 

Sebelah kanan macam guru besar sekolah tu ialah Zaimie Sahibil, antara pelukis tersohor Sabah dan bekas anak murid semasa saya mengajar di UNIMAS. Kini dia pensyarah di UMS dan menjadi penyelaras dan orang kuat di belakang Matrix 2013. Dia layan para pelajarnya macam anak-anak sendiri. Zaimie ni insyaAllah hidup berkat kerana tahu mendaulatkan bekas guru.

Apa pun, apa yang saya catatkan ini cuma pandangan dan refleksi saya je. Ia bukannya hukum kanun yang perlu diikut mengkhinzir-buta. Anda diizinkan menggunakan otak dan akal yang Allah kurniakan. Anda dibenarkan untuk tidak bersetuju dan digalakkan menggunakan akal-budi sendiri untuk menyangkal pandangan saya. Takpa, sikap menyoal dan menyangkal dengan berhemah, berhujah dan bertunjang kasih-sayang, tidak akan menyebabkan anda kehilangan 'A'. Lebih baik kita kejar 'A'khirat.

Pada saya, MATIRX 2013 adalah yang paling berjaya jika dibandingkan dengan tahun-tahun sebelumnya. Cuma ralat sedikit kerana tahun ini ia kurang berimbangan dari segi taburan bidang. Matrix kali ini lebih berat ke arah seni halus, terutama catan, lukisan dan arca. Namun begitu, projek-projek arca, catan dan lukisan memang ada peningkatan dan banyak yang cemerlang.  Tahniah.

Begitupun, perlu saya tekankan bahawa kemampuan anda mempertahankan karya-karya  secara lisan, secara umumnya pada saya, masih lemah. Ini klise lama dan drama swasta tragedi yang sudah muak saya tempuhi sepanjang menjadi pekebun tegar di beberapa universiti tempatan (dan ada sesekali di luar negara). 

Walaupun terdapat bukti penglibatan menerusi data-data visual yang dikutip di lapangan, kefahaman dan interpretasi anda terhadap tema dan subjek yang dikaji kurang menyakinkan. Pembinaan konsep pengkaryaan masih meragukan. Lakaran kajian pun ada yang separuh masak, kalau takpun dibuat separuh hati je.

Intan kata dia bawa cangkul tumpul semasa berkebun dengan saya. Cangkul tumpul takpa Intan, boleh pecahkan batu-batu yang keras.
Mungkin ramai dikalangan anda yang mengkaji subjek dan tema dari sudut formal saja, meninjau dan mengutip data-data tampak yang boleh dipetik untuk digoreng dengan sedap menjadi juadah seni moden yang lazat. Mungkin anda jenguk dari tingkap je, tidak cukup masa dan tempoh untuk benar-benar menyelami, tenggelam, hanyut, bernafas dan menghirup sesuatu tema dan subjek itu dengan sejujur-jujurnya. Ini menyebabkan anda hanya mampu memberikan interpretasi santai dan sambil lalu sahaja terhadap tema dan subjek, tidak begitu halus, tidak mencubit, dan kurang meninggalkan kesan batin yang berpanjangan.

Seperkara lagi, saya dapati ramai yang tidak teliti dalam menguruskan bahan-bahan kajian. Kebanyakannya dilambakkan di depan saya tanpa ada objektif yang nyata, tanpa urutan, tiada sistem, tiada kaedah yang kemas. Bila tanya, dijawab "hanya Allah saja yang tahu" dengan gaya ustazah atau ustaz yang selalu bagi ceramah dalam TV. Ini memang nampak warak dan mulia di depan, walaupun di belakang langgar-lari.

Hasil dapatan anda pula banyak yang berterabur ke hulu ke hilir dan mengelirukan. Terdapat beberapa pelajar yang menunjukkan hasil kajian untuk satu kerja kursus yang diikuti sebelum ini dibawah Dr. Ismail. Kajian mereka untuk kursus ini nampak berkaedah, bersistem dan ada urutan proses yang kemas, sayangnya tidak diterap dalam kajian untuk projek tahun akhir.

Mungkin boleh rujuk Merry Piong yang hasil kajiannya disusun dan dipersembahkan secara beradab, memuliakan kerja dan ada disiplin.  

Namun demikian, kelemahan di atas diimbangi oleh kegigihan, ketekunan dan komitmen ramai di kalangan anda menterjemahkan interpretasi santai anda dalam karya. 

MATIRX UMS persis perayaan seni moden yang pekat bau formalismanya. Ia banyak memetik kekayaan visual dari pelbagai sumber budaya yang kaya di Sabah. Samada pemetikan itu dibuat secara berhikmah dan tulus, atau secara semiotik sebagai sebahagian dari kajian budaya, atau secara khinzir buta, sembrono mengikut selera nafsu mata, semua merupakan antara persoalan yang mungkin perlu ditanya dan dijawab oleh anda sendiri. Seronok jika dilayan kerja-kerja dalam Matrix ini dari kerangka pasca-kolonial, kajian budaya dan teori kritikal. Tapi mungkin saya yang seronok sorang-sorang je akhirnya,    

Untuk mengelak sebarang senak teori, kita buat refleksi ringan je lah. Sebagai permulaan, kita buat refleksi karya-karya catan. Karya-karya catan dan lukisan perlu ambil kira kemampuan sendiri, terutama bila menggunakan subjek figura. Alfred Paladus contohnya, memang berbakat, namun anda lebih cemerlang mengolah karya-karya alam semulajadi seperti yang terdapat dalam lakaran atau 'studies' anda. 

Intan Munira yang comel juga berbakat, tekun dan gigih. Karya Intan bagus walaupun masih jbelum boleh menandingi Ahmad Zaki. Saya merasakan anda sepatutnya memilih pendekatan lukisan gestural untuk mengolah kualiti pergerakan. Pendekatan Intan yang terlalu 'mekanikal' hanya menjadikan subjek anda lebih kaku seperti batu atau 'statue'. 

Intan ni simbah saya pelbagai gelombang yang berlainan. Ini sisi ranggi dia.
Teman Intan (kawan tapi mesra) yang lagaknya ala-ala gangster Cina Sabah, Josrie Haral, juga bagus. Namun Josrie sepatutnya hanya tumpu pada potret sahaja. Selain menggayakan sikap, cara anda memecahkan warna pada saya lebih mencabar dan unik, walaupun lebih ke arah ilustratif. Mungkin lepas ni Josrie boleh pergi menuntut dengan Bayu Utomo Radjikin. Lagi pun dia orang Sabah juga bah!


Jika mahu memilih figura, mungkin lebih molek dibuat kajian yang tekun tentang seorang-dua pelukis tersohor sebagai rujukan dari segi teknik, bahan dan gaya. Tak semestinya semua mesti ikut gaya realisma. Ada banyak gaya dan stail lain yang boleh dirujuk. Malah, Alfred, Intan dan Josrie boleh menjurus pada ilustrasi jika mahu menggunakan figura manusia. 

Ada ramai yang boleh dirujuk, selain Ahmad Zaki. Antaranya Amron Omar, Jailani Abu Hassan, Bayu Utomo Radjikin, Ahmad Fuad Osman, Melvin Chan, J.Anu, Chan Kok Hooi, Ali Nurazmal, dan ramai lagi otai. Subjek figura perlu digarap dengan tekun, gigih dan kaedah yang istiqamah. Tak boleh pakai bedalisme dan balunisme.

Ada beberapa pelajar yang amat cemerlang menggarap karya abstrak seperti Gazali dan Siti Emran. Kedua-duanya ada 'angin' yang susah saya nak terangkan dalam bahasa yang baku. Para pelajar yang ada 'gerak rasa batin' dalam 'darah' (nak kata saka pun boleh juga la kot) yang kuat seperti anda berdua ni, memang sesuai dijuruskan ke arah karya-karya abstrak yang berangin-berapi-bergema-beralun. Jika angin Gazali merujuk pada semangat tanah, Siti pula bergema, berdangdut dan berpintal macam rambutnya yang foto'gedik' tu.

Gazali, dengan pose 'misteri nusantara' di depan karya agungnya.

Siti Emran, berdangdut dengan gema gongnya.
Rezinna dan Suryana Hamzah juga berjaya menghasilkan karya-karya yang bagus. Mungkin agak jinak dan kurang 'angin'nya jika dibandingkan dengan Gazali dan Siti, tapi ada kefasihan formal yang tinggi dan penguasaan teknik dan bahan yang baik. Saya teringatkan Johari Said apabila melihat karya-karya anda berdua. Begitupun, jika dibanding dengan Johari, saya lebih memilih karya-karya anda yang masih 'dara' dan belum disakat badi hijab seniman.


Ada beberapa pelajar yang telah menghasilkan lakaran-lakaran lukisan yang amat menarik dan boleh saya baca dan terima sebagai karya akhir. Ada juga lakaran yang boleh dikembangkan menjadi ide-ide untuk karya-karya yang lebih hebat, namun tidak diteruskan. 

Lukisan pensil oleh Rubitah Muslim contohnya, amat cemerlang dan sepatutnya diteruskan menjadi siri karya lukisan. Sayang sekali, Rubitah tidak memilih hasil lukisannya yang halus itu sebagai karya-karya yang dipamerkan. Karya catan anda, walaupun ok dengan permainan cahaya, pada saya tidak se'mesra' hasil lukisan anda yang lebih jujur, tidak menunjuk-nunjuk dan lebih menyentuh hati.


Lakaran pen oleh Andrick amat mencuit hati dan boleh dikembang menjadi siri-siri lukisan (atau rekaan) untuk t.shirt mahupun aksesori lain. Pada era 'convergence' kini, seni halus boleh berkahwin dengan seni reka grafik dalam pendekatan rentas-bidang, takda kasta lagi dah.

Untuk karya-karya catan gaya naif, saya berpendapat perlu diolah dengan cara yang baru dan lebih segar. Mungkin tidak lagi di atas kanvas seperti yang telah dilakukan oleh ramai pelajar terdahulu, tapi di atas bahan-bahan yang baru seperti seramik, t.shirt, kasut, topi, dan lain-lain. Boleh juga digabungkan dengan pendekatan ilustrasi.

Karya-karya Fatimah Mohd Hussein yang berorientasikan seni fiber, juga bagus. Ia membawa saya kembali kepada karya-karya Nur Hanim Khairuddin sekitar 1990an. Jika anda dapat memperkayakan lagi kualiti jalinan pada permukaan karya dengan menambahkan lagi teknik anyaman, mungkin karya anda menjadi lebih menggigit.


Karya-karya foto digital mungkin perlu digagahi oleh para pelajar yang mempunyai kefasihan semiotik dan konsepsual yang tinggi untuk mengelakkannnya menjadi sekadar stail-stail 'filtering' digital yang prosesnya kini sudah terlebih mudah atau 'user-friendly' hingga budak tadika pun boleh buat. 

Siri karya foto digital gabungan dengan susunan 'straw' plastik oleh Nur Amni tampak menarik, tetapi terlalu literal dan ilustratif, tanpa ada tanda-tanda sisi pembacaan peribadi. 


Siri karya Muhammad Hasyir Hashim (adik Hasmi Hashim yang tulis lirik Awan Nano tu) ada sedikit tempias kepintaran semiotik, seolah melihat-semula budaya Iranun dari 'tingkap kaca' masyarakat urban yang moden. Dia juga hebat memberikan pose-pose 'poyo' dan fotogenit.


Karya-karya Fenny Lyin Linus yang terbaik, sayang sekali tidak dipilih untuk dicetak. Karya foto digital anda di bawah ini, amat menyentuh hati, menangkap suasana alam mistik persekitaran masyarakat dusun yang melankolik, sunyi, namun tenang dan damai. Agak ralat juga, anda tidak memilihnya untuk dipamerkan! Mungkin Fenny perlu imbangi cakra oren gelombang ghairah anda itu dengan cakra ungu merenung masa depan. Ini mungkin dapat buka sikit hijab nafsu, agar boleh melihat sesuatu yang lebih bernilai bergetar betul-betul di depan mata.


Dalam katalog pameran anda, bahan/medium yang ditulis adalah 'Adobe Photoshop'. Ini adalah perisian, bukan bahan. Ia perlu dibetulkan, kerana bahannya adalah cetakan digital atas tarpulin, kertas, kanvas dsb.

Untuk mereka yang berminat menjurus ke foto digital, cuba rujuk karya-karya Yee-I-Lan (berasal dari Sabah jugak bah!) yang cukup terkenal dengan teknik cetakan foto digitalnya yang tinggi daya konseptual, halus garapan temanya dan bijak gagasan fikirnya. 

Karya-karya arca walaupun semuanya bagus-bagus, perlu ada perbezaan pendekatan antara pelajar, mungkin dari segi penerokaan bahan yang tidak semestinya besi dan teknik kimpalan saja. Boleh difikirkan bahan-bahan lain seperti seramik, batu, kayu, rotan, kulit dan sebagainya, terutama bahan tempatan dan semulajadi di Sabah. Juga perlu ambil kira kaedah 'modular' dengan menggunakan unit-unit kecil yang boleh dipasang-siap atau disambungkan-semula untuk membina arca yang lengkap. Ini boleh memudahkan kerja-kerja logistik seperti pemindahan dan pengangkutan karya.

Karya-karya Muhammad Solahuddin Husain amat cemerlang, lengkap, tekun, gigih dan meninggalkan impak visual yang kuat. Ayam-ayam besinya berdesing (apabila diusik di beberapa bahagian), menjadikannya lebih interaktif (dan mungkin juga merbahaya atau boleh mencederakan). Mungkin akan menjadi lebih dramatik sekiranya ada di kalangan ayam-ayam yang bersabung itu yang kinetik atau terapung di udara (digantung) untuk meningkatkan kesan dinamika pertarungan. Mungkin Din kena 'naik syih' dulu seperti ayam-ayam sabungnya.


Karya-karya Andry Chin yang lurus dan baik juga amat menarik, namun lebah-lebahnya akan kelihatan lebih 'menyengat' sekiranya ia 'terbang' (digantung), bukan sekadar melekat di dinding saja. Karya Andry mengingatkan saya kepada karya-karya Norizan Muslim sekitar 1990an dulu yang lebih terkenal dengan karya-karya semut besinya.


Karya-karya Alif Che Berahim dan Heirie Haziun juga  mengkagumkan, walaupun mengingatkan saya pada karya-karya bekas anak-anak murid saya dulu yang kini sudah bergelar otai, cikgu Shaari (kini di Tawau), Anassuwandy dan Noor Azizan Paiman. Selain mahir bergaya ala-jejaka idaman, kedua-duanya mahir menggabung dan melenturkan besi (mungkin juga hati wanita, kerana kedua-duanya digosipkan sudah memiliki buah hati).


Begitu juga dengan karya-karya dua jejaka tampan Mohammad Nasrun dan Ronbill Gabriel, yang mungkin mengigatkan saya pada gaya tegak terpacak pengarca tersohor, Ramlan Abdullah. Begitupun, karya-karya anda yang merujuk pada stuktur binaan rumah tradisional, semuanya sangat berkualiti dan dihasilkan dengan penuh ketekunan, kemahiran yang tinggi dan penguasaan teknik serta bahan yang  cemerlang.


Karya naratif Ryner Goluhing yang kaya dengan perincian watak dan aksi karikatur pahlawan Iban yang mencuit hati, pada saya, berada dalam liganya tersendiri. Pendekatan karya Ryner boleh pergi lebih jauh sekiranya anda memilih untuk terus berkarya.


Karya Felix Jauneh, Victoria Jinol dan Nurul Aisyah juga cemerlang, namun mungkin lebih menarik sekiranya digabungkan dengan bahan-bahan bukan besi seperti kulit, kain, tali guni, rotan dan lain-lain bahan semulajadi. Terlalu banyak besi membuatkan saya terasa masuk ke 'zaman besi'.


Kesemua karya-karya arca yang cemerlang ini malangnya tidak diteliti kaedah, cara, gaya dan format persembahan akhirnya. Sebagai contoh, karya-karya ini awalnya, tidak dipertimbangkan secara halus pencahayaannya. Ini menyebabkan semua kelihatan 'rata'(flat), kaku, beku, tiada kesan dimensi keruangan dan kurang 'seri'. Malah, susun-atur awalnya juga tidak membolehkan beberapa karya dihayati secara 360 darjah seperti yang sepatutnya. Kesemua karya-karya berasaskan lantai tidak diberi pertimbanggan dari segi 'base', lapik atau bahan 'dasar'nya yang mungkin boleh memberikan konteks yang lebih sesuai dan tepat untuk karya. Isu-isu kuratorial sebegini perlu diambil-kira dan diberi perhatian yang teliti dan halus.   
 
Projek-projek cetakan perlu ada perubahan dari yang lepas kerana penggunaan warna intensiti tinggi, format pengulangan rupa empat-segi serta teknik sutera saring ala Andy Warhol yang sudah semakin basi diamal banyak kali oleh ramai pelajar, perlu dielakkan pada Matrix akan datang. Andy Warhol pun bukanlah molek sangat dijadikan ikutan, kecualilah jika hendak membuat karya pemetikan, satira dan sindiran.

Karya-karya cetakan pelbagai motif Murut oleh Norsuziani berpotensi untuk dikembangkan menerusi pelbagai teknik cetakan di atas beberapa permukaan bahan yang berbeza. Sayang sekali, Suziani tidak pulak seghairah Fenny. Suziani lebih tekun menjaga kesopanan dan kesusilaan.


Projek-projek animasi agak menurun prestasinya jika dibandingkan dengan tahun-tahun yg lepas. Saya telah melihat beberapa projek animasi yang cemerlang dalam Matrix yang lepas, malah saya telah meletakkan tanda-aras yang tinggi untuk animasi dari UMS. Jika boleh, tanda-aras ini perlu dikekalkan.

Jika para pelajar tidak mampu, tidak perlu mengolah skrip dan cerita yang terlalu kompleks, cukup sekadar dua atau tiga adegan, tapi dihasilkan dengan teliti. Mungkin boleh ditukar orientasi dari menjurus pada cerita kepada menjurus pada adegan saja. Begitu juga dengan dialog, jika tidak pandai menulis narasi serta dialog dan juga tiada narator dan penutur dialog yang bagus, tidak semestinya perlu menghasilkan projek yang memerlukan narasi dan dialog. Lagipun, para pelajar tidaklah dinilai dari segi pengolahan skrip kerana ia merupakan pengkhususan yang lain. 

Cuba rujuk tradisi animasi dari German dan negara-negara selain dari Jepun dan Amerika Syarikat misalnya. Ada pelbagai teknik yang boleh diterokai, termasuk 'stop-motion' dan 'cut-motion'. Malah, ada banyak lagi pendekatan dan teknik animasi (dari yang sangat mudah, murah dan ringkas hinggalah yang mahal dan canggih yang boleh diakses dan dijadikan contoh dari Internet/youtube). Pendekatan ala-Mangga dan Disney (Jepun) bukan satu-satunya contoh. 

Pendekatan Christellina, amat segar dari segi visual, namun diganggu oleh skrip yang longgar dan teknik yang tidak sesuai.

Dokumentari Effiyanah boleh diperbaiki untuk dihantar ke festival. Effiyanah fasih menggunakan bahasa tv dan rajin melayan flying graphic. Cuma tumpuan kandungan seharusnya perlu diberi pada refleksi Tina Rimmer sendiri. Begitu juga dengan projek dokumentari Eddleey Jim dan Herodis Jaimis yang masih boleh diperbaiki. Ada beberapa aspek suntingan, dan 'sound mixing' yang perlu diperbaiki. Filem pendek Albert Ulana perlu diolah menerusi pendekatan 'realiti tv' yang lebih jujur. Malah, klip adegan yang diselitkan semasa 'credit roll' beliau lebih jujur dan menyentuh perasaan dari filem pendeknya.


Projek-projek Komunikasi Grafik juga menurun prestasinya, kecuali Kiu Kong Leong dan Tan Yeong Yuan. Mungkin Abang Omar Osman (gambar di atas, penilai luar, selain saya) setuju dengan saya.


Ini perlu diberi perhatian. Kini, sudah ada pelbagai dimensi baru untuk komunikasi grafik seperti 'ambiance media/advertising'. Ini termasuklah 'projection mapping' yang menggabungkan komunikasi grafik dengan media baru, animsai digital 3D, muzik, rekabentuk dalaman, seni bina dan seni persembahan.


Projek seramik amat terpinggir, namun projek oleh Norasmidayu amat menarik perhatian saya. Ia amat berpotensi untuk dikembangkan menjadi produk yang menggabungkan pendekatan seni halus dengan industri, terutama untuk sektor hiasan dalaman.

Selain dari penumpuan pada aspek-aspek pembuatan dan penghasilan projek di studio, perlu diberikan penekanan penting kepada aspek-aspek kuratorial, terutama dari segi susun-atur karya, kaedah persembahan (atas lantai, dinding, siling dsb), dan yang terpenting, pencahayaan. Begitu juga rekabentuk pameran, termasuk rekabentuk informasi seperti bahan-bahan kapsyen, sinopsis karya, sinopsis pameran dll. Ini semua termasuk dalam konteks kuratorial yang mungkin perlu satu kursus atau sessi khas untuk pelajar. 


Selain dari aspek kuratorial, aspek pengurusan pameran juga perlu diambil kira, termasuk pembinaan jenama dan promosi. Para pelajar perlu didedahkan dengan beberapa aspek pengurusan pameran yang profesional, termasuk dokumentasi foto serta rekabentuk katalog yang profesional dan boleh membina profil yang tinggi terhadap pameran Matrix dalam minda dan persepsi pengunjung. Kaedah tangkap-muat dan 'saat akhir' dalam membuat dokumentasi foto karya (termasuk pengkarya) perlu dibuang sakanya.

Foto-foto dokumentasi hasil kuliah dan sesi impromtu bersama Fazmi, Amirul dan beberapa pelajar tahun akhir yang berminat

Aspek pengunjung dan 'stake holders' juga perlu diambil kira. Perlu dibuat 'kajian pengunjung/audien' agar anda tidak 'syok sendiri'.

Dimensi kuratorial, pengurusan pameran, penjenamaan pameran dan pembinaan pengunjung ini amat penting dalam menentukan profil Matrix, kerana ia melibatkan pembinaan persepsi dan tanggapan pihak 'stakeholders'. Ia juga penting bagi menjamin peningkatan KPI dan KIP ('Key performance indicators/index' dan 'key intangible performance') kelestarian atau 'sustainability' Matirx untuk tahun-tahun seterusnya. Malah, penumpuan hanya pada aspek pembuatan atau penghasilan projek di studio saja tidak menjamin kelestarian 'Matrix' sebagai suatu jenama penting untuk Sekolah Seni UMS.


Namun demikian, kesuntukan masa tidak membolehkan saya untuk berkongsi pendapat tentang dimensi yang penting ini. Mungkin boleh diusahakan menerusi 'platform' yang lain.

Dicadangkan juga agar para pelajar diagihkan dalam 'kluster' atau kumpulan penyelidik berdasarkan topik Borneo terpilih dan bidang pengkhususan (tujahan disiplin). Satu kumpulan penyelidik yang memilih satu topik khusus tentang masyarakat Murut misalnya, terdiri dari gabungan para pelajar yang memilih tujahan komunikasi grafik, filem/video, animasi, catan. cetakan, arca, lukisan, foto digital, dan seramik. Hasil penyelidikan mereka terhadap topik yang sama akan muncul dalam pelbagai tujahan disiplin yang berbeza. Dari segi kuratorial, ini boleh memudahkan susun-atur pameran dan meningkatkan kualiti pengalaman kunjungan dalam diri para pengunjung.
 
Seperkara lagi, perlu dimaklumkan bahawa karya-karya arca besi yang hebat-hebat di atas dihasilkan tanpa adanya bengkel atau studio arca yang lengkap. Yang ada, hanyalah ruang terbuka yang dijadikan bengkel sementara. Dengan prestasi kerja para pelajar yang tekun, dan kualiti karya-karya yang tinggi, sudah tiba masanya untuk pihak pengurusan Sekolah Seni UMS membina bengkel dan studio yang lebih lengkap dan selamat. Begitu juga dengan ruang galeri, ruang storan koleksi (benih untuk muzium seni visual pada masa akan datang), ruang kedai jualan hasil seni visual dan mungkin juga kafe dan ruang membaca (atau melayari internet dengan wi-fi percuma) yang kesemuanya bertanda-aras antarabangsa (namun dengan sentuhan tempatan Sabah).

Kesemua ini akan melengkapi lagi meningkatkan profil Matrix UMS, dan secara langsung, meningkatkan ketrampilan seni dan budaya Sekolah Seni UMS hingga ke peringkat antarabangsa.

Saya juga berpendapat bahawa, selain dari pemecahan pengkhususan bidang (komunikasi grafik, produksi video, animasi, seni halus, seramik dll), sudah tiba masanya juga untuk Matrix UMS dibawa ke luar Sabah. 

Dulu pernah saya, Fuad Bebit dan rakan-rakan membawa karya-karya para pensyarah Seni Visual UMS dalam 'Limpas Bayu Borneo' ke USM, Pulau Pinang. Mungkin selepas ni, giliran karya-karya para pelajarnya pula. 

Tanhiah buat semua rakan-rakan dan para pekebun seni visual di UMS.

Team dokumentasi instant satu malam, Fazmi (kiri sekali) dan Amirul (kanan sekali), bersama saya dan jejaka idaman, Alif di depan karya beliau.

Friday, 4 January 2013

KAKAK SAYA YANG SABAR DAN CEKAL


Ini gambar keluarga saya yang klasik dan lama, diambil sekitar awal 1970an. 

Barisan depan, nombor tiga dari kanan, sebelah Opah Rabeah itu ialah kakak saya yang comel. Nama dia Salmah binti Saidon. Saya memuliakan dia dengan panggilan Tomet. Panggilan ini dari segi sejarahnya, timbul kerana dia suka makan sos tometo. Tak tau la betul ke atau hikayat merepek je. Dia pula memanjakan saya dengan panggilan 'Dogek', nama yang asalnya diberikan kepada seekor ayam. Satu keluarga panggil saya Dogek, termasuk anak-anak saudara, dengan pannggilan "Cu Dogek'. Ok juga apa! Unik.

Walaupun Kak Sal tidaklah dilimpahi dengan kemewahan-sakan, dia limpah sakankan pada enam orang anak-anak dia (dan bonda, ayahanda, keluarga termasuk saya) dengan kasih-sayang. Kasih sayang tidak terputus, walaupun dengan kematian. Ia kekal selamanya, dalam doa, dalam amal ibadat, dalam amalan baik, dalam ilmu yang dimanfaatkan. Kasih sayang merentasi bayangan jasad kasar atau zahir yang hanya dipinjamkan sementara. Ia merentas bentuk. Ia abadi.   

Kakak saya Salmah binti Saidon, yang comel dan yang saya sayangi, telah kehilangan suami yang tersayang, Hanafi Othman dua minggu lepas. Tidak terlintas dalam fikiran saya, Abang Hanafi akan dibangunkan dari mimpi benda dan pulang ke pangkuan Allah secepat ini. Tidak terfikir pun kakak saya ini perlu menempuh hidup bersama enam orang anak-anaknya tanpa Abang Hanafi secepat ini. Kak Sal, seperti selalu, sabar dan tenang, walaupun dia tersangat sedih. Dia tak suka menunjuk sedih atau tayang susah mahupun berdrama swasta. Dia kakak saya yang sabar dan cekal. Saya kagum dan bangga dengan kakak saya.

Sehebat mana pun kita, takda siapa yang boleh melawan ketentuan Allah, segalanya sementara, tak kekal, tak kira yang tua atau muda, sihat atau sakit, kuat atau lemah. Masih tergiang di telinga saya suara kuat Abang Hanafi. Walaupun dia nampak brutal dan garang, hati dia baik. Saya senang dengan Abang Hanafi, cakap 'direct' tak main pusing-pusing. Dia penyokong tegar projek Tanah Tok Timah. Sebelum meninggal, dia sibuk dengan beberapa pelan lukisan cadangan rumah Melayu lama untuk dibina atas lot Kak Sal di Tanah Tok Timah. Dengan penuh semangat, dia tunjukkan pada saya beberapa rekabentuk, siap dengan perincian bahan dan pecahan kos. Dia sanggup singgah ke Perak untuk menilai kos membuka dan membawa rumah tradisional yang saya beli. Subuh-subuh dia bersama Kak Sal dan keluarga dah sampai dan terpacak di tanah Tok Timah untuk meninjau dan berbincang hal membina rumah tradisional. Walaupun hajat dia tak sampai kerana dia dah pergi dulu, saya akan pastikan rumah Abang Hanafi terpacak di Tanah Tok Timah. Biar ia menjadi peninggalan Abang Hanafi, juga talian kasih yang abadi merentas jasad zahir. 

Saya tak sempat tatap wajah Abang Hanafi buat kali terakhir. Tapi takpa, saya tatap dalam doa. Abang Hanafi terpisah jasad zahir je, batin tak. 

Al-fatihah.


Kakak saya orangnya sabar, dan banyak mengajar saya erti kesabaran dan keredhaan menerima ketentuan Allah. Sejak saya kecil, hingga remaja dan kini sudah dewasa (malu nak cakap dah tua), dia masih mengajar saya, secara langsung dan tidak langsung.

Saya ada empat orang kakak, dan Kak Sal yang paling muda. Dia bukan saja kakak, tapi rakan bermain, teman bergaduh dan saksi kenakalan dan kebrutalan saya semasa kecil hingga remaja. Sebagai kakak, dia selalu beralah dan bersabar dengan kerenah saya, maklumlah saya anak bongsu yang tak makan saman. Apa yang dia ada, saya nak, tak boleh dia lebih. Ada ketika semasa masih kecil dan tak tau apa, saya pukul dia, dia pukul balik, gaduh, lepas tu baik balik. Tapi, nakal macam mana pun saya, dia tetap bersabar dan sayang adik dia. Semasa saya belajar di UiTM, dia masih kena layan kerenah saya. Dengan motor Pasola kecilnya, dia datang ambil saya di seksyen 2 Shah Alam untuk dibawa pulang ke rumah Abang Zainal di seksyen 10. Lepas keluar UiTM, saya menumpang sewa rumah yang sama dengan Kak Sal dan Abang Hanafi, bersama dengan Fauzin Mustaffa dan Taufik Abdullah. Kami selalu makan masakan favourite Abang Hanafi yang dimasak Kak sal, ikan bilis campur jering goreng tumis pedas tahap melampau, nangis punya. Saya namakan masakan itu 'jub buster'. Jangan tanya saya apa maksudnya, kerana dikhuatiri mencarut pulak.

Saya ingat lagi masa kecil-kecil, saya taat memegang peranan 'murid nakal' sambil dia menjadi cikgu bila kami bermain 'sekolah-sekolah'. Kini, dua-dua terpelanting dalam bidang pendidikan. Kak Sal pernah jadi 'ustazah TV' satu ketika dulu untuk rancangan kanak-kanak terbitan RTM. Sehingga kini, dia ketua guru di sekolah agama Bukit Damansara (tak tau pulak dah pencen ke belum), selain dari menjadi penyusun buku agama Islam untuk JAIS (kalau tak silap la). Kak Sal menyambung legasi Ayahanda yang dulunya bertugas sebagai seorang ustaz di Teluk Intan. 

Cabaran yang perlu Kak Sal tempuhi, adalah ujian dari Allah yang Maha Mengetahui tahap kesabaran dan kecekalan dia. Dia tak seperti saya yang susah nak sental saka rimau dalam diri ni. Tapi, saka rimau pun boleh dijinakkan oleh pemergian abang Hanafi. Nak tulis ni pun, jap jap kena berhenti utk lap mata bergenang. 

Salam kasih pada Kak Sal dan anak-anak, dari saya yang jauh. Abang Hanafi tetap abadi dalam doa saya.



Thursday, 3 January 2013

LIGHT OF MY EYES

With my rock temperament and so many deficits, to be blessed with these 'light of my eyes' (cahaya mata) is a miracle and beyond words.


Wednesday, 2 January 2013

SALAM 2013

Saya ialah getaran tenaga:

Yang seimbang
Yang menyembuhkan
Yang memulih dan menyakinkan
Yang membawa kebenaran sejagat
Yang aman dan tenang
Yang positif dan optimistik
Yang memberi inspirasi dan menaikkan semangat 
Yang berguna dan praktikal
Yang berpatutan dan adil
Yang tidak merumitkan
Yang menerima semua secara sejagat
Yang tidak menuntut apa-apa
Yang amat bermakna dan memperjelas yang kabur
Yang membina kepercayaan
Yang memotivasi
Yang menggalakkan tanggungjawab
Yang memperkasakan
Yang menyatukan
Yang penuh ikhsan
Yang sabar
Yang membuka tabir fikir
Yang membuang rasa bersalah
Yang tidak cepat menghukum
Yang membuang ketakutan
Yang membuang ancaman
Yang tiada manipulasi
Yang tiada ego
Yang kembali pada fitrah
Cinta tak bersyarat

Kalau suka, alhamdulillah, panjangkan. Kalau tak suka, takpa, delete je.

Selamat Menyambut 2013.

Tuesday, 1 January 2013

WITNESSING MARISSA'S MONSOON.

Dear Marissa,

Thank you for inviting me to view your recent paintings at Art Mansion, Jaya One, PJ recently. It was nice to finally being able to meet you in person, and view your works instead of browsing and stalking through your fb albums. 

Sorry for not being able to spend more time as intended, but it was a short time well spent. I have to admit though, that it took little bit of readjustment for me to get re-acquainted with abstract paintings after taking a loose break from anything 'visual art' for a while.

Thank you also for bringing your musician friend, Siva from the Akasha group. It was a rare treat, to be served with a soothing and delicious fusion of your paintings on the wall and Akasha's music in the background (not to mention, free drinks). I could sense why you were inspired by Akasha's fusion music and used it as a part of your aural repertoire while you were painting.  But your paintings seem to intriguingly strike a different note in me than Akasha's brand of fusion music. Your works sway more towards melancholic expressionism, while Akasha's fusion music is rhythmically jazzy and mostly up-beat. Nevertheless, both provide interesting counter-point for each other.  That's my lame soul speaking by the way, so don't have to take it seriously.

I had a wonderful chat with Siva on his intriguing musical journey, and the eventual establishment of Akasha. But your own story is no less intriguing too, experiencing an awakening of some sort and braving a paradigmatic shift in your life pursuit. Thankfully, you were not bothered being a late comer as far as your journey as a visual artist is concerned. You have been very persistence in seeking and studying under several renowned Malaysian visual artists, in your single-minded pursuit to become one. 


Visual art scene can be an unforgiving and unpleasant jungle for an inexperienced novice. It may perhaps still be largely male-dominated, if not male-centred, though I hope that is changing rapidly. It may also not take a late comer like you seriously, not to mention if one is a women (plus, if I may add, a pretty one). Nevertheless, I'm sure your persistent spirit will safeguard and carry you through.  

Have to note also that the setting of your 'preview' space was interestingly different, free from the normally sterile white cube paradigm and tired gallery space routine. The dialogue between the space, your paintings and Akasha's music, served a rather new viewing experience for me, perhaps due to my kampung style outlook. The mood was friendly, casual, cordial, warm, cosy, inviting, informal, not confining or restrictive. I can't help responding to the semiotic interplay of the whole setting, but no worry. It's just the curator's side of me trying to affirm my male ego by pretending to sound clever.   

Your paintings brought me back to Malaysia's own legacy of abstract paintings by prominent artists such as Latiff  Mohidin, Syed Ahmad Jamal, Jolly Koh, Sharifah Fatimah, Fauzan Omar, Awang Damit, Tajuddin Ismail, Suzly Ibrahim, Sabri Idrus, Hamidi Hadi and many more. They speak through the intrinsic qualities of painting or what some 'arty-farty' people refer to as Greenbergian view of painting - painting that speaks about the act of painting, on the surface as well as in the surface; a space within or an inner-scape. 


For some audience, your paintings may trigger in them the ephemeral elements of a landscape - sky, cloud, water, ocean, etc. For me, your paintings reflect your own engagement with the transient and intangible inner vibes and weather- your changing mood, sentiment, temperament, intuition. 


Your palette is hazy, with dominating cool tertiary grey scheme in mostly intermediate key register. They are littered with free-forms, organic, earthy and rustic. The colours are muted and matured, as if tested and seasoned by time. The mood is sombre, sad, gloomy, and melancholic, as if anticipating an impending event to spark and spice things up. In fact, few of your paintings feature sparks of high intensity bright colours, as if marking a shift in your inner vibes. 


In contrast to your passive palette, the surface quality or texture of your paintings is relatively dynamic, created by fast and mostly short strokes in many directions. It induces a fast-pace tempo and poly-rhythmic feel. The pacing of your strokes is rather urban, for me the 'kampung-pacing' guy la.





Viewing and experiencing your paintings is like witnessing a 'monsoon' that is occurring, or happening, a moment that is still flowing and moving. They left a lingering sense of anticipation, in an open field of possibilities. 


Now, at the risk of sounding like hallmark cards or that old guy  in Julia Robert's 'Eat, Pray and Love', allow me to indulge on the existentialist side of painting. If your paintings are reflective of your inner monsoon, keep on painting. Brave through the monsoon by churning out paintings upon paintings upon paintings, until you have lots of them. Do that until you sense an impending sunlight and bright new days. 

By then, you will be embarking on a new journey (and a new series). Personally, I would prefer to anticipate a sunlight after braving a monsoon.