PEACE PREVAILS

May peace prevails upon all beings on the earth and beyond. You may scroll down to browse the contents of this blog.

Thursday, 23 February 2012

MAKNA TIBA DARI MAKLUMAT YANG BENAR - PASCA HIJAB SEORANG PELUKIS


Prof. Syed Naquib Alatas kata,

"pengetahuan adalah ketibaan makna dari maklumat yang benar"

Lagi banyak saya tahu, lagi bermakna ke hidup saya?

Kalau pun saya ni perasan saya tahu banyak perkara, itu tak menjanjikan kehidupan yang 'bermakna'. Jika ikut pesan SN Alatas di atas, makna hanya tiba dari 'maklumat yang benar'. Jika sahih 'benar' barulah maklumat itu memberi makna. 

Jika maklumat salah atau palsu, tak payahlah nak labur dan leburkan tenaga untuk 'memaknakannya'. Kehidupan yang bergantung pada maklumat yang salah atau palsu, adalah kehidupan yang tidak bermakna (atau hidup dalam kepalsuan). Maklumat yang salah atau palsu kerjanya mentoksidkan minda dan rasa lebih ramai manusia (terutama jika disebar secara viral dalam media sosial) dan blog. Gitulah lebih kurang agaknya hikmah sebalik pesan SN Alatas di atas.

Bermakna ke kehidupan saya ni? Kehidupan kita semua?

Sekarang ni, saya dah ada ijazah Masters (dan bergelut nak buat Phd), dah diperakukan sebagai 'bijak pandai' dengan istilah Professor Madya. Dalam kad nama, dijaja pula istilah itu buat tangkal. Kalau ada 'Dr.' depannya lagilah kembang. Dah telan begitu banyak maklumat dari segala jenis kitab dan buku, dah buat begitu banyak kajian atau penyelidikan. Pendek kata, dah 'berpengetahuan'. 


Tapi kenapa pulak ya saya masih nak merungut, marah-marah, keluh-kesah, tak puas hati,  kecewa. Fitrah alam yang perlu mengalir  dengan semulajadi selalu je hendak dilawan, ditentang. Senarionya seakan menggambarkan kehidupan yang tidak bermakna, atau kurang bermakna. Asyik nak 'melawan' je, membentak, menghentak, memukul, menghentam, menjahanam fitrah alam (sunnah Allah).


Kenapa ya? Betul ke kurang bermakna atau saya sendiri tak reti nak memaknakannya? Atau mungkin kerana selalu sangat pukat banyak maklumat palsu yang sedia untuk digoogle sepanjang masa.

Sekarang ni maklumat di hujung jari je. Tapi adakah semua maklumat yang kita petik tu benar? 


Bonda saya pesan, kalau nak petik buah, petik buah organik (tak dibubuh racun serangga atau sebarang bahan tiruan lain). Begitu juga dengan adiguru saya Ustaz Din. Petik yang ranum, bukan busuk dan bertoksid. 

Tak semua maklumat yang kini mudah dicapai itu benar.  Akhirnya kita kena guna instrumen akal juga untuk mencerapnya. Akal ni pula persis prisma (kaca lutsinar) yang perlukan cahaya. Cahayanya datang dari petunjuk dan hidayah, yang dipohon 17 kali (betulke saya kira ni) sehari dalam amalan wajib (itupun kalau kalau tak miss la, malu nak mengaku diri sendiri pun bengok).


Adakah prisma saya memantulkan serakan warna (pengalaman jasad) yang cantik, atau penuh dengan rona dan remang marah yang merah menyala je?

Prisma yang bersih akan memantulkan (projeksi) 7 serakan warna (pengalaman fizikal yang kita sebut sebagai 'kehidupan aku')dalam keadaan sinergi kuantum yang sihat. Itulah kehidupan bermakna yang dipancar oleh cahaya kebenaran. Walaupun pada mata kasar yang berpaksikan mimpi benda ia nampak buruk, derita dan susah, ia sebenarnya tetap bersih, indah dan benar. Yang ini tidak diajar dalam sistem pendidikan yang dipuSAKAi sejak dari zaman kolotnial dulu. Ia diajar pada Ayahanda dan Bonda saya.


Jika prisma dah pudar dan penuh tompok hitam, cahaya tak tembus. Ini pesan Al-Ghazali yang saya petik dari syarahan Ayahanda. Jika tembus pun, apa yang terbias nanti bukanlah serakan 7 warna yang cantik dan benar, tapi serakan yang sudah bertoksid dan tercemar (distorted). Jika tercemar prisma ini, 'kehidupan aku' tadi menjadi kurang atau tidak bermakna. Prisma yang cemar adalah sarang gelombang dan tenaga hitam yang kerjanya menggema dan menghantar (transmit) lebih banyak tenaga hitam, termasuk menerusi media sosial dan blog. Ia boleh menyampuk dan menyaka sesiapa juga. Tak usahlah sibuk sangat berdrama sambil jari telunjuk menunding pada 'orang lain' (atau sesiapa juga yang mudah dipersalahkan termasuklah ahli-ahli dan parti politik). Semuanya jadi 'sebab' je, termasuklah puSAKA kolotnial itu sendiri. Tunjuk diri sendiri lagi bagus.


Prisma akal perlu dipastikan BERSIH. Penawar BERSIH.....? yang ini saya tak dapat jumpa dari konsep ilmu atau bahasa canggihnya, 'epistimologi' yang berpuSAKA kolotnial.  Juga jarang disampaikan oleh 'para pemimpim' (dalam ertikata politik popular) hari ini, termasuk yang suka sangat memekik dan melaung. Mungkin tanggapan saya ni salah.

Marilah kita sama-sama mohon Petunjuk agar disampaikan pada adiguru yang boleh membimbing, agar kita dapat cari penawar BERSIH yang sudah di built-in dalam diri. Tapi adiguru yang bawa penawar ni jarang dijumpai dalam medan memekik, melolong, melaung mahupun himpunan orang ramai.


Adiguru saya yang paling awal ialah Ayahanda dan Bonda.

Ayahanda dan Bonda saya adalah penanam benih-benih makna dalam diri saya. Mereka membantu saya memBERSIH prisma (akal) saya. Mereka menamakan saya 'yang benar/baik' dan 'yang cantik/indah' - Hasnul Jamal. Sampai sekarang saya bertarung untuk 'memaknakan' nama itu, memainkan bayangan wataknya dalam gelanggang mimpi benda yang sepintas ini.


Ayahanda dan Bonda saya tak pernah masuk mana-mana universiti . Tak seperti anak bongsunya yang sedang menulis ni, yang belajar di satu universiti tempatan dan dua universiti luar negara; juga mengajar serta memberi khidmat di banyak universiti tempatan, termasuklah kini di USM yang bergelar Universiti APEX. Jika bersama dengan mereka, sibuk saya khutbahkan tentang hebatnya USM ni, mahupun segala ilmu baru yang saya kutip. Mereka dengar dan senyum je. "Itu fadhu kifayah, tapi akhirnya kena bawak ke jalan fadhu ain juga" pesan meraka. Ilmu Ayahanda dan Bonda saya tak masuk mana-mana sistem ranking yang berpusat di Eropah. 

Dengan segala anugerah dan pengiktirafan mimpi benda yang jenuh dikutip sampai tak muat almari dan dinding untuk ditayang, adakah saya lebih 'berpengetahuan' dan 'berpelajaran' dari mereka? atau hidup saya lebih 'bermaklumat', lebih 'bermakna'? 


Dua-dua Ayahdanda dan Bonda saya ni takda Phd, takda Masters, takda Bachelors in apa-apa. Takda pun sebarang specialisation. Bonda saya takda pun Masters of Art macam anak dia yang menulis ni, yang suka riuh sekampung dengan telur dua biji. Tapi ilmu seni Bonda halus juga, dia melakar rekaan baju, merangka deraf baju, memotong, menjahit, menyulam, mengadun, memasang dan banyak lagi yang halus-halus. Semua orang suka sentuhan seni Bonda, termasuklah pokok-pokok yang ditanam, rumah yang dihias dan laman yang digubah. Sentuhan seninya menyentuh kalbu, memBERSIH jiwa. Bonda mengamalkan pelbagai bentuk ilmu seninya dengan istiqamah, atas jalan 'yang benar', sambil kuat berdoa. Dengan ilmu itulah dia menyekolahkan anak-anaknya yang sembilan orang hingga ke universiti.


Apa yang anak-anak (termasuk yang menulis ini) dapat dari sekolah dan universiti yang hebat-hebat tu? Dapat makna? Atau maklumat je? 


Ayahanda dan Bonda  berguru secara langsung, lisan dan amali. Amalinya pula ditanam (diberi makna) dalam kehidupan seharian. Tok Syeh Noordin mengajar Bonda ilmu Tauhid ketika menanam pokok. Ketika itu juga ditanam ilmu geologi, biologi, ekologi, geografi, astronomi, estetik dan macam-macam lagi, baik sains mahupun kemanusiaan, tak terpisah-pisah. 


"Tengok tangan ni, nampak bayang dia. Ada cahaya baru ada bayang. Tangan bergerak, baru bayang bergerak. Kita macam bayang-bayang tu," itu tamsilan Tok Syeh Noordin yang disampaikan pada saya oleh Bonda. 


Tok Syeh Noordin tanam ilmu secara halus dan berlapik. Tak seperti cucunya yang menulis ini, yang kekadang menghambur pengetahuan secara kasar dan sinis (termasuk dalam berkarya, pengamal seni kontemporari la katakan). Lagi-lagi kalau saya baru dapat tempias ketayap atau serban tebal (macam beruk dapat bunga), saya jadi lebih sibuk membuat semua orang lain rasa amat berdosa besar dan sakit hati; sibuk menyalahkan orang lain atau mencari kesalahan orang lain. Insan yang benar-benar tulen ilmunya lebih menyejukkan hati. Jika bagi ubat pahit pun kita tak perasan kita dah telah ubat tu. 

Tok Syeh Noordin menanam kesatuan makna secara halus, yang datang dari maklumat yang benar. Kitab hanyalah sebagai 'supplement' je. Tempias air liur adiguru lebih dimuliakan.  Tak seperti cucunya yang menulis ni, yang banyak sangat bergurukan 'googlelikasi'. Cucunya (dan kini cicitnya) sudah (dan sedang) didakyah dengan simbahan bunyi loceng dan 'jadual waktu sekolah'. Loceng diguna untuk menandakan 'matapelajaran' yang dipecah-pecah dan di 'suku-suku'. Sains dan kemanusiaan dipisahkan, dikastakan. Budak pandai masuk aliran sains, yang bodoh masuk aliran sastera atau seni (macam yang menulis ni la). PuSAKA ni masih hidup sampai sekarang, di universiti-universiti. Saya tahulah, saya mengajar dalam universiti APEX. 

Macam mana kesatuan makna nak datang jika pengetahuan dan ilmu pun dan dipisah-pisahkan. Patutlah saya banyak toksid dan penyakit.

Zaman Ayahanda dan Bonda belajar, maklumat dari buku dan lain-lain penerbitan media massa, tak banyak. Jika ada pun, mahal dan hanya segelintir saja yang ada akses. TV dan Internet mana ada lagi. Bonda saya tak fasih baca rumi, merangkak-rangkak. Dia baca jawi je. Mengira dia pandai, itupun dalam nombor-nombor jawi dan sedikit rumi. Dia buat calculation dalam kepala je. Kedua-dua ayahanda dan bonda saya tak fasih berbahasa Inggeris. Ayahanda boleh la cakap Inggeris sikit-sikit, tapi broken; "I no go" macam tu. Tak macam anak dia yang menulis ni, cukup takbur dan prasan dengan penguasaan Bahasa Inggerisnya, baik bertulis atau berkata. 

Bermakna ke, jika hebat sangat berbahasa Inggeris?

Walaupun tak berbahasa Inggeris, ilmu komunikasi Ayahanda dan Bonda hebat juga. Sewaktu rakan karib saya berbangsa African-American Najjar Musawwir bertandang ke rumah untuk bertemu kedua-dua Ayahanda dan Bonda, mereka bercakap macam itik dan ayam. Tapi wajah mereka bercahaya dengan kasih sayang antara manusia. Selepas mendengar cerita dari Najjar (dalam bahasa Inggeris slangga African-American) tentang hijrahnya dari dalam penjara kepada cahaya hidayah dan kini seorang professor, Ayahanda terus memeluk Najjar. Cahaya kebenaran dan kasih sayang tak dipasung oleh bahasa dan kata-kata. Berkatalah dalam apa jua bahasa, yang penting 'bahasa batin'nya dipancar oleh cahaya kebenaran dan kasih sayang, yang membawa kepada maklumat yang benar, yang mendatangkan pengetahuan dan yang penting, memberi 'makna'.


Itulah juga yang membuatkan rangkaian kenalan Ayahanda dan Bonda rapat dan mesra, seperti keluarga. Ia juga merentas bangsa dan latar ekonomi. Ramai yang datang bertandang ke rumah untuk mendapatkan kaunseling dari Ayahanda dan Bonda secara percuma. Ilmu komunikasi mereka itulah menjadi bekal untuk mereka mengemudikan sebuah keluarga yang besar.  Bonda mmenjadi wanita melayu pertama di Teluk Anson (kini Teluk Intan) yang membuka kedai kain di bangunan MARA. Ya, Bonda saya yang tak ada ijazah dalam bidang perniagaan tu, yang tak reti cakap orang putih, yang tak boleh baca tulisan rumi dengan lancar. Dia berniaga sampai sekarang ni. Dia kata dia ikut sunnah Nabi.

Rezeki Ayahanda dan Bonda murah, ada saja dianugerah oleh Allah dari sumber-sumber yang tidak disangka (bila diperlukan). Tak payah pun buat sebarang  penjenamaan, mahupun strategi komunikasi (terutama dalam bahasa Inggeris) untuk menarik perhatian. Mereka menghantar gelombang tenaga yang hadir dari kebenaran, keikhlasan (dalam mencari ilmu dan rezeki), kejujuran dan kesabaran.

Kedua-dua Ayahanda dan Bonda hafal sebahagian besar dari kandungan Al-Quran, termasuk bacaan-bacaan doa. Mereka jadikan semua tu 'getaran jiwa', hingga sebati dengan 'makna'nya. Mereka memaknakan segala pengetahuan dan ilmu menerusi Al-Quran. Al-Quran adalah sumber 'kebenaran' mereka, yang dijadikan bekal untuk kehidupan yang bermakna. 


Tak macam anaknya yang menulis ni, ayat-ayat dan bacaan doa yang dihafal boleh kira dengan jari je. Yang dia banyak hafal adalah senikata lagu, selain dari kata-kata hikmah dari penteori dan tukang karut kitab yang dikutip dari sekolah-sekolah seni di Eropah dan Amerika Syarikat. Nak jadi pengamal dan pakar seni kontemporari la katakan. Nak diangggap sebagai 'bijak-pandai', kenalah pandai mengarut. 


Apa makna seni kontemporari tu ya wahai Hasnul yang bijak pandai? Apa makna seni moden? Siapa buat piawainya? Hasnul J Saidon? Kalau Hasnul J Saidon yang buat, rujuk piawaian siapa pulak ya? Ayahanda dan Bonda dia?

Jika ikut piawaian dari puSAKA kolotnial, Ayahanda dan Bonda Hasnul J Saidon dikategorikan sebagai 'jahil' atau 'tak berpelajaran'. 

Betul ke? 

Itu baru Ayahanda dan Bonda Hasnul, bagaimana pula dengan ayahanda dan bonda kenalan yang lain, yang datang dari pelbagai latar budaya 'bukan Barat'? Adakah semua perlu ikut piawaian 'bijak-pandai' berdasarkan konsep ilmu terpisah-pisah seperti yang telah puSAKAkan?

Jika Ayahanda dan Bonda saya dikategorikan sebagai 'tak berpelajaran', bagaimana pula mereka mampu membekalkan penawar untuk saya membersih prisma (akal), walaupun prisma mereka juga sering dilontar dengan tompok-tompok hitam dari pelbagai bentuk ujian mimpi benda. Itu dah jadi amanat mereka. 

Kekawan,
Marilah kita sama-sama mencari kebenaran dalam menyampaikan maklumat, agar ia akan menghadirkan kehidupan yang bermakna. Kita kembali kepada cara kita dalam 'memberi makna', bukan cara yang di puSAKA sejak zaman kolotnial dulu. Marilah kita bangun dari janji-janji palsu mimpi benda yang dipuSAKAi sejak dari zaman kolotnial, hingga ke industrialisasi dan kini ekonomi liberal pasaran bebas (dan kebas). Bebaskan minda kita dari menjadi 'kebas' dan dikebas.

Marilah kita membentuk 'pandangan terhadap dunia' kita sendiri, agar menjadi pandangan yang dihormati dan dimuliakan oleh manusia sejagat (termasuk mereka yang tak bersetuju dengannya).

Marilah kita panjangkan amanat ayahanda dan bonda serta semua adiguru mereka yang sebelumnya, yang menyalurkan wasiat yang diwarisi dari Nabi Muhammad s.a.w. Kita tanam 'makna' dalam jiwa anak-anak dan anak murid serta semua yang sudi berpesan-pesan, 'demi masa' kita yang sepintas ni. Dah tentulah kita akan diuji, akan jatuh dan bangun semula. 


Jika sekarang ni kita semua tengah jatuh, takpa, boleh bangun balik. Ujian itu juga adalah kemanisan, sebahagian dari perjalanan mencapai kemanusiaan, kembali kepada fitrah untuk bersatu dalam keabadian.


Ya, memang ia tidak datang dengan sebarang sijil atau segulung ijazah mahupun sebarang tanda zahir yang hebat-hebat. Bekalannya adalah dari pelukan atau dakapan kasih sayang, bersumberkan Yang Maha Pengasih.


Ia datang dengan cahaya kebenaran yang tidak boleh dicerap dengan mata kasar, sebarang bentuk pancaindera mahupun sebarang bentuk teknologi canggih.  

Cahaya atas cahaya.
    

Tuesday, 21 February 2012

REFLECTION FROM NAJJAR ON HIS RESIDENCY IN MALAYSIA
















Greetings to Everyone,

I have been extremely busy since I've left the States to begin my creative field work, public talks, exhibition, and artist/scholar residency from Morocco to Senegal and Malaysia. The international experience is providing me with a wide range of resources and opportunities to build on in the near future. 

I am presently at the University Science of Malaysia Museum and Gallery Tuanku Fajziah doing a residency and exhibition titled "Muhammad Speaks: Preserving an American Voice." I had the opportunity to discuss my exhibit with a high school class and their teacher. The teacher was somewhat familiar with the African-American Muslim history in America. 

The exhibit is a two gallery show: Preserve is an installation with scan computer treated transfer-process to printing paper posted on the wall with stuff burlap sacks. Six of the sacks are placed under prints, with three sacks on the opposite wall. On the front of the sacks are painted: FREEDOM SHARED SPACE and HARVEST ARTIST MIND. At the end of the gallery, on the wall, there is a seventh burlap sack in the center of eight prints arranged in a square shape, and on the sack the word PRESERVE painted. 

I had the words translated in Malaysian. The second gallery space is Malaysian Connection. This is an installation with prints and technology. On a twenty feet wall, there are two prints at each end of the wall and in the center of the prints is a projected video of me talking and moving from one print to the other referencing it information. On other wall, there is a print that has projected images of the visitors in the gallery space. They become a part of the exhibit. 

The last wall in that space has a large Red, Black, Green, Yellow, Red, White, and Blue square vertical forms representing the African-American flag and the Malaysian flag. This show is an experiment with place, art, and science. 

In addition, I have had the opportunity to meet with the respected Director of the National Art Gallery of Malaysia, and I am schedule to give public lecture the last week of my residency. I am also working on three large paintings in very nice studio space. 

Closing, here are a pic of the studio. Check out the balcony. 




































































































































'














Thanks to Director/Professor Hasnul Jamal Saidon and his Dean, awesome staff/supports and all other, for their excellent professional assistance in making this artist/scholar residency a building block for greater international relations in the art world. 

I must thank the SIUC School of Art and Design, my Creative Assistant Lavon Pettis for the wonderful work she has done in maintaining the productive operation of career. And a special thanks to everyone. 



(Najjar Abdul-Musawwir, associate professor in the School of Art and Design, poses for a portrait Monday in his studio located in the Glove Factory. Abdul-Musawwir graduated with a Masters of Fine Arts from SIU in 1997 and began his tenure-track position at SIU in 2002. Along with teaching painting, drawing and art history classes, Abdul-Musawwir is an internationally exhibiting artist. “I deal with abstractions as a means to have a discussion on abstract ideas,” Abdul-Musawwir said of his own work. – Brooke Grace | Daily Egyptian)

Media coverage :
http://hasnulsaidon.blogspot.com/2012/11/media-coverage-shows-by-najjar-musawwir.html 

A LETTER TO NAJJAR
















Najjar, I feel like it was just yesterday I received your big hug as I bid farewell to you at the KL International Airport. Time passes so fast. Things and events are so transient. But true friendship and love between humans stay.  Life is about 'being' not consuming. We have a wonderful life, not just a 'career'. Love and friendship give us a life.

Najjar, I am extremely happy and proud to see that you are still emitting your positive vibes. Congratulations on your recent endeavor, a TV host at WSIU. I know for sure that you will be a great host. Your vibrant and colorful energy will be spread and transmitted even further. I hope you are also doing a great service to your Illinois Governor as one of his advisers on Muslim and Islamic affairs.
















Remember this building? Ya, it used to be your studio (or garden of the mind) when you were here as an artist in residence at the Muzium & Galeri Tuanku Fauziah (MGTF), Universiti Sains Malaysia (USM).

It used to be like an abandoned building before your came, a place where we (MGTF) stored most of our junks. It used to look spooky too, with lots of dust and crawling creatures. 

Then you came along and we transformed it into a studio that vibrates with your infectious energy.
 
Najjar, you left a strong presence that still lingers. After you went back to the USA, the Physical Development Department put a new coat of paint on the wall, repaired the floor and made a nice pavement. You transform things (and hearts) that you have touched. You have more than friends in Malaysia, Penang specifically.































































































































Now this building will be my office and studio. I am currently moving my stuffs into it, while my previous office will be turned into a meeting room. I will use it until the university throws me out. In the meantime, I will adorn it with a picture of us (with Shamsul, like three musketeers).

My wife Ana, send her love and warmest regards.

Salam and big hug from me to you, you wife Khaleela (remember Jambu) and all your beautiful daughters.

I really hope to see you and your family in the USA soon. and seeing you plus your family back in Malaysia. Lets pray for that to happen.  

In the meantime, whenever you are feeling a bit down or having a bad spell, just remember that you have few friends back in Malaysia who are always praying for you.

Salam,
Hasnul J Saidon


Najjar, your journey to Malaysia has allowed you to connect with several blessed souls who are vibrating the Malaysian visual art scene. I am working on a book on your residency. Meanwhile, you may recap our journey here :

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.227122703998215.56570.100001014620306&type=3 

also :

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.229944327049386.57054.100001014620306&type=3 

and 

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.231817370195415.57381.100001014620306&type=3 

I will be using materials from my blog entries for the book. Here are the links :

http://hasnulsaidon.blogspot.com/2011/05/re-visiting-najjar.html 

http://hasnulsaidon.blogspot.com/2011/08/prelude-to-ziarah-najjar-abdul-musawwir.html

http://hasnulsaidon.blogspot.com/2011/08/ziarah-najjar-abdul-mussawir-from.html

and

http://hasnulsaidon.blogspot.com/2011/08/ramadhan-and-life-after-najjars-big-hug.html

Will be using Shamsul's reflection on your residency in the book too. Here is the the link :


http://cheeseburgerbuddha.blogspot.com/2011/08/blog-post.html

and your own reflection:

http://hasnulsaidon.blogspot.com/2012/02/reflection-from-najjar-on-his-residency.html